نویسنده نمایش «راز دژ کلات»، حاضر در بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، گفت: نمایشنامه‌ای که برای گروه سنی نوجوانان نوشته می‌شود باید با سلیقه‌ها و نیازهای آنها همخوانی داشته باشد.

پایگاه خبری تئاتر:  آتسا شاملو با بیان اینکه نمایش راز دژ کلات، ویژه نوجوانان تولید شده است، افزود: با وجود اینکه نوجوانان نه کودک و نه بزرگسال هستند، نیازهای خاص خودشان را دارند که باید آنها را جدی گرفت.

وی تصریح کرد: در نمایش ویژه نوجوانان نباید دایره لغات بیش از حد گسترده و یا کودکانه باشد تا نه غیر‌قابل فهم و نه سطح پائین به نظر آید؛ بلکه در این نمایش‌ها باید آموزش مستمر وجود داشته باشد تا آنان غیر‌مستقیم آنچه باید دریابند را درک کنند.

نویسنده نمایش راز دژ کلات با تأکید بر اینکه نویسنده‌ها باید بیشتر به مسائل امروز نوجوانان بپردازند، خاطرنشان کرد: در مواقعی نوجوانان باید در خصوص نمایشنامه‌ای که برای تئاتر این گروه سنی نوشته می‌شود، نظر دهند.

وی با بیان اینکه شعار امسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بسیار مناسب است، تصریح کرد: با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان در بسیاری از مواقع به همراه خانواده در سالن‌های نمایش حضور می‌یابند باید فضای سالن و نمایش به گونه‌ای باشد که خانواده‌ها نیز برای حضور در سالن نمایش رغبت داشته باشند.
شاملو با بیان اینکه بسیاری از نوجوانان ارتباط کمتری با خانواده خود دارند، اضافه کرد: بیشتر خانواده‌ها نیازهای نوجوانان خود را نمی‌شناسند که باید با روش‌های درست آنها را به خانواده‌ها یادآور شد.

وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو سال است که بر روی پروژه ورود هنرهای نمایش به مدارس تحقیق می‌کند، اظهار کرد: با انجام این پروژه اعضای نوجوان می‌توانند خودشان نمایشنامه‌ای را نوشته و کار کنند تا تئاتر کودک و نوجوان به نقطه مطلوب برسد.

نویسنده نمایش راز دژ کلات درباره میزبانی جشنواره تئاتر کودک در شهر تاریخی همدان گفت: تاکنون هنگام برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان نبودم اما دورادور رویدادهای آن را پیگیری می‌کردم؛ امسال برای نخستین بار در جشنواره همدان حضور می‌یابم و امیدوارم شاهد کارهای خوب نمایشی در این دوره از جشنواره باشیم.