سامان خلیلیان رییس هیات مدیره کانون نمایشگران تئاتر خیابانی خانه تئاتر با اشاره به برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر نمایشگران خیابانی برگزیدگان دومین جشنواره صنفی نمایش های خیابانی را معرفی کرد

 

سایت خبری تئاتر: سامان خلیلیان رییس هیات مدیره کانون نمایشگران تئاتر خیابانی خانه تئاتر درباره برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر ایران در بخش نمایش های خیابانی گفت: شب گذشته سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در جشن اردیبهشت تئاتر ایران در بخش نمایش های خیابانی برگزیدگان دومین جشنواره درون صنفی کانون نمایشگران تئاتر خیابانی خانه تئاتر معرفی شدند.

وی افزود: قرار بود جشن اردیبهشت نمایش های خیابانی بین ۷ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار شود اما چون در این فاصله جشنواره درون صنفی کانون نمایشگران تئاتر خیابانی در حال برگزاری بود و چون ۱۴ اردیبهشت ماه هم مصادف با رحلت حضرت زینب (س) بود ترجیح دادیم جشن و مراسم اختتامیه جشنواره را ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار کنیم. در مراسم شب گذشته از فعالان تئاتر خیابانی در طول یک سال گذشته، حامیان حقوقی تئاتر خیابانی و همراهانی که در طول این مدت بدون چشم داشت حامی و یاری‌گر تئاتر خیابانی بودند، تجلیل شد.

این فعال تئاتر خیابانی درباره افرادی که مورد تجلیل قرار گرفتند، عنوان کرد: شب گذشته از شخصیت های حقوقی چون شهرام کرمی مدیر امور هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که میزبان افتتاحیه جشنواره ما در حوزه هنری بود و نگاه درستی به جشنواره تئاتر خیابانی دارد و اشرف شایق معاون فرهنگی اجتماعی منطقه ۱۸ تجلیل شد.

وی متذکر شد: همچنین در اختتامیه جشنواره از حامد زارعان به عنوان فعال تئاتر خیابانی در بخش بین الملل، احمد صمیمی و محمد هادی عطایی به عنوان فعال در بخش های طرح و ایده و کارگردانی، امیرحسین شفیعی، امین حیدری پور و فیروز حیدرزاده به عنوان فعال بازیگری تقدیر شدند. در بخش دیگری از این مراسم از میلاد مولوی، ژاله کاظمی، مهدی اصغری، حمیدرضا بنده مرادی و ابراهیم رحیمی به عنوان همراهان تئاتر خیابانی تجلیل شد.

کارگردان نمایش «تو هرگز نخواهی گشت» ادامه داد: همچنین از محمد عباس زاده و حسن جعفری  که به مناسبت جشنواره خیابانی تئاتر بهزیستی در قله دماوند نمایش اجرا کرده و نشان انجمن نمایشگران خانه تئاتر و پرچم صلح را بر قله دماوند نصب کرده بودند تجلیل شد. در نهایت نیز مدالیوم ویژه خانه تئاتر نیز به بنده تعلق گرفت که من این نشان را به بهرام ریحانی عزیز اهدا کردم.

خلیلیان درباره برگزیدگان جشنواره درون صنفی کانون نمایشگران تئاتر خیابانی گفت: در دومین دوره از برگزاری این جشنواره در بخش بازیگری مرد از محمدرضا لوانی برای بازی در نمایش «مربع» تقدیر شد و جایزه سوم بازیگری مشترکا به علی عطایی برای بازی در نمایش خیابانی «کتیبه» و علیرضا پاکزاد برای بازی در «سرقفلی گدایی» اهدا شد. برگزیده دوم بازیگری مرد نیز به طور مشترک به مجید یاراحمدی برای نمایش «به خاطر یک مشت دلار» و رضا مرادی نژاد برای نمایش «صندلی» تعلق گرفت. بهترین بازیگر مرد نیز محمد هادی عطایی برای نمایش «مربع» شد.

وی افزود: در بخش بازیگری زن دو تقدیر ویزه از دو نوجوان با نام مهدیه سالاروند و هانیه مهراندیش برای بازی در نمایش «دنیا بی کینه» شد. این بخش رتبه سوم نداشت و رتبه دوم بازیگری زن به زهرا غلامی برای «دو قدم مانده به بهشت» و جایزه اول به الهه پورجمشید برای بازی در نمایش «مربع» تعلق گرفت. در بخش طرح و ایده رتبه دوم به جمشید عسگری و ابوذر چهل امیرانی برای نگارش نمایشنامه «دنیای بی کینه» و رتبه اول به سامان خلیلیان برای نگارش نمایشنامه «مربع» تعلق گرفت. جایزه ویژه هیات داوران نیز به جمشید عسگری برای نمایش «دنیای بی کینه» تعلق گرفت. با رایزنی که با اداره کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان انجام دادیم قرار است نمایش «مربع» برای اجرا در جشنواره مریوان معرفی شود.

این کارگردان نمایش های خیابانی یادآور شد: شهرام کرمی، مجید امرایی و علیرضا استادی داوران جشنواره بودند. خوشبختانه در دومین گام از برگزاری این جشنواره اتفاق های خوشایندی رخ داد و حتی هنرمندانی که چندین سال در این عرصه فعال نبودند دوباره فعالیتشان را در حوزه تئاتر خیابانی آغاز کردند. با اعضای صنف نمایشگران تئاتر خیابانی خانه تئاتر شرط کردیم در صورتی که فعال نباشند مجبور هستیم عذرشان را از صنف بخواهیم. در حال حاضر نیز درخواست عضویت زیادی از جانب دوستان مطرح شده که در حال رسیدگی به آنها هستیم. اما نگاه ما نگاه کمی نیست بلکه قصد داریم صنفمان را به لحاظ عمل گرایی بیشتر تقویت کنیم.

 

اخبار مرتبط:

تماشاخانه «دراما» افتتاح می‌شود

معرفی نسخ برگزیده بخش شبیه خوانی جشنواره آیینی سنتی

برگزاری کارگاه آموزش تعزیه‌خوانی در فرهنگسرای خاوران

«در اعماق» از از 27 اردیبهشت‌ماه در تئاتر شهر اجرا می‌شود

«دایره داوود» آماده نمایش شد

تمدید اجرای مونولوگ «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری»

مهلت ارسال متن به بخش مسابقه جشنواره تئا‌تر رضوی تمدید شد

جشن «شب بازیگر» 28 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود

کورش نریمانی نمایش «خانه کاغذی» را افتتاح کرد

گزارش تصویری نمایش «در سوگ کاظم اشتری» کارگردان: سامان پور سلیمانی‎

«رومئو و ژولیت» به تالار محراب می‌آید

سالن‌دارها عوامل تئاتر را برای جذب بیشتر مخاطب تحت فشار می‌گذارند