مراسم اردیبهشت تئاتر کردستان با حضور آشناگر معاون سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی استانداری؛دکتر زارعی فرماندار سنندج،جعفری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی . مدیر کل میراث فرهنگی و جمع زیادی از مسئولان شهرستانی و پیشکسوتان عرصه تئاتر برگزار شد.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: مراسم اردیبهشت تئاتر کردستان با حضور آشناگر معاون سیاسی ،اجتماعی وفرهنگیاستانداری؛دکتر زارعی فرماندار سنندج،جعفری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی . مدیر کل میراث فرهنگی و جمع زیادی از مسئولان شهرستانی  و پیشکسوتان عرصه تئاتر برگزار شد.

برگزاری این مراسم تفاوت هایی با دیگر مراسم های جشنی که در استان برگزار می شود داشت، نخست اینکه خبری از ترافیک سخنرانان نبود و تنها دو سخنران اصلی(عبید رستمی رییس انجمن و جعفری مدیر کل ارشاد)  داشت و دوم اینکه مخاطبان را دعوت به دیدن سه نمایش کردند در این مراسم گروه نمایش تجربه تابلویی از نمایش «کفش هایم را قدم بزن» به نویسندگی و کارگردانی عبید رستمی، «رقصی برای بازگشت عروس» اثر فاتح بادپروا گروه نمایش باران و نمایشی با عنوان پشت دریاها شهری است هم از سوی هنرجویان آموزشگاهآزادهنرهای نمایشی شانو به اجرا درآمد که این نمایش مورد استقبال حاضرین قرار گرفت ودر ادامه  آشنا گرمعاون سیاسی اجتماعی و فرهنگی استانداریقول حمایت ویژای از آموزشگاه شانو به خاطر تلاش برای آموزش تئاتر در جامعه دادند.

در این مراسم عبید رستمی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان، با اشاره به کمبود بودجه بخش تئاتر در سال گذشته، گفت: با وجود تنگناها و مشکلات زیادمالی،60 گروه نمایشی (صحنه ای و خیابانی ) اجراهای عمومی متعددی در شهر ها و روستا های استان داشته اند.


عبید رستمی شامگاه دوشنبه در آیین تجلیل از فعالان عرصه تئاتر در سنندج، نقش مسوولان استان در اشاعه و ارتقای هنر را بسیار تاثیرگذار دانست.

وی گفت: امسال در راستای توسعه و رشد تئاتر و حمایت از اجراهای عمومی استان، 300 میلیون ریال و در زمینه آموزش گروه های هنری نیز حدود 535 میلیون ریال تخصیص یافته است.

وی افزود: در سال گذشته شش گروه نمایشی در جشنواره ی بین المللی فجر حضور داشته اند، چهار گروه نمایشی بخش خیابانی و دو گروه در بخش صحنه ای.

وی با اشاره به اینکه نحوه انتخاب فعالان و تاثیر گزاران  بر اساس شیوه نامه ابلاغی مرکز هنرهای ایران بوده است، ادامه داد: در گزینش فعالان تئاتر داشتن تحصیلات، اجرای عمومی و حضور در جشنواره های متعدد مورد توجه قرار گرفته است اما به این معنا نیست که از تقدیر افراد( حقیقی و حقوقی) که به هر شکل در ارتقا و اشاعه ی تئاتر در جامعه تاثیر گزار بوده اند غفلت شده باشد.

در بخش اول لوح سپاس انجمن هنرهای نمایشی استان به شهر دارو اعضای محترم شوراهای اسلامی شهرشهر سنندج،سقز، وشهرمریوانبه خاطر افتتاح پارک شانو سنندج- حمایت از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و تئاتر کردی سقز اعطا شد.

در بخش پژوهش لوح سپاس به دکتر امید ورزندهرییس بخش کردستان شناسی دانشگاه آزاد به خاطر حمایت در چاپ متون نمایشی به زبان کردی اهدا شد.

از سید عباس سید شکری مسئول اسبق حراست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم تقدیربع عمل آمد.

در بخش رسانه های فعال عرصه تئاتر لوح سپاس به خبرگزاری کردپرس و هفته نامه سیروان اختصاص یافت.

لوح سپاس انجمن های هنرهای نمایشی در بخش حامیان  فرهنگی هنری به ناصر رحیمیان مدیر چاپ معلم سنندج تعلق گرفت.

لوح تقدیر حوزه آموزش به "آموزشگاه  آزاد هنرهای نمایشیشانو" به مدیر مسوولیبهارلطافتیانبه خاطر برپایی کلاس های مکرر بازیگری در سطح مبانی و میانی و ورک شاپ های بازیگری و نمایش نامه نویسی ، راه اندازی سایت اختصاصی آموزشگاه و معرفی جوانان  به گروه های حرفه ای استان ، تعلق گرفت .

همچنینبه گروه چرکنویسدر بیجار ، رضا سعیدیانی سنندج و سامان سید ابراهیمی.لوح سپاس اعطا شد.

همچنین در بخش ویژه بازیگری تئاتر از بازیگران خردسال یکتا احمدی ، سانا درخشانی ،اشکان عبدیانی  و رزا زارع زاده تقدیر شد.

در بخش دوم تقدیر نیز از میان 30 کارگردان فعال در سطح استان از عبید رستمی به عنوان نویسنده و کارگردان برتر استان تجلیل شد و در ادامه از  چهار کارگردان(علیرضا اسماعیلی- امیر زارع زاده – محمد سلیمی – عزیز زادسر) و دو نویسنده(حسن ترقی و صابر دلبینا) قدردانی بعمل آمد.

در بخش بازیگران زن ازدنیا گفتاری تجلیل به عمل آمده و از آنیتا جعفری، زهرا محمدی، نیره مردی و مهنازعبدالملکینیز تقدیر شد.

در بخش بازیگران مرد از میان 44 بازیگر مرد از کورش احمدی تجلیل به عمل آمده و از  فریدونحامدی، فرشید گویلی نیما ایمانزاده،سامان داروند، وریاشاکریهیوااسدبیگی ، بهزاد فرمانی و مهران مکاری تقدیر شد.

در بخش گروه های نمایشی   گروه های تجربه – آناهیتا و باران رتبه های اول تا سوم را دریافت کردند و از گروه  مهر ، گروهریگا ، گروه  زید ، گروه آناهیتا ، گروه مدرن و تیک تاکنیز تقدیر  به عمل آمد.

 

اخبار مرتبط:

تماشاخانه «دراما» افتتاح می‌شود

معرفی نسخ برگزیده بخش شبیه خوانی جشنواره آیینی سنتی

برگزاری کارگاه آموزش تعزیه‌خوانی در فرهنگسرای خاوران

«در اعماق» از از 27 اردیبهشت‌ماه در تئاتر شهر اجرا می‌شود

«دایره داوود» آماده نمایش شد

تمدید اجرای مونولوگ «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری»

مهلت ارسال متن به بخش مسابقه جشنواره تئا‌تر رضوی تمدید شد

جشن «شب بازیگر» 28 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود

کورش نریمانی نمایش «خانه کاغذی» را افتتاح کرد

گزارش تصویری نمایش «در سوگ کاظم اشتری» کارگردان: سامان پور سلیمانی‎

«رومئو و ژولیت» به تالار محراب می‌آید

سالن‌دارها عوامل تئاتر را برای جذب بیشتر مخاطب تحت فشار می‌گذارند