حراج برخی کتاب‌های نایاب کتابخانه تربیت تبریز در فضای مجازی خبرساز شده و واکنش‌هایی را به همراه داشته است.
چارسو پرس: درپی حراج برخی کتاب‌های نایاب کتابخانه تربیت تبریز در فضای مجازی، اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی با اقدام به موقع کتب یاد شده را به کتابخانه بازگرداند.

طی روزهای گذشته، انتشار تصاویری از آگهی فروش چند جلد کتاب چاپ قدیمی متعلق به کتابخانه تربیت تبریز در یک کانال تلگرامی، بازتاب گسترده‌ای در محافل فرهنگی داشته است.

به دنبال این ماجرا و مطالبه اهالی فرهنگ و هنر نسبت به ورود مسئولام امر به این موضوع، اداره کل کتابخانه‌های عمومی با اقدام به موقع، از فروش کتاب‌های کمیاب یادشده، جلوگیری کرده و همه آنها را به کتابخانه بازگرداند.

اسد بابایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی با اشاره به سوءاستفاده سودجویان بازار کتاب قدیمی از امانت کتاب کتابخانه‌های عمومی گفت: «هر چند پس از تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استفاده از کتب قدیمی و ارزشمند تابع مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی این نهاد است، پیش از آن بعضاً کتاب‌های کمیاب توسط افراد سودجو از کتابخانه خارج می‌شد.»

او ادامه داد: «بر اساس اطلاعات مهرهای درج‌شده در کتاب‌ها و بررسی سامانه‌ها، خروج آنها (به دلیل عدم بازگشت از امانت یا سرقت) به پیش از سال ۱۳۸۲ برمی‌گردد.»

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی افزود: «با هماهنگی مراجع قضایی و پیگیری سریع از فرد آگهی‌دهنده، نسبت به عودت هشت نسخه کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز اقدام شد.»

گفتنی است، کتابخانه تربیت، اولین و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی و دولتی ایران است که در سال ۱۳۰۰ به همت محمدعلی تربیت در شهر تبریز ایجاد شد. ساختمان این کتابخانه پس از بازسازی کلی در دهه فجر سال ۱۴۰۱ در چهار طبقه بازگشایی شد و به علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خدمات ارائه می‌کند.