آیا سریال Manhunt (شکار قاتل) ارزش دیدن دارد؟ یا خیر! اما سریال Manhunt اثری است که در درجه اول برای طرفداران درام‌های تاریخی جذاب خواهد بود.
چارسو پرس: جدیدترین سریال اپل پلاس به نام Manhunt (شکار قاتل) روایت کننده تاریخچه مفصل دستگیری جان ویلکس بوث، قاتل آبراهام لینکلن است. به طور کلی این مینی سریال هفت اپیزودی اقتباسی از کتاب جیمز ال ساوسون در مورد جستجوی قاتل آبراهام لینکلن است. همچنین لازم است بدانید در این اثر نقش شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده را همیش لینکلیتر بازی می‌کند و نقش جنایتکار جان ویلکس بوث را نیز آنتونی بویل بایفا کرده است. اما نقش اصلی به توبیاس منزیس، ستاره سریال «تاج» رسیده؛ بازیگری که در سریال نقش ادوین استانتون وزیر جنگ ایالات متحده را به تصویر کشیده شد و در داستان در جستجوی توطئه گران است.
فراموش نکنید ترور آبراهام لینکلن یکی از سیاه‌ترین و چشمگیرترین صفحات تاریخ ایالات متحده است. پس تعجب آور نیست که هم نویسندگان و هم کارگردانان بارها و بارها به یک رویداد بی سابقه باز می‌گردند که همان داستان ترور یک رئیس جمهور است. اکنون ما برداشت خود از این پروژه را با شما به اشتراک می‌گذاریم، و به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آیا سریال Manhunt (شکار قاتل) ارزش دیدن دارد؟ یا خیر! اما سریال Manhunt اثری است که در درجه اول برای طرفداران درام‌های تاریخی جذاب خواهد بود.

داستان این سریال بر این پاشنه می‌چرخد که در سال 1865 میلادی جمعیت در خیابان پایان جنگ داخلی ایالات متحده را جشن می‌گیرند. در این فضا همه از نتایج جنگ راضی نیستند؛ بنابراین حامیان کنفدراسیون شروع به اجرای یک نقشه خونین می‌کنند. ابتدا ویلیام سوارد (لری پاین) وزیر امور خارجه آمریکا مورد حمله قرار می‌گیرد و سپس بازیگری به نام جان ویلکس بوث (بویل) به تئاتر فورد در واشنگتن می‌رود، جایی که آبراهام لینکلن (لینکلیتر) قرار است شب را در جمع همسر (لیلی تیلور) و دوستانش بگذراند.
خب همانطور که می‌دانید، این هنرمند عصبانی به آنچه می‌خواهد می‌رسد. رئیس جمهور ایالات متحده در این تیراندازی کشته می‌شود، کشور آن‌ها در ماتم فرو می‌رود و اندرو جانسون دموکرات (گلن مورشوور) رئیس جدید دولت می‌شود. پس از این حادثه وزیر جنگ ایالات متحده، یعنی ادوین استانتون (منزیس) که دوست نزدیک لینکلن نیز هست، تحقیقاتی را آغاز می‌کند و به دنبال شکار قاتل فراری می‌رود.

بازهم لازم است بگویم این سریال جدید بر اساس کتاب «جستجوی انسان توسط جیمز ال سوانسون: تعقیب دوازده روزه یک قاتل» ساخته شده است. پس این یک اثر تخیلی نیست، بلکه نگاهی آزاد در مورد تحقیق درباره ترور آبراهام لینکلن است. این سریال توسط مونیکا بلتسکی ساخته شد که بیشتر به عنوان فیلمنامه نویس فصل سوم فارگو شناخته می‌شود. در نتیجه «شکار قاتل» نه آنقدر یک داستان پلیسی کامل است و نه یک درام تاریخی خشک. در عوض ما با یک فرم تاریخی با عناصر پلیسی جنایی روبرو هستیم که نتیجه آن از قبل مشخص است.
اولین چیزی که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که Manhunt (شکار قاتل) یک اپیزود ابتدایی تماشایی دارد. این سریال از چهاردهم آوریل، روزی که رئیس جمهور آمریکا ترور شد، آغاز می‌شود. و جالب اینجاست که در این اپیزود کلمات «30 دقیقه تا قتل»، «5 روز تا قتل» و غیره به طور متناوب روی صفحه ظاهر می‌شوند. این یعنی زمان حوادث از روزی به روز دیگر می‌پرد، اما در عین حال بیننده نخ روایت را از دست نمی‌دهد. سازندگان سعی کرده‌اند با تمرکز بر این حادثه نشان دهند که چگونه توطئه گران گام به گام به سمت هدف خود حرکت کردند، و چگونه یک ماموریت ناگهان به چیز دیگری منجر شد. این یعنی چگونه یکی از حامیان جنوبی‌ها، یعنی بوث (ضارب)، سرانجام با یک تپانچه در دست خود را در بالکن تئاتر فورد یافت.

با وجود اینکه آبراهام لینکلن شخصیت محوری و به تعبیری قلب سریال است، اما شخصیت‌های اصلی قاتل و وزیر جنگ ادوین استانتون هستند. نویسندگان این پروژه پرتره واضحی از بوث (قاتل)، بازیگر مکملی که آرزو داشت تبدیل به نماد کنفدراسیون شود و به سرنوشت خود به عنوان یک قهرمان باور داشت، ترسیم می‌کنند. این مرد نه تنها به دلیل وفاداری به جفرسون دیویس (اولین و تنها رئیس جمهور کنفدراسیون در طول جنگ داخلی) و نفرت از جمعیت سیاهپوست، بلکه به دلیل خود محوری همراه با میل به حضور و دیده شدن، همیشه عاشق نمایش خود در صفحه اول روزنامه‌ها بود.
در طرف دیگر درگیری، استانتون، حامی سرسخت لینکلن است، مردی که زندگی خود را وقف تغییر کشورش کرد، یک معتاد به کار باورنکردنی که برای دستگیری مجرمان چشم خود را روی مشکلات سلامتی خودش نیز می‌بندد. در حالی که بوث از طریق جنگل به سمت ریچموند، ویرجینیا (در آن زمان پایتخت CSA) می‌رود، استانتون و همکارانش در تلاش هستند تا از هر سرنخی استفاده کنند، پیام‌های رمزی کنفدراسیون را رمزگشایی کنند و هر کسی که در توطئه علیه دولت دخیل است را بیابند. در نتیجه این سریال قطعاً از لحظاتی سود می‌برد که داستان روی صفحه مانند یک اثر مهیج جاسوسی است.

البته باید بدانید «شکار قاتل» تنها به ماجرای مرگ رئیس جمهور آمریکا و تحقیقات بعدی آن محدود نمی‌شود. در واقع نویسندگان جدا از خود قتل، به عواقب مرگ رهبر کشور آمریکا نیز علاقه مند هستند. در نتیجه استانتون و همکارانش در تلاش هستند تا به اجرای ایده‌های لینکلن دست یابند و سران کنفدراسیون را به دست عدالت بسپارند. اما وقایع خیلی سریع رخ می‌دهند. این یعنی اندرو جانسون جنجالی ریاست جمهوری را اشغال می‌کند و حامیان جنوبی برای این واقعیت آماده نیستند که جمعیت سیاه‌پوست اکنون حقوقی دارند.
در این بین بیننده یک کشور جنگ زده را تماشا می‌کند؛ همانطور که معلوم است، مبارزه در این فضای پر از آشوب به سادگی تمام نمی‌شود و نفرت می‌تواند مانند یک رودخانه برای مدت طولانی بین شخصیت‌های سیاسی این سرزمین به جریان بیفتد. در طول این سال‌ها بیش از یک فیلم و کتاب درباره لینکلن ساخته و منتشر شده است. پس هر کدام از ما کم و بیش نتیجه رویدادها را می‌دانیم یا حداقل این فرصت را داریم که با نوشتن کلمات کلیدی در نوار جستجوی مرورگر، موضوع را بررسی کنیم. با این وجود، باید به سازندگان این سریال اعتبار داده شود. چون نمایش به طرز ماهرانه‌ای فتنه و تنش را حفظ می‌کند؛ حداقل در قسمت اول. و سپس، اپیزود به اپیزود، سرعت روایت به سرعت کاهش می‌یابد و یکنواخت‌تر و یکنواخت‌تر می‌شود.

اما Manhunt به دلایل دیگری قابل توجه است. اولاً، این نمونه‌ای از یک درام صاحب جزئیات است که در آن آمریکای قرن 19 با کوچکترین نکات بازسازی شده است. دوم، ما درس‌های تاریخی در مورد نقطه عطف ایالات متحده داریم. و ثالثاً، این سریال دارای اجراهای چشمگیر است. این یعنی به راحتی می‌توان فراموش کرد که توبیاس منزیس مردی است که نقش شاهزاده فیلیپ را در سریال تاج بازی کرد. همچنین سخت است که نسبت به شخصیت جان ویلکس بوث نیز غرق نشویم؛ این یعنی می‌توان به آنتونی بویل نیز در به تصویر کشیدن یک شخصیت تاریخی مهم اعتبار ویژه داد.
در نتیجه باید گفت: یک تراژدی واقعا آمریکایی در این مینی سریال کوچک رخ می‌دهد، تراژدی که سرنوشت شهروندانش را برای قرن آینده تعیین می‌کند. نویسندگان سریال در قامت داستان موفق می‌شوند روح دوران مورد نظر خود را منتقل کنند، اما هر از گاهی مشکلاتی برای حفظ توجه مخاطب ایجاد می‌شود. با این حال، هنوز چند قسمت دیگر در پیش است که هم می‌تواند سطح سریال را بالا ببرد و هم برعکس، مخاطب را ناامید کند. اما یک چیز واضح است: دوستداران وقایع تاریخی نباید از این سریال بگذرند، در حالی که دیگران نیز نباید امید زیادی به آن داشته باشند.

شکار قاتل قطعا برای دوستداران تاریخ ایالات متحده جذاب خواهد بود، زیرا تصویری کامل از اخلاق، زندگی و خلق و خوی جامعه در دهه 1860 ارائه می‌دهد. اما اگر به پروژه نه به عنوان یک کتاب درسی با تصاویر پر جنب و جوش، بلکه به عنوان یک درام کارآگاهی درباره دستگیری یک جنایتکار خطرناک نگاه کنیم، آنگاه سریال نمی‌تواند به پیشرفت پویا وقایع و یا نگاهی جدید به ترور لینکلن و… ببالد.


منبع: ویجیاتو