نخستین نشست رسانه‌ای دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی با حضور وحید ثابت‌قدم دبیر جشنواره و مدیرکل ارشاد خراسان رضوی، حسن عابدی دبیر تخصصی جشنواره، کوروش زارعی و علی عابدی از هنرمندان تئاتر و فعالان حوزه تئاتر با موضوعات دینی برگزار شد.



سایت خبری تئاتر: در ابتدای این نشست کوروش زارعی به عنوان یکی از کارگردان‌های با سابقه و فعال در حوزه تئاتر با موضوعات دینی به ایراد سخنانی درباره جشنواره تئاتر رضوی پرداخت و گفت: خوشحالم که این رویداد تئاتری بعد از سال‌ها توقف، مجددا به راه افتاده است.

انتقاد از توقف رویدادهای به بار نشسته فرهنگی و هنری

وی متذکر شد: نمی‌دانم چرا وقتی که یک رویداد فرهنگی و هنری مانند جشنواره تئاتر رضوی و جشنواره تئاتر دفاع مقدس به بار می‌نشیند، آن را متوقف می‌کنند. اکنون شاهد هستیم که دیگر از جشنواره درخشان تئاتر دفاع مقدس تنها یک نام باقیمانده است.

زارعی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه خاستگاه تئاتر آیین بوده است، یادآور شد: به دلیل مذهبی و دین‌مدار بودن مردم ایران، مردم به این نوع تئاتر روی خوش نشان می‌دهند. نمایش آیینی بستر مناسبی برای مخاطب‌شناسی و مخاطب‌یابی است.

اتوبوسی آوردن تماشاگر هم راهی برای آشنایی مردم با تئاتر است

این نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه آثار پرمخاطبی در حوزه تئاتر با موضوعات دینی به صحنه رفته‌اند، تأکید کرد: گفته می‌شود برخی کارگردان‌ها با اتوبوس تماشاگر می‌آورند که به نظر من این کار هم ایرادی ندارد زیرا مهم این است که مردم را با تئاتر آشنا کنند. 

وی با بیان اینکه در گفتگو با مدیران و نمایندگان مجلس از نادیده گرفته شدن بودجه برای امور فرهنگی و هنری به ویژه تئاتر گله کرده‌ام، اظهار کرد: تئاتر آیینی می‌تواند جایگاه تئاتر را در جامعه ارتقا دهد.

زارعی خطاب به دبیر جشنواره تئاتر رضوی و دست اندرکاران برگزاری این رویداد هنری پیشنهاد داد که موضوع کریمه اهل بیت هم به این جشنواره اضافه شود. 

نقش بسزای جشنواره تئاتر رضوی در مخاطب‌سازی

این هنرمند تئاتر معتقد است جشنواره تئاتر رضوی می‌تواند در مخاطب‌سازی تئاتر نقش بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به خرید بلیت توسط مخاطبان آثار جشنواره تئاتر رضوی در شهر بجنورد، توضیح داد: اگر این روند تداوم داشته باشد، نمایش‌های مذهبی خودکفا خواهند شد. البته دولت باید به تئاتر کمک کند اما معتقدم که تئاتر آیینی این پتانسیل را دارد که مردم را به خرید بلیت آثار روی صحنه رفته، ترغیب کند.

تعطیلی جشنواره تئاتر رضوی به دلیل سطح کیفی پایین نمایشنامه‌ها

در ادامه این نشست وحید ثابت‌قدم دبیر جشنواره تئاتر رضوی و مدیرکل ارشاد استان خراسان رضوی به ارائه توضیحاتی درباره برگزاری دوره‌های گذشته جشنواره پرداخت و گفت: غیر از ۴ دوره‌ای که جشنواره در شهرهای مختلف برگزار شد، در ۵ دوره گذشته که استان خراسان رضوی میزبان این جشنواره تئاتری بود، احساس کردیم کیفیت جشنواره به دلیل فاصله‌گرفتن نمایشنامه‌ها از سطح کیفی لازم، تنزل پیدا کرده است. به همین دلیل نیاز به تعطیلی جشنواره و ایجاد وقفه‌ای جهت ترمیم و بازسازی نمایشنامه‌های دینی با کیفیت، احساس شد.

وی با اشاره به مطالبات مدیران، مسئولان و مخاطبان برای برگزاری مجدد جشنواره تئاتر رضوی، افزود: این خواسته مسئولان و مردم استان در بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) طرح و تصویب شد. برای اولین بار ستاد سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر رضوی در سطحی عالی متشکل از استاندار خراسان رضوی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان، ۲ تن از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع)، مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون هنری وزیر ارشاد به همراه ۲ تن از هنرمندان کشور شکل گرفت و اولین جلسه خود را برگزار کرد.

جشنواره تئاتر رضوی هدیه دولت تدبیر و امید به مردم خراسان رضوی است

مدیرکل ارشاد استان خراسان رضوی با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی یک رویداد بزرگ فرهنگی و هنری است، اظهار کرد: به تعبیر ما برگزاری این جشنواره در خراسان رضوی هدیه دولت تدبیر و امید به مردم استان است. تصویب جشنواره برای برگزاری در خراسان رضوی، باعث ارتقای طراز مدیریت فرهنگی و هنری استان شده است. این جشنواره باعث شد تا اعتباری ۵۰۰ میلیون تومانی توسط مسئولان استانی برای راه‌اندازی تئاتر شهر در استان اختصاص داده شد.

ثابت‌قدم معتقد است که استان خراسان رضوی قابلیت تبدیل شدن به پایگاه تئاتر دینی را دارد. وی با اشاره به برگزاری همایش «گفتمان تئاتر دینی کشور» در روزهای ۲۰ و ۲۱ خردادماه را با حضور نویسندگان و صاحب‌نظران تئاتری، گفت: این همایش در راستای رسیدن به تعریف دستی از تئاتر دینی برگزار می‌شود.

بازتولید ۵ نمایشنامه برگزیده دوره‌های گذشته جشنواره در بخش ویژه دوره هفتم

حسن عابدی دبیر تخصصی جشنواره تئاتر رضوی نیز در ادامه این نشست رسانه‌ای، یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره را بازتولید متون برگزیده دوره‌های گذشته در بخشی با عنوان بخش ویژه ذکر کرد که این اقدام به پیشنهاد مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی انجام شده است.

وی افزود: در این بخش ۵ نمایشنامه از ۵ نویسنده برای اجرا در جشنواره و همچنین استان‌های همجوار انتخاب شده است. همچنین علی عابدی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر هم نمایش مشترکی را با حضور هنرمندان تئاتر ایران و تاجیکستان با موضوع رضوی اجرا خواهد کرد. این اثر قبل از شروع جشنواره در شهر بجنورد و بعد از آن در شهرهای مشهد و گرگان اجرا خواهد شد.

دبیر تخصصی جشنواره تئاتر رضوی همچنین از اجرای نمایشی اپیزودیک در این دوره از جشنواره خبر داد که توسط میلاد اکبرنژاد و در ۳ اپیزود مراحل نگارش خود را پشت‌سر می‌گذارد. طبق گفته عابدی قرار است ۳ اپیزود این نمایش هر کدام به صورت جداگانه در ۳ استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی کارگردان شود.

وی درباره برگزاری همایش «گفتمان تئاتر دینی کشور» با اشاره به اهدای گواهینامه به شرکت کنندگان در این همایش، ادامه داد: قصد داریم کتابی را به عنوان خروجی این همایش منتشر کنیم.

عابدی همچنین از رونمایی تندیس جشنواره تئاتر رضوی در روز افتتاحیه این رویداد هنری و با حضور خادمین حرم امام رضا (ع) خبر داد. 

از اجرای عمومی آثار برگزیده جشنواره تئاتر رضوی حمایت می‌شود

دبیر تخصصی جشنواره تئاتر رضوی با بیان اینکه پلاتوی «شمس» برای میزبانی آثار حاضر در جشنواره تا قبل از برگزاری این رویداد تئاتری افتتاح می‌شود، تأکید کرد: از نمایش‌های برگزیده جشنواره تئاتر رضوی برای اجرای عمومی در استان حمایت می‌کنیم. در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر رضوی هم افتتاح دبیرخانه دائمی تئاتر رضوی را خواهیم داشت. برگزیده جشنواره تئاتر رضوی هم به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌شود. 

در بخش پایانی این نشست رسانه‌ای هم که اجرای آن بر عهده پیمان شیخی بود، علی عابدی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر به ارائه توضیحاتی در خصوص نمایش مشترک ایران و تاجیکستان با موضوع رضوی پرداخت.

وی یادآور شد: از اواسط بهمن‌ماه سال گذشته تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات این اثر نمایشی آغاز شد. تحقیقاتی روی اشتراکات فرهنگی ایران و تاجیکستان انجام دادم و نگارش نمایشنامه را آغاز کردم که تا پایان ماه جاری نگارش آن تمام می‌شود. قصد داریم از خردادماه نیز وارد فاز عملیاتی و شروع تمرینات نمایش شویم.

 

اخبار مرتبط:

نمایش «بیوگرافی حادثه ای که در ... اتفاق افتاد» روی صحنه است

دوازدهمین جشنواره تئاتر کُردی برگزار می‌شود

رضا آشفته و کارگردانی نمایش برای کودکان

38 نمایش در تهران روی صحنه است

کتاب «تاریخ‌های تئا‌تر» رونمایی می‌شود

تئاتر شهر میزبان اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی شد

«سیمرغ و سهرورد» در تالار وحدت اجرا می‌شود

برپایی جشن اردیبهشت تئاتر نمایشگران خیابانی

نمایشنامه «سرشاخ و پارازیت» به نمایشگاه کتاب آمد

نمایش‌های برتر نیویورک انتخاب شدند

انتشار فراخوان جشنواره تئاتر فجر تا پایان اردیبهشت‌