نیما دهقان از ۴ خردادماه نمایش «طویله آباء» که اثری کمدی به نویسندگی حسین کیانی است در تالار شمس مؤسسه بین‌المللی فارسی زبانان روی صحنه می‌برد.

 

سایت خبری تئاتر: این کارگردان تئاتر درباره جدیدترین فعالیت خود در زمینه اجرای تئاتر گفت: در حال حاضر تمرین‌های نمایش «طویله آباء» را سپری می‌کنیم و قرار است این نمایش را از ۴ خردادماه در تالار شمس مؤسسه اکو اجرا کنیم. این نمایش نوشته حسین کیانی است که اولین تجربه همکاری من و کیانی نیز به شمار می‌رود. در واقع این اولین باری است که حسین کیانی به عنوان کارگردان و نمایشنامه نویسی که نمایشنامه‌های خود را کارگردانی هم می‌کند، نمایشنامه‌ای اورجینال نوشته و کارگردانی آن را فرد دیگری عهده‌دار است.

دهقان درباره نگاه‌ و فضاهای متفاوتی که او و کیانی در آثار پیشین خود تجربه کرده‌اند و تأثیر این فضاهای متفاوت در تجربه اجرای نمایش «طویله آباء» به عنوان تجربه مشترک‌شان، توضیح داد: در این اثر سبک و سیاق نگارشی و کارگردانی حسین کیانی و سبک و سیاق کارگردانی من با هم پیوند خورده و تلاش کردیم که مابه‌ازایی به عنوان نویسنده و کارگردان پیدا کنیم. تلاش‌مان در «طویله آباء» این است که حد وسط توافق اولیه، بین نمایشنامه نویس و کارگردان شکل بگیرد. 

کارگردان نمایش‌های «کادانس» و «دو متر در دو متر جنگ» یادآور شد: زمانی که نویسنده همزمان با تمرینات گروه متن را می‌‌نویسد، فضای اجرایی بین نویسنده و کارگردان شکل می‌گیرد و این فضای اجرایی بین من و کیانی در حال شکل‌گیری است.

وی که طی ۲ سال اخیر ترجیح‌اش به کار نکردن در عرصه کارگردانی تئاتر بوده، درباره دلایل تغییر این نگاه و ذهنیت و فعالیت مجدد خود تأکید کرد: ما چند دسته کارگردان تئاتر داریم. گروهی از کارگردان‌ها هستند که در هر شرایطی و به هر شکلی فقط به اجرای اثر می‌پردازند اما من اگر بدانم که حرفی برای گرفتن در تئاتر، به لحاظ محتوایی و فکری ندارم، خود را ملزم به اجرای تئاتر نمی‌کنم. در حال حاضر ضرورتی را در جامعه خود دیده و احساس کردم که می‌توانم اعتقادات خود را از زبان نمایش بیان کنم. 

دهقان درباره گروه بازیگری و عوامل اجرایی نمایش «طویله آباء» که اثری کمدی با مضمون اجتماعی است، گفت: گروه بازیگری این نمایش به ترتیب حروف الفبا از علیرضا آرا، خاطره اسدی، جواد پولادی، شهرام حقیقت‌دوست، امیررضا دلاوری و فرزین صابونی تشکیل شده است. منوچهر شجاع نیز طراح صحنه، حسین عابدینی مدیر صحنه، سوگل رئوفی منشی صحنه و یحیی پاکدل هم طراح پوستر و بروشور این نمایش هستند. نورالدین حیدری‌ماهر هم تهیه کننده «طویله آباء» است.

نیما دهقان در آخرین تجربه کارگردانی خود نمایش «ترن» را در سال ۹۱ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد.

 

اخبار مرتبط:

عکسهایی‌ از حضور معلولین روی صحنه تئاتر

اسامی آثار راه‌یافته به جشنواره بازیگری «سه نقطه»

اعلام اسامی برندگان سی اُمین دوره جوایز سالانه لوسیل لورتل

معرفی آثار بخش خیابانی هجدهمین جشنواه تئاتر مقاومت خرمشهر

حضور همایون ارشادی در یک اجرای نمایشنامه خوانی

نمایشنامه‌خوانی فرهاد آئیش و مائده طهماسبی در فرهنگسرای كتاب

نهادها بدقولی کردند/ مولوی برای تعمیر به پول نیاز دارد

تغییر بنیادین در فجر امسال نمی‌دهیم

حمید پورآذری: تلاش ما این است کیفیت آثار تئاترشهر ارتقا پیدا کند

علی عابدی مدیر تماشاخانه سنگلج شد