سخنان اخیر نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نماوا بخش‌های مختلفی داشت که برخی از آنها غلط نبودند [و ناخواسته آدرس‌های درستی می‌دادند] اما با لحن تند و صریحی بیان شدند و به چشم آمدند. واقعیت این است که دو پلتفرم فیلیمو و فیلمنت آغازگر اختلال در مناسبات حرفه‌ای و قواعد اقتصادی سینما بودند و اگر قرار است در دعوای اخیر، به دنبال مقصر بگردیم، شاید بهتر و ضروری باشد تحقیق و تفحص لازم درباره همه مصادیق مطرح شده صورت بگیرد...
چارسو پرس: محمدحسن شانه‌ساززاده مؤسس شاتل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نماوا اخیرا با بیان این جمله که [گران‌ترین سریال هم مربوط به سریالی است که هر قسمت آن ۸ میلیارد تومان برای ما هزینه دربر داشته است.] کاری کرد که اگر یک خبرنگار انجام می‌داد، باید شکایات مختلف را به جان می‌خرید!

او در این گفت‌وگوی ویدئویی همچنین اظهار داشت: هزینه‌ها جای خود ولی بازیگران و تهیه‌کننده‌ها خیلی بی‌اخلاقند و به حرف و قراردادشان متعهد نیستند. من در صنعت‌های مختلفی حضور داشته‌ام ولی به بی‌اخلاقی این‌ها هیچ‌کجا ندیدم. نگران بازخوردهای منفی در مورد صحبت‌های خود نیستم چون مسئله این افراد فقط پول است و اگر پول باشد هرکاری می‌کنند!

این سخنان و بیشتر از آن، طی یکی دو روز اخیر با واکنش‌های تندی از سوی برخی سینماگران رو به رو شد و جالب آن که سبب شد حسین فرح بخش و همایون اسعدیان دو سینماگری که سال‌هاست مقابل هم هستند، در یک نقطه به هم برسند!

اما ورای بیانیه‌های خانه سینما و چند صنف دیگر، آیا وقت آن نرسیده که یک بار برای همیشه واقعیت‌های ناخواسته گفته شده در این دعوا شنیده شود؟

بخشی از مشکلاتی که سینماگران در تقابل با نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نماوا مطرح کرده‌اند، ریشه‌ای است و بخشی از حرف‌های او هم به ریشه‌های ماجرا برمی‌گردد.

باید فلاش‌بک زد و به عقب برگشت و دید کدام دو پلتفرم در سال‌های اخیر، با بازاری‌سازی و اهداف صرفا اقتصادی و غیرفرهنگی و بالابردن بی‌قاعده دستمزدها، سبب شدند تا پیکر اقتصاد سینما و تلویزیون نحیف شود.

آیا وضعیت موجود و از کوره در رفتن مدیر پلتفرم ناشی از قاعده‌شکنی و رفتار آنارشیستی و منفعت جویانه فیلیمو، فیلمنت و خود نماوا نیست؟ آیا نه این که همین پلتفرم‌ها با رواج رفتار فراقاعده‌ای و بدعت‌های مالی، ناخواسته سبب شدند تا کار به جایی برسد که امروز سینماگران و بازیگران، بدعهد و بی اخلاق و پول‌پرست خوانده شوند؟

وقتی سرمایه [و نه فرهنگ] حرف اول و آخر را می‌زند، وقتی ادبیات و فرهنگ بازار وارد حوزه فرهنگ و سینما می‌شود و خبری از تهیه‌کننده-کمپانی متخصص فرهنگی نیست، نتیجه تولید محصولاتی است که یکی در میان، مخاطبان پلتفرم‌های فیلیمو، فیلم‌نت و نماوا هم آنها را پس می‌زنند اما با این وجود، چرخ‌دنده‌های این اقتصاد ناسالم و کاذب، شتاب بیشتری می‌گیرد و سبب‌ساز اختلال در بازار سرمایه سینما و مانع ایجاد فضای امن و حرفه‌ای در سینما و تلویزیون می‌شود.