بهداد باقری فعال عرصه انیمیشن و سرپرست بخش رندر و نورپردازی انیمیشن «شمشیر و اندوه» به ارایه توضیحاتی درباره انیمیشن ایران پرداخت
عضو انجمن صنفی انیمیشن ایران (آسیفا) افزود: با برگزاری جشنوارههای بیشتر در حوزه انیمیشن علاوه بر اینکه فضای خوبی برای دیدهشدن و رقابت آثار فراهم میشود، بستری برای معرفی شرکتهای تولید و توزیعکننده محصولات فرهنگی و هنری در قالب حضور در نمایشگاهها، کارگاههای آموزش عملی و همایشهایی برای معرفی هنرمندان و محصولاتشان خواهد شد که این امر موجب رشد آگاهی و معرفی این صنعت به علاقهمندان و مخصوصاً نوجوانان علاقهمند به حوزه بازیسازی و سینما خواهد شد.
باقری اضافه کرد: توجه به فیلمهای کوتاه و انیمیشن های معرفی که در حوزه بازیسازی و تبلیغات مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ساخته میشود نیاز هست. بهطوریکه در انگلیس یک جشنواره مخصوص آنونس، تیزر و تریلر برگزار میشود و خوب است که ما هم به این آثار توجه نشان دهیم چون بسیاری از این تیزرها، آنونسها و تریلرها که برای بازیها یا انیمیشنها ساخته میشوند هیچ جایی دیده نمیشوند و در هیچ جشنوارهای مورد رقابت و داوری قضاوت قرار نمیگیرند.
سرپرست بخش رندر و نورپردازی انیمیشن «شمشیر و اندوه» با اشاره به اینکه سرعت بهروز شدن تکنولوژی در دنیای امروز زیاد است توضیح داد: لازم است تولیدکنندگان انیمیشن در ایران خودشان را با تغییرات سریع تکنولوژی همراه کنند. ممکن است خیلیها فکر کنند که استفاده از هوش مصنوعی یعنی مدرن شدن و از بین رفتن فرصتهای شغلی برای فعالان این حرفه، در حالی که اینطور نیست و علاوه بر هوش مصنوعی، پیشرفتهای بسیار دیگری مثلاً در حوزه لایو اکشن، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و اسکنهای ۳ بعدی پدید آمده که در ایران هنوز به آنها خیلی پرداخته نشده است و ما در این حوزهها عقب هستیم.
نویسنده کتاب «هزارتوی انیمیشن» ادامه داد: با وجود همه این مشکلات، انیمیشن در ایران مخاطبان وفادار خودش را دارد و وقتی یک انیمیشن با کیفیت مخصوصاً به سبک فانتزی ساخته میشود علاقهمندان زیادی برای تماشای آن شوق دارند و زمان و هزینه برای دیدن آن صرف میکنند. خوشبختانه ما در حوزه نیروی کار، افراد توانمند و باسوادی در حوزه دانش نرم افزاری و درک هنر تصویری داریم که البته از این واقعیت تلخ نباید گذر کنیم که بسیاری از هنرمندان با سابقه کشور به دلیل شرایط و پتانسیلهای بهتر کشورهای خارجی از ایران مهاجرت کردهاند. بنابراین نمیتوانیم بگوییم ضعف جدی در تولید داریم؛ ضعف ما بیشتر در بخش محدودیتهای داستانی و هزینههای ساخت انیمیشن است. در حال حاضر بسیاری از انیماتورهای کشورمان هستند که با شرکتهای بزرگ خارجی مثل دیزنی، پیکسار، نتفیلیکس، بلیزارد و... کار میکنند و بهصورت جدی در این عرصه فعالیت دارند همچنین در سالهای اخیر هنرمندان ایرانی بهصورت شخصی آثار انیمیشنی ساختند و به جشنوارههای خارجی ارسال کردند که در نهایت شاهد کسب موفقیتهای قابلتوجه آنها هستیم.
باقری در مورد حضور انیمیشنهای ایرانی در جشنوارههای خارجی گفت: یکی از اصلیترین دلایلی که افراد رغبت به حضور در جشنوارههای خارجی دارند، اعتبار و مبلغ جوایزی است که در این جشنوارهها پرداخته میشود. متاسفانه مقدار جوایز و هدایایی که در کشورمان به آثار منتخب اهدا میشود آنقدر ناچیز است که شخص تولیدکننده به طور کلی دلسرد میشود که اثر خود را برای جشنواره داخلی مخصوصاً برای منفعت مالی بفرستد. ضمن اینکه تعداد جشنوارههایی که با انیمیشن مرتبط هستند در کشورهای دیگر بیشتر است و افراد فرصتهای بسیاری برای حضور در این جشنوارهها دارند و با حضور در آنها اعتبار بیشتری کسب میکنند.
منبع: ایرنا
https://teater.ir/news/58427