دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به انجام مطالعات لازم برای تدوین آیین‌نامه‌ای ثابت برای جشنواره، تأکید کرد در دوره سی و چهارم تئاتر فجر تغییرات بنیادینی ایجاد نخواهد شد.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از مهر: سعیدی اسدی دبیر دوره سی و چهارم تئاتر فجر درباره وضعیت تدوین فراخوان این دوره از جشنواره با توجه به نیازها و اهدافی که باید بر اساس آسیب‌شناسی و بررسی دوره‌های گذشته این رویداد تئاتری تعیین شوند، گفت: تهیه فراخوان مهمترین امر در جشنواره تئاتر فجر است و ما در حال تحقیق و بررسی برای رسیدن به فراخوان جشنواره هستیم. جلساتی را هم با کارشناسان و صاحبنظرانی که می‌توانند به ما مشاوره بدهند، برگزار کردیم و در آینده‌ای نزدیک فراخوان جشنواره سی و چهارم را متکی به مقدورات و نیازهای تئاتر و جشنواره منتشر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تغییراتی را در فراخوان این دوره از جشنواره شاهد خواهیم بود اما این تغییرات بنیادین نیستند، متذکر شد: مهم است که بدانیم نیاز تئاتر ما چیست و چقدر با جشنواره متناسب است. اینکه همه چیز تئاتر را از جشنواره بخواهیم و بگوییم که جشنواره تئاتر فجر آیینه تمام نمای تئاتر ایران است، به این رویداد تئاتری آسیب می‌زند. جشنواره می‌تواند مانند عصاره‌ای از تئاتر ایران باشد.

اسدی هدف دبیرخانه این دوره از جشنواره را رسیدن به یک آیین‌نامه و نوشتاری مصوب اعلام کرد که طی آن اهداف، هویت و ساختار جشنواره تئاتر فجر تثبیت شود تا در دوره‌های آینده نیز این جشنواره دستخوش تغییرات سلیقه‌ای نشود.

دبیر جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر درباره وضعیت بخش بین‌الملل جشنواره که طی چند دوره اخیر از کیفیت لازم برخوردار نبوده است، توضیح داد: پیش از اینکه برای فراخوان جشنواره اقدام کنیم، پیگیری بخش بین‌الملل را آغاز کردیم. معتقدم بخش بین‌الملل جشنواره باید مورد پرسش قرار گیرد که آیا صرف اینکه چند اثر خارجی نیز در جشنواره اجرا شوند، بخش بین‌الملل را برگزار می‌کنیم؟ 

وی ادامه داد: اول باید بدانیم که اعتبار جشنواره‌ای که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود از یک جشنواره ملی بالاتر است و جشنواره تئاتر فجر هم خوشبختانه این اعتبار بین‌المللی را دارد. مجاری و راه‌های متفاوتی وجود دارند که به حضور گروه‌های خارجی در جشنواره منجر می‌شوند.

اسدی با اشاره به جذب بخشی از آثار بین‌المللی از طریق انتشار فراخوان جشنواره تئاتر فجر همچون سایر جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر، گفت: از مجاری دیگر هم برای انتخاب آثار خارجی بخش بین‌الملل جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر اقدام می‌کنیم. نکته مهم این است که در فراخوان و نشست‌هایی که برگزار می‌کنیم، توضیح می‌دهیم که بخش بین‌المللی تئاتر فجر هدف‌گذاری مشخصی هم دارد. یکی از مواردی که ما را با تئاتر دنیا آشنا می‌کند، تماشای آثار بین‌المللی است.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یکی از اقدامات مدنظر برای بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره را جدا کردن کارگاه‌های آموزشی از جشنواره ذکر کرد و یادآور شد: همیشه بخش کارگاه‌های آموزشی قربانی بخش اجرایی جشنواره می‌شد. ما کارگاه‌های آموزشی را که با حضور اساتید بین‌المللی تئاتر نیز برگزار می‌شود به صورت جداگانه و از ابتدای فصل پاییز برگزار خواهیم کرد. این کارگاه‌ها می‌توانند به فرآیندی برای افرادی بیانجامد که مایل به آموختن هستند. 

وی تأکید کرد: برای بخش انتخاب آثار خارجی جشنواره سی و چهارم هم ۲ محور را مدنظر داریم که در آینده‌ای نزدیک آن‌ها را اعلام خواهیم کرد.

 

اخبار مرتبط:

علی عابدی مدیر تماشاخانه سنگلج شد

سیروس همتی «هفت هشتم» را در اهواز اجرا می‌کند

اجرای ویژه «سقراط» در عید مبعث

تماشاخانه «آو» تعطیل شد

اسامی متون پذیرفته شده در بخش صحنه ای جشنواره آیینی- سنتی اعلام شد

مجمع عمومی سالانه خانه تئاتر در تئاتر شهر برگزار شد

برگزاری اردیبهشت تئاتر گیلان در صحنه‌ای پر از خاک و سیمان

آثار راه یافته به جشنواره تئاتر مقاومت مشخص شدند

محمد رحمانیان: «سینماهای من» تلفیق تئاتر و فیلم است