جدیدترین فیلم امین حیایی «کوکتل مولوتف» ساخته حسین دوماری روایتی کمدی از دهه ۱۳۵۰ است که نشان میدهد ستاره دهه ۱۳۸۰ سینمای ایران قصد کرده به روزهایی خوشش برگردد و با کمدیها نشان دهد که هنوز هم میتواند باعث فروش فیلمها شود.
چارسو پرس: آخرین کمدی به نمایش درآمده از امین حیایی در سینما «چشموگوشبسته» (فرزاد مؤتمن، ۱۳۹۸) به همراه بهرام افشاری بود که بد هم نفروخت و اتفاقا نقدهای نسبتا مثبتی هم گرفت. از آن زمان تا امروز حیایی در درام اجتماعی «برف آخر» امیرحسین عسگری و «غریزه» سیاوش اسعدی بازی کرده که در واقع ادامه مسیر او در عمده دهه ۱۳۹۰ است. هرچقدر حیایی در دهه ۱۳۸۰ بازیگر کمدیهای پرفروش («اخراجیها»، «سن پطرزبورگ»، «پوپک و مش ماشاالله») بود، در دهه ۱۳۹۰ در درامهای اجتماعی («شعلهور»، «دارکوب»، «درخونگاه») نقشآفرینی کرد و با اینکه از کمدی هم غافل نبود، اما جای کمدیای که در آن بدرخشد در این دهه در کارنامهاش به شدت خالی است.
همشهری آنلاین نوشت: «هاوایی» حیایی را دوباره به مسیری بازگرداند که روزگاری مهمترین یکهسوار آن بود. جدیدترین فیلم حیایی «کوکتل مولوتف» ساخته حسین دوماری روایتی کمدی از دهه ۱۳۵۰ است که نشان میدهد ستاره دهه ۱۳۸۰ سینمای ایران قصد کرده به روزهایی خوشش برگردد و با کمدیها نشان دهد که هنوز هم میتواند باعث فروش فیلمها شود و در حضور پژمان جمشیدی و بهرام افشاری و سایر رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد.
بازگشت حیایی به کمدی به معنای دوریاش از درام نیست. «غریزه» به کارگردانی سیاوش اسعدی و با حضور حیایی دو سالی هست که در انتظار اجازه اکران است. «غریزه» عاشقانهای است که در اواخر دهه چهل خورشیدی روایت میشود. فیلم قرار بود در جشنواره چهلم فجر به نمایش درآید، اما گویا اصلاحیههایی بر آن وارد شد که تا امروز اکران آن را در هالهای از ابهام فرو برده است.
در سال ۱۴۰۱ گفتوگویی از حیایی در سالنامه «تجربه» منتشر شد که در آن حیایی درباره این فیلم گفته بود: «سیاوش اسعدی واقعا برای این فیلم زحمت کشیده است. برای نگارش فیلمنامه آن سالها زمان گذاشته و با اقتباس از داستانی که از پدرش داشته آن را نوشته است. در واقع او با سرمایه شخصی خود این فیلم را ساخت و اکنون چنین وضعیتی برایش پیش آمده است. این فیلم پروانه ساخت گرفته بود و همه مجوزها را داشت؛ در واقع به همین دلیل سیاوش اسعدی خانه خود را فروخت تا هزینه تولید این فیلم فراهم کند. در نهایت فیلم نهایی شد و مسئولان گفتند نه؛ باید اصلاح شود و به این ترتیب یک سری اصلاحیه به آن وارد کردند.»
«برف آخر» ساخته امیرحسین عسگری، که حیایی برای آن موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد چهلمین جشنواره فجر در سال ۱۴۰۰ شد، نیز دیگر کار درام و غیر کمدی حیایی است که هنوز اکران عمومی نشده است. به این دو فیلم اضافه کنید «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمتالله را که حیایی در آن ایفاگر نقشی متفاوت است. حیای خود درهمان گفتوگو با «تجربه» درباره این فیلم گفته بود: «فکر میکنم اگر فیلم «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشد، یکی از پرسروصداترین فیلمهای تاریخ سینمای ما لقب میگرفت. چون به قدری این فیلم خاص و متفاوت است و در آن نگاه عجیبی از یک کارگردان به یک ماجرا و داستان جنایی دیده میشود که حدی نمیتوان برایش متصور بود.»
با به بنبست خوردن اکران فیلمهای درام امین حیایی و استقبالی که در یک سال اخیر از کمدیها در گیشه شده، عجیب نیست که او هم مثل جواد عزتی که مدتها به بازی در نقشهای درام مشغول بود و کمتر سراغ کمدی میرفت، ترجیح دهد که در سال جدید بیشتر در فیلمهای کمدی ظاهر شود تا هم موقعیتش در سینما به خطر نیفتد و هم از نظر مالی شرایط بهتری برایش مهیا شود. در این وضعیت، شنیدن خبر ساخت «هاوایی 2» با حضور حیایی اصلا عجیب نیست.
فعلا همه راههای دیگر در سینما بسته است و همه مسیرها به نوع خاصی از کمدی ختم میشود.
همشهری آنلاین نوشت: «هاوایی» حیایی را دوباره به مسیری بازگرداند که روزگاری مهمترین یکهسوار آن بود. جدیدترین فیلم حیایی «کوکتل مولوتف» ساخته حسین دوماری روایتی کمدی از دهه ۱۳۵۰ است که نشان میدهد ستاره دهه ۱۳۸۰ سینمای ایران قصد کرده به روزهایی خوشش برگردد و با کمدیها نشان دهد که هنوز هم میتواند باعث فروش فیلمها شود و در حضور پژمان جمشیدی و بهرام افشاری و سایر رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد.
بازگشت حیایی به کمدی به معنای دوریاش از درام نیست. «غریزه» به کارگردانی سیاوش اسعدی و با حضور حیایی دو سالی هست که در انتظار اجازه اکران است. «غریزه» عاشقانهای است که در اواخر دهه چهل خورشیدی روایت میشود. فیلم قرار بود در جشنواره چهلم فجر به نمایش درآید، اما گویا اصلاحیههایی بر آن وارد شد که تا امروز اکران آن را در هالهای از ابهام فرو برده است.
در سال ۱۴۰۱ گفتوگویی از حیایی در سالنامه «تجربه» منتشر شد که در آن حیایی درباره این فیلم گفته بود: «سیاوش اسعدی واقعا برای این فیلم زحمت کشیده است. برای نگارش فیلمنامه آن سالها زمان گذاشته و با اقتباس از داستانی که از پدرش داشته آن را نوشته است. در واقع او با سرمایه شخصی خود این فیلم را ساخت و اکنون چنین وضعیتی برایش پیش آمده است. این فیلم پروانه ساخت گرفته بود و همه مجوزها را داشت؛ در واقع به همین دلیل سیاوش اسعدی خانه خود را فروخت تا هزینه تولید این فیلم فراهم کند. در نهایت فیلم نهایی شد و مسئولان گفتند نه؛ باید اصلاح شود و به این ترتیب یک سری اصلاحیه به آن وارد کردند.»
«برف آخر» ساخته امیرحسین عسگری، که حیایی برای آن موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد چهلمین جشنواره فجر در سال ۱۴۰۰ شد، نیز دیگر کار درام و غیر کمدی حیایی است که هنوز اکران عمومی نشده است. به این دو فیلم اضافه کنید «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمتالله را که حیایی در آن ایفاگر نقشی متفاوت است. حیای خود درهمان گفتوگو با «تجربه» درباره این فیلم گفته بود: «فکر میکنم اگر فیلم «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشد، یکی از پرسروصداترین فیلمهای تاریخ سینمای ما لقب میگرفت. چون به قدری این فیلم خاص و متفاوت است و در آن نگاه عجیبی از یک کارگردان به یک ماجرا و داستان جنایی دیده میشود که حدی نمیتوان برایش متصور بود.»
با به بنبست خوردن اکران فیلمهای درام امین حیایی و استقبالی که در یک سال اخیر از کمدیها در گیشه شده، عجیب نیست که او هم مثل جواد عزتی که مدتها به بازی در نقشهای درام مشغول بود و کمتر سراغ کمدی میرفت، ترجیح دهد که در سال جدید بیشتر در فیلمهای کمدی ظاهر شود تا هم موقعیتش در سینما به خطر نیفتد و هم از نظر مالی شرایط بهتری برایش مهیا شود. در این وضعیت، شنیدن خبر ساخت «هاوایی 2» با حضور حیایی اصلا عجیب نیست.
فعلا همه راههای دیگر در سینما بسته است و همه مسیرها به نوع خاصی از کمدی ختم میشود.
https://teater.ir/news/58405