رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سقز از برگزاری جشنواره تئاتر کُردی در شهریورماه امسال خبر داد.

 

سایت خبری تئاتر: هیوا حاج‌محمدی گقت:  دوازدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز  نیمه اول شهریور ماه امسال در شهر باستانی سقز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته گروه‌های تئاتر با استقبال فراوان در آن حضور جدی داشتند، از گروه‌های هنری تئاتر خواست با کارهای فاخر و جدید در این جشنواره شرکت کنند و از ارسال کارهای تکراری خودداری نمایند.

حاج‌محمدی با اشاره به سابقه طولانی تئاتر در شهرستان سقز، از هنرمندان گروه تئاتر در این شهرستان خواست خود را برای حضوری پررنگ در این جشنواره با توجه به جایگاه تئاتر سقز در سطح کشور آماده کنند.

وی ادامه داد: برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر کُردی یک رویداد ارزشمند هنری در این شهرستان محسوب می‌شود و می‌تواند در بالابردن سطح دانش تئاتر در این شهرستان فرهنگی بسیار حائز اهمیت باشد و موجب تشویق مشتاقان به عرصه تئاتر شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سقز فراخوان دوازدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز را به این شرح بیان کرد و گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری کردستان، فرمانداری شهرستان سقز، شورای اسلامی شهر و شهرداری سقز، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی کردستان و دفتر انجمن نمایش سقز، دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر کُردی را در این شهرستان در زمینه ایجاد بستری مناسب برای تبادل اندیشه‌های خلاق و نوگرایانه در بین هنرمندان و تماشاگران فهیم و اشاعه و معرفی فرهنگ کردستان از طریق هنر تئاتر در بخش صحنه‌ای برگزار می‌کند.

وی اهداف و اولویت‌های جشنواره را توجه به زبان و ادبیات کُردی به عنوان پشتوانه‌ای غنی برای تشویق و ترغیب نویسندگان به نگارش متون نمایشی بر اساس اصالت‌ها و ارزش‌های فرهنگی مناطق کُردنشین، بازنمایی و بازآفرینی خلاقانه حماسه، آیین و مراسم ملی و مذهبی از طریق هنر نمایش، ایجاد پیوند با عامه مردم و جلب مشارکت آنان به منظور رشد و اعتلای تئاتر در مناطق کُردنشین و تبادل آرا و تجربیات هنرمندان در راستای پویایی و تولید آثار فاخر نمایشی، تاکید بر میراث ملی، اسلامی و نگاهی تازه به فرهنگ عامه، آداب، مراسم و آیین‌های سنتی جاری و ساری در مناطق کُردنشین و بازآفرینی متون شفاهی و مکتوب کُردی بنا به ضرورت‌های اجتماعی معاصر بیان کرد.

حاج‌محمدی مقررات حضور در جشنواره را نیز به این شرح بیان کرد و گفت: هر گروه نمایشی دارای شرایط، ضوابط و مقررات صادره از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سراسر ایران می‌تواند تقاضای حضور در جشنواره را داشته باشد و شرط اصلی حضور در جشنواره آراء متن کامل نمایشنامه به زبان کُردی اعلام کرد.

وی ادامه داد: متونی که توسط نویسندگان، اختصاصا، برای حضور در جشنواره تئاتر کُردی نگاشته شده است در اولویت انتخاب قرار می‌گیرند.

حاج‌محمدی افزود: جشنواره از پذیرش آثار نمایشی که به نحوی و با هر عنوانی در جشنواره یا جشنواره‌های دیگری شرکت کرده باشند خودداری می‌نماید.

وی اظهار داشت: جشنواره به گروه‌های منتخب شرکت کننده حداقل تا 15 میلیون ریال و حداکثر تا مبلغ 25 میلیون ریال کمک هزینه را بر اساس آیین‌نامه جشنواره تئاتر کُردی پرداخت خواهد کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سقز  اضافه کرد: هر گروه نمایشی داوطلب حضور در جشنواره باید سه نسخه متن کامل تایپ شده نمایشنامه به همراه لوح فشرده متن به زبان کُردی، درخواست کتبی حضور در جشنواره و مجوز کتبی نویسنده را حداکثر تا 15 خردادماه 1394 به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند و ارسال سه لوح فشرده از اجرای صحنه‌ای نمایش‌ها تا یکم مرداد ماه 94 نیز به دبیرخانه رسیده باشد.

 وی در پایان گفت: آثار راه یافته به جشنواره تا اول شهریورماه امسال اعلام خواهد شد.

 

اخبار مرتبط:

تماشاخانه «دراما» افتتاح می‌شود

معرفی نسخ برگزیده بخش شبیه خوانی جشنواره آیینی سنتی

برگزاری کارگاه آموزش تعزیه‌خوانی در فرهنگسرای خاوران

«در اعماق» از از 27 اردیبهشت‌ماه در تئاتر شهر اجرا می‌شود

«دایره داوود» آماده نمایش شد

تمدید اجرای مونولوگ «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری»

مهلت ارسال متن به بخش مسابقه جشنواره تئا‌تر رضوی تمدید شد

جشن «شب بازیگر» 28 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود

کورش نریمانی نمایش «خانه کاغذی» را افتتاح کرد

گزارش تصویری نمایش «در سوگ کاظم اشتری» کارگردان: سامان پور سلیمانی‎

«رومئو و ژولیت» به تالار محراب می‌آید

سالن‌دارها عوامل تئاتر را برای جذب بیشتر مخاطب تحت فشار می‌گذارند