اگر تا به حال دنیای سرگرمی کره را فقط با فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی یا عاشقانه می‌شناختید، پیشنهاد می‌کنیم که تردستی و مهارت کره‌ای‌ها در ژانر ترسناک را هم با فیلم‌هایی که در اینجا معرفی کرده‌ایم محک بزنید.
کره‌ای‌ها مدت‌هاست که با جادوی سریال‌هایی که می‌سازند، چشم‌های مخاطبانی در سراسر دنیا را به خود معطوف کرده‌اند. فیلم‌های سینمایی کره‌ای نیز در یکی دو دهۀ اخیر به لحاظ کیفی رشد قابل توجهی داشته‌اند تا جایی که حتی موفق به دریافت جایزۀ اسکار هم شده‌اند.

در بین این فیلم‌ها و در بین انواع ژانرهایی که کره‌ای‌ها سراغشان رفته‌اند، ژانر ترسناک را به هیچ وجه نباید نادیده بگیریم؛ فیلم «قطار بوسان» تنها یک نمونه از آثاری بود که نشان داد سینمای کره چقدر خوب می‌تواند مخاطبان بین‌المللی ژانر ترسناک را مجذوب توانایی‌های خودش کند.


در اینجا فهرستی از چند فیلم ترسناک کره‌ای در دو دهۀ اخیر را ملاحظه می‌کنید که شاید در مواجهه با سیل فیلم‌ها و سریال‌های جدید، تا به حال فرصتی برای تماشای آن‌ها پیدا نکرده باشید.


1. داستان دو خواهر (2003) (A Tale of Two sisters)


کارگردان: کیم جی وون

بازیگران: مون گئون یونگ، لیم سو جونگ، یام جونگ آه

خلاصه داستان: دو خواهر به نام‌های سو-می و سو-یئون از بیمارستان روانی به خانه برمی‌گردند و در آنجا باید با خشونت و رفتار پرخاشگرانۀ نامادری‌شان کنار بیایند. اما بدتر از این، روح مادر درگذشتۀ آن‌هاست که خانه را تسخیر کرده و قصد انتقام‌جویی دارد. خیلی زود حقایق تکان‌دهنده‌ای مربوط به خانواده آنها شروع به فاش شدن می‌کند.

درباره فیلم: این یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های ترسناک کره‌ای در گیشه بود و در سال 2009 یک بازسازی هالیوودی از آن نیز به روی پرده رفت.

2. عطش (2009) (Thirst)


کارگردان: پارک چان ووک

بازیگران: سونگ کانگ هو، کیم اوک بین، کیم هه سوک

خلاصه داستان: کشیش سانگ هیون پس از آلوده شدن به یک ویروس کشنده در آفریقای جنوبی، دوباره به عنوان یک خون‌آشام زنده می‌شود. پس از بازگشت به کره جنوبی، او برای مداوای مردم در بیمارستانی در یک شهر کوچک داوطلب می‌شود. اما این بیماران فقط طعمه‌هایی برای این خون‌آشام تشنه هستند. یک ماجرای عاشقانه همه چیز را در این داستان پیچیده‌تر می‌کند.

درباره فیلم: منتقدان این فیلم را یک اثر خون‌آشامی درجه‌یک نامیدند و وبسایت راجر ابرت، کارگردان آن را موفق‌ترین کارگردان ژانر ترسناک در آن زمان لقب داد. پارک چان ووک از رمان «ترز راکین» اثر امیل زولا برای ساخت «عطش» الهام گرفت.


3. آزاردیده (2010) (Bedeviled)


کارگردان: جانگ چول سو

بازیگران: سو یونگ هی، جی سونگ وون، هوانگ مین هو

خلاصه داستان: کیم بوک‌نام زنی است که وقتی هفت نفر به طرز وحشیانه‌ای در جزیرۀ کوچکشان به قتل می‌رسند، تلاش می‌کند تا از آنجا فرار کند؛ اما وقتی خود او به شکل‌های مختلف قربانی خشونت و آزار می‌شود، جنبۀ تاریک شخصیتش ظهور می‌کند؛ او داس به دست می‌گیرد و عزمش را برای انتقامی خونین و خیره‌کننده جزم می‌کند.

درباره فیلم: این فیلم علاوه بر تحسین از سوی منتقدان برندۀ چندین جایزه در فستیوال‌های سینمایی کره شد.


4. شیون (2016) (The Wailing)



کارگردان: نا هونگ جین

بازیگران: کواک دو وون، هوانگ جونگ مین، جون کونیمورا

خلاصه داستان: یک روستا پس از ورود یک مرد ژاپنی ناشناس به یک بیماری عجیب مبتلا می‌شود؛ علاوه بر این قتل‌هایی نیز در روستا اتفاق می‌افتد. پلیس جونگ گو پس از قول دادن به روستاییان برای حل معمای این اتفاقات، خود را درگیر پرونده‌ای می‌بیند که رازهای تاریکش حتی از تصورات او هم فراتر هستند.

درباره فیلم: این فیلم ترسناک که در جشنواره کن هم به صورت ویژه به نمایش درآمد، توانست بیش از 50 میلیون دلار در گیشه کره به دست بیاورد.


5. جادوگر؛ بخش اول (2018) (The Witch Part 1)


کارگردان: پارک هون جونگ

بازیگران: کیم دامی، کیم بیونگ اوک، چوی وو سیک

خلاصه داستان: دختر دبیرستانی جا یون به همراه زن و مردی که او را به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند، زندگی آرامی را سپری می‌کند. او دچار فراموشی است و خاطره‌ای از گذشته‌اش ندارد اما وقتی کم کم برخی قدرت‌های خاص او برای دیگران آشکار می‌شود، ارتشی از مردان مسلح به سراغ او می‌آیند؛ گذشتۀ تاریک و رازآمیز جا یون آن چیزی است که او باید برای کشف آن تلاش کند.


6. تماس (2020) (The Call)


کارگردان: لی چونگ هیون

بازیگران: پارک شین هی، جئون جونگ سو، کیم سونگ ریونگ

خلاصه داستان: وقتی زنی به نام سئو یون به خانۀ دوران کودکی خود در یک روستا بازمی‌گردد، از طریق یک تلفن قدیمی تماسی مرموز دریافت می‌کند. زنی که با او تماس گرفته می‌گوید که در حال شکنجه شدن است. سئو یون کم کم متوجه می‌شود که زن تماس‌گیرنده در همین خانه زندگی می‌کند اما نه در زمان حال بلکه 20 سال قبل. این ماجرا کم کم با گذشتۀ خود سئو یون و مرگ پدرش نیز پیوند می‌خورد.


درباره فیلم: این فیلم کره‌ای با الهام از فیلم ماورائی و ترسناک بریتانیایی و پورتوریکویی با عنوان The Caller ساخته شده است.


منبع: فرادید