جشن اردیبهشت تئاتر گیلان، امروز در سالنی که صحنه آن پر از خاک و سیمان بود و سقف نداشت، با حضور جمعی از مسوولان و مدیران اداره‌کل هنرهای نمایشی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و فعالان عرصه هنرهای نمایشی در فضایی متفاوت برگزار شد.

 

سایت خبری تئاتر: جشن اردیبهشت تئاتر گیلان شنبه 19 اردیبهشت برگزار شد، این جشن در تالار نیمه سازِ سردار جنگل رشت بود که صحنه آن سقف درستی نداشت و انباشته از تل خاک و سیمان بود برگزار شد.

با این‌‍‌حال، فعالان تئاتر استان از این کار استقبال و به عنوان بازگشت به خانه از آن یاد کردند. این جشن با حضور مهدی شفیعی، مدیر‌کل هنرهای نمایشی، فیروز فاضلی، مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، اتابک نادری، مدیر هماهنگی امور استان‌ها و جمعی از مسئولان و هنرمندان تئا‌تر استان برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، فیروز فاضلی، مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اهمیت هنر تئا‌تر در این استان اظهار کرد: «گیلان سابقه‌ای طولانی در تئا‌تر ایران دارد. بر این اساس، جشن اردیبهشت تئا‌تر ایران بهانه‌ای برای تجلیل از دست‌اندرکاران این هنر و تقویت این حوزه است.»

او ادامه داد: «تئا‌تر گیلان نیازمند برخورداری از فضاهای بیشتر نمایشی است، امیدواریم بتوانیم با نوسازی و تجهیز سالن تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری سردار جنگل رشت، زمینه تقویت تئا‌تر استان را فراهم آوریم.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به وضعیت سالن سردار جنگل رشت، به کنایه گفت: «گاه، ساختن حسن نیست، بلکه خراب نکردن هنر است.»

فیروز فاضلی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع پیشکسوتان و بزرگان عرصه تئاتر استان، اظهار کرد: «همینکه در این شرایط بتوانیم خانه تئاتر گیلان را دوباره احیاء کنیم، ارزشمند است و مطمئنم که با شما می توانیم.»

او ضمن تقدیر از استاندار گیلان افزود: «خوشبختانه در سال گذشته 77 درصد اعتبار سالن تئاتر سردارجنگل رشت که از سال 88 کلنگ بازسازی آن زده شد، اختصاص یافت. دو ماه پس از آمدن بنده، مناقصه این طرح برگزار شد و اکنون طی مدت 5 ماه، سالن رنگ و شکلی به خود گرفته است، ما تمام تلاشمان را بکار می‌گیریم تا 31 تیرماه شاهد افتتاح این سالن باشیم.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پایان تاکید کرد: «سال 94، سال خوبی برای اهالی تئاتر کشور است، زیرا امسال توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نام تئاتر نامگذاری شده و انتخاب مهدی شفیعی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی کشور نیز اتفاق فرخنده‌ای برای اهالی تئاتر بوده است.»

مهدی شفیعی: ارتقاء کیفیت هنری و محتوایی تولیدات تئا‌تری هدف ماست

در ادامه این مراسم، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی، با اشاره به صحنه تالار سردار جنگل رشت که تلی از خاک، شن و سیمان آن را انباشته بود، گفت: «تئاتر کشور هم چون این صحنه است و همه پذیرفته‌اند که تئاتر باید باشد، اما تا وضعیت آرمانی و مطلوب فاصله بسیار است. حالِ تئاتر کشور خوب نیست و فعالان این عرصه باید از حواشی بپرهیزند.»

مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت و نقش سازنده تئا‌تر در کشور گفت: «تئا‌تر کشور نیاز به آرامش دارد تا بتواند به وضعیت آرمانی و مطلوب برسد. امروز تئا‌تر در قوانین بالادستی تثبیت شده است و سالانه دانش آموختگان زیادی هم در این شاخه هنری فارغ‌التحصیل می‌شوند.»

او دانایی را یکی از ارکان تئاتر دانست و ضمن تقدیر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، تصریح کرد: «این حوزه از هنر، نیازمند مدیریتی صحیح و با برنامه‌ریزی است. متاسفانه با توجه به اعتبارات اندک، مواردی از درگیرِ حواشی شدن فعالان تئاتر همچون برگزاری جشنواره‌های پرهزینه و کم‌بازده بروز می‌کند که می‌بایست از این حاشیه‌ها پرهیز شود.»

شفیعی یادآور شد: «ارتقاء کیفی و محتوایی تولیدات تئا‌تر از اهداف مهم وزارت ارشاد در حوزه هنرهای نمایشی است.»

وحید فخرموسوی، معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، دیگر سخنران این مراسم بود. او ضمن تبریک به فعالان عرصه تئاتر استان به دلیل بازگشت به خانه هنری خودشان بیان کرد: «اگرچه بازسازی سالن تئاتر سردار جنگل رشت شش سال به طول انجامید، اما بخش عمده آن در همین پنج ماه اخیر شکل گرفته است.»

او افزود: «جشن اردیبهشت تئاتر ایران، تقویت حوزه هنرهای نمایشی است و سالن سردار جنگل رشت اگرچه هنوز تکمیل نیست، اما نوستالژی تئاتر گیلان است.»

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، کمبود فضای فرهنگی و هنری را از مشکلات هنرمندان این استان عنوان کرد و گفت: «قدمت هنر تئا‌تر در گیلان به بیش از یک قرن می‌رسد. نبود سالن آمفی تئا‌تر استاندارد یکی از مشکلات تئا‌تر گیلان است. این استان از کم‌ترین امکانات برخوردار است و نیاز به توجه ویژه دارد.»

در بخش دیگری از این مراسم، بهزاد عشقی، مهدی آذری، محمد رسایلی، مجید کاظم‌زاده‌مژدهی، محمد‌رضا جعفری لفوت، مهدی‌ پتکی، زینب شعبانی، مهدی مخبری، یاسر میرحمیدی، مهرداد هنرمند، علیرضا قانع و محمود فرضی‌نژاد از هنرمندان فعال عرصه تئاتر گیلان در سال 93، مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین از سید‌محمد علی ثابت‌قدم، شهردار رشت نیز به دلیل پشتیبانی از هنر تئاتر، تجلیل شد.

تقدیر از 16 کارشناس تئاتر در شهرستان‌های استان گیلان و 20 سرپرست گروه‌های نمایشی دیگر بخش این مراسم بود.

تالار سردار جنگل رشت که عمری 44 ساله دارد، در سال 88 با هدف بازسازی، تخریب شد که با قطع اعتبارات آن به مدت سه سال، عملیات ساختمانی ادامه پیدا نکرد. با تامین اعتبار، از اواخر پاییز سال گذشته، روند بازسازی طرح یاد شده از سر گرفته شده است.

جشن‌های اردیبهشت تئا‌تر ایران، هر سال به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئا‌تر و با هدف تکریم فعالان سال گذشته هنرهای نمایشی، توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن‌های نمایشی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

 

 

 

اخبار مرتبط:

محمد رحمانیان: «سینماهای من» تلفیق تئاتر و فیلم است

شرایط جسمی مرتضی خمسه‌ای رو به بهبودی است

چرا سالن اصلی تئاترشهر بازسازی نشد؟

برپایی شانزدهمین فستیوال تئاتر منطقه دریای سیاه در ترکیه

حسینی‌مهر «بوف کور» را آماده اجرا می‌کند

فرهاد تجویدی چهره ملی تئا‌تر مازندران شد

تماشاخانه ایرانشهر میزبان 2 نمایش می‌شود

تخفیف ۴۰ درصدی برای «ملاقات بانوی سالخورده»

زمان برگزاری جشنواره‌ی تئاتر کودک همدان مشخص شد

دوازدهمین جشنواره تئاتر کُردی برگزار می‌شود

رضا آشفته و کارگردانی نمایش برای کودکان

هشت سالن تئاتر شهر امسال دراستان ها ساخته می شود

38 نمایش در تهران روی صحنه است

کتاب «تاریخ‌های تئا‌تر» رونمایی می‌شود