ترکیب داوری بسیار نامناسب بود؛ در همه تیم های داوری اگر یک نفر ضعیف باشد، دو نفر دیگر در سطح بالایی قرار دارند. اما تیمی که برای اصفهان انتخاب شده بود بسیار ضعیف بود. یکی از داورها به گفته خود، آخرین باری که به تماشای تئاتر نشسته بود، سالیان پیش بود. این در حالی است که داور باید در جریان تمام اجراهای سال های اخیر باشد.

پایگاه خبری تئاتر: نسیم خادم عباس: پیمان کریمی یکی از کارگردانان حاضر در جشنواره تئاتر استانی اصفهان بود که از نتایج داوری بسیار دلگیر بود. کریمی حتی برای دریافت جایزه تقدیر کارگردانی خود به روی سن نرفت. در این باره گفت و گوی کوتاهی با او داشتیم.

 

کیفیت جشنواره تئاتر استانی امسال را چگونه دیدید؟

برنامه ریزی های انجام شده در جشنواره امسال خوب بود. به لحاظ کیفی هم شاهد اتفاقات خوب و بد تکنیکی بودیم. مشکلی که نه فقط در جشنواره تئاتر امسال، که در کل تئاتر اصفهان وجود دارد، معضل کپی است. برخی تصور می کنند که باقی تئاتری ها، کارهای اجرایی در تهران را نمی بینند.

 

فکر می کنید چرا چنین اتفاقی در تئاتر اصفهان روی می دهد؟

شاید در بحث تئاتر ضعیف هستند و راه فراری پیدا می کنند که اثر خود را ارتقاء بخشند. تئاتر به لحاظ مادی منفعتی ندارد و هرچه که هنرمند را وادار به انجام آن می کند، لذت آفرینش است. نمی دانم کسی که به تقلید و کپی می پردازد، چه دستاورد و لذتی از کار خود خواهد داشت.

 

درباره داوری جشنواره چه نظری دارید؟

ترکیب داوری بسیار نامناسب بود؛ در همه تیم های داوری اگر یک نفر ضعیف باشد، دو نفر دیگر در سطح بالایی قرار دارند. اما تیمی که برای اصفهان انتخاب شده بود بسیار ضعیف بود. یکی از داورها به گفته خود، آخرین باری که به تماشای تئاتر نشسته بود، سالیان پیش بود. این در حالی است که داور باید در جریان تمام اجراهای سال های اخیر باشد.

 

شما که ازابتدا ترکیب داوری را قبول نداشتید، چرا در جشنواره ماندید؟

ادامه یک جشنواره تا پایان به معنی قبول تمام شرایط آن است. من هم ابتدا قصد انصراف از این جشنواره را داشتم اما به درخواست اعضای گروه و علاقه آن ها به شرکت در جشنواره، انصراف ندادم.

 

درست است که شما با داورها درباره یکی دیگر از آثار جشنواره صحبت کرده اید

خیر، تنها صحبتی که با داوران داشتم، بعد از اعلام نتایج و آن هم درباره کار خودم بود.البته آقای فخر موسوی خودشان به من گفتند که ما هم می دانیم کار کپی بوده اما حسن های دیگری هم داشت که آن را لایق برگزیده شدن می کرد. اما مگر تئاتر جز شیوه اجرایی و طراحی صحنه چیز دیگری دارد؟ آیا از دانش آموزی که 2 نمره تقلب می کند، تنها همان 2 نمره را کم می کنند؟

 

ایستگاه صفر را در مقایسه با اثر سال گذشته تان، بخش شماره شش ضعیف تر نمی دانید؟

خیر، از دید خودم ایستگاه صفر بهترین اثر من است. حتی برای اجرای عموم در تهران و هم چنین حضور در چند جشنواره بین المللی اقدام کرده ام.

 

در جلسه نقد و بررسی اثرتان، از واژه "پیمانیسم" استفاده کردید

وقتی حرف های داخل کتاب ها را تکرار کنیم و هیچ استفاده عملی از آن ها نداشته باشیم چه فایده ای دارد؟ معتقدم "..یسم" ها تحت فرهنگ ها و جوامع گوناگونی شکل گرفته که برخی از آنها شاید به درد جامعه ما نخورد. منظور من این بود که از این دایره خارج شویم و درباره خود اثر و کارگردان آن اشاره کنیم.

من مشکلی با یک اثر خاص یا انتخاب فلان اثر ندارم؛ مشکل من دیدی است که به تئاتر شهرستان و بخصوص اصفهان پیدا شده. در جشنواره فجر بدترین سالن ها و زمان اجرا را به شهرستان می دهند؛  در انتخاب تیم داوری هم که دیدیم اصفهان به نسبت مناطق دیگر ازی چه تم داوری ضعیفی برخوردار بود. تئاتر یک علم است و در تمامی مراحل آن باید همچون تخصص های دیگر، حرفه ای برخورد شود.