کمدی جواد عزتی با فاصله پرفروش ترین فیلم اکران نوروزی است. گیشه ای که «تمساح خونی» تصاحبش کرده است و با فاصله از کمدی پرفروش جواد عزتی، درام اجتماعی ٫ معمایی «بی بدن» قرار می گیرد که تقریبا روزی یک میلیارد تومان فروش دارد.
چارسو پرس:  «بسته فرهنگی غیر جذاب»؛ رسانه ها با این تیتر به استقبال اکران نوروزی رفتند و حالا با گذشت نزدیک به یک هفته از شروع سال جدید مشخص شده که ترکیب چیده شده برای نوروز ۱۴۰۳، مناسب ذائقه مخاطبان نبوده است. ترکیبی که می توانست جذب تر باشد تا سینمای ایران پس از رکوردشکنی های سال ۱۴۰۲، افتتاحیه قابل قبولی در سال ۱۴۰۳ داشته باشد.

ژانرهای مهجور
ترکیب اکران نوروزی این گونه چیده شد: کمدی: «تمساح خونی»، درام اجتماعی ٫ معمایی: «بی بدن»، درام ورزشی: «پرویز خان»، جنگی: «آسمان غرب»، فیلم کودک:«ایلیا جستجوی قهرمان»،تاریخی دهه شصتی:«آپاراتچی» و کودک٫ فانتزی:«نوروز». از دل این ترکیب جز «تمساح خونی» و در مرحله بعد «بی بدن» امکان بیرون آمدن فیلمی پرفروش وجود نداشت.نکته ای که احتمالا هم شورای صنفی نمایش و هم مدیران سینمایی و سینماداران به آن واقف بودند. بیشتر فیلم های روی پرده را آثاری تشکیل می دهند که مستقیم یا غیرمستقیم با سرمایه های جذب شده از نهادهای دولتی ٫ حاکمیتی ساخته شده اند که تعدادی از آنها جزو تولیدات استراتژیک سینمای ایران محسوب می شوند و به نظر می رسد انتخاب آنها برای اکران نوروزی، تصمیم چندان درستی نبوده است.

یک تمساح برای بلعیدن گیشه
«تمساح خونی» اولین ساخته جواد عزتی از همان زمان نمایش در جشنواره فیلم فجر، عزمش را برای اکران نوروزی جزم کرده بود. فیلمی که با تکیه بر زوج جواد عزتی و عباس جمشیدی فر و با حضور سعید آقاخانی چهره هایی چون پژمان جمشیدی و مهران غفوریان و کامبیز دیرباز را هم در حد یک عکس یادگاری گردهم آورده است. کمدی اکشن جواد عزتی که برایش یک سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را هم از بخش نگاه نو چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به ارمغان آورد، سرحال ترین فیلم روی پرده سینماها است که از ۱۶ اسفند ماه سال گذشته روی پرده آمده و با ۷۰۰ هزار تماشاگر و گیشه ای که به زودی از ۴۵ میلیارد تومان فروش گذر خواهد کرد، بیشتر از هر فیلم دیگری مورد استقبال سینماروها قرار گرفته است.

«بی بدن» و مشکل کمبود سالن
«بی بدن» اولین ساخته بلند سینمایی مرتضی علیزاده، به عنوان جنجالی ترین فیلم جشنواره فجر، با چشم اندازی روشن روی پرده آمد. روایت ماجرایی معمایی که با حضور الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی و سروش صحت، از معدود فیلم های غیر کمدی امسال است که گفته می شد توانایی جذب تماشاگر دارد. «بی بدن» دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی است ولی با این که از ۲۳ اسفند روی پرده آمده تا امروز کمتر از ۱۰۰ هزار تماشاگر را جذب سالن های سینما کرده است. ظاهراً فیلم در پردیس‌های مهم و پرفروش قافیه را در گرفتن سالن های بزرگ تر و سانس های پررونق به «تمساح خونی» باخته است.

رختکن بازنده ها
فیلم های «پرویز خان»،«آپاراتچی»، «ایلیا جستجوی قهرمان»، «نوروز» و«آسمان غرب» دیگر فیلم های اکران نوروزی، روی هم هنوز ۱۰۰ هزار مخاطب هم نداشته اند. بین این فیلم ها، «پروبز خان» با حدود ۲۷ هزار تماشاگر وضعیت بهتری دارد و «آسمان غرب» با ۱۱ هزار مخاطب در انتهای جدول قرار گرفته است.

در آستانه یک میلیون تماشاگر
سینمای ایران در پایان هفته اوّل فروردین ۱۴۰۳، در آستانه رقم یک میلیون تماشاگر قرار خواهد گرفت. رقمی که بیش از ۷۰ درصدش سهم «تمساح خونی» است.


منبع: همشهری آنلاین