برنامه‌ی تلویزیونی "سفید" در دو قسمت به موضوع تئاتر تعلیم و تربیتی پرداخته که با حضور در این برنامه به همراه دکتر سعید اسدی راجع به ویژگی‌های تئاتر پداگوژیک صحبت کرده‌ایم. در قسمت اول این برنامه که در روز شنبه‌ی گذشته پخش شد، در مورد مفهوم تئاتر پداگوژیک با تاکید بر تئاتر کودک و نوجوان صحبت شد و در قسمت دوم که شنبه‌ی آینده- دوم خرداد ماه؛ ساعت 24- از شبکه آموزش پخش می‌شود به موضوع تئاتر مشارکتی به عنوان زیرشاخه‌ای از تئاتر کاربردی برای خدمت به نهادهای اجتماعی همچون زندان‌ها پرداخته‌ایم که امیدوارم مورد استفاده‌ی علاقه‌مندان قرار گیرد.

 

 

سایت خبری تئاتر: دکتر رحمت امینی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ با بیان این مطلب گفت: در دو سه دهه‌ی اخیر در دنیا، در کنار تئاتر مرسوم، شاخه‌ی دیگری از هنرهای نمایشی در حال تقویت و توجه است که از آن به عنوان تئاتر کاربردی یاد می‌شود. در تئاتر کاربردی، محصول و اجرای تئاتر، چندان اهمیت ندارد و آنچه مهم است فرایند تمرین برای تئاتر و نمایش است.
 
وی ادامه داد:‌ در تئاتر کاربردی، کارگردان از هنر نمایش برای بهبود شرایط زیستی افرادی که در تمرینات تئاتر حاضر می‌شوند، بهره می‌گیرد. تئاتر کاربردی موضوعات و حوزه‌های بسیاری همچون کودکان و نوجوانان، سالمندان و زندانیان را در بر می‌گیرد که می‌توان عملکرد و تاثیرات هرکدام را به جزء برشمرد.
 
این پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به فضای حال حاضر جامعه اظهار داشت: لازم است در کشور به تئاتر کاربردی و پداگوژیک توجه بیشتری مبذول شود و اداره کل هنرهای نمایشی نیز می‌تواند با راه‌اندازی دفتر یا واحدی مختصِ این موضوع، در معرفی و توسعه‌ی آن، نقش اصلی را ایفا کند.
 
امینی همچنین در مورد برنامه‌ی تلویزیونی "سفید" شبکه‌ی آموزش با موضوع تئاتر پداگوژیک، خاطرنشان کرد: برنامه‌ی تلویزیونی "سفید" در دو قسمت به موضوع تئاتر تعلیم و تربیتی پرداخته که با حضور در این برنامه به همراه دکتر سعید اسدی راجع به ویژگی‌های تئاتر پداگوژیک صحبت کرده‌ایم. در قسمت اول این برنامه که در روز شنبه‌ی گذشته پخش شد، در مورد مفهوم تئاتر پداگوژیک با تاکید بر تئاتر کودک و نوجوان صحبت شد و در قسمت دوم که شنبه‌ی آینده- دوم خرداد ماه؛ ساعت 24- از شبکه آموزش پخش می‌شود به موضوع تئاتر مشارکتی به عنوان زیرشاخه‌ای از تئاتر کاربردی برای خدمت به نهادهای اجتماعی همچون زندان‌ها پرداخته‌ایم که امیدوارم مورد استفاده‌ی علاقه‌مندان قرار گیرد.
 
دکتر رحمت امینی در پایان گفت: با گسترش تئاتر کاربردی، تاثیرات آن متوجه‌ی همه‌ی جامعه‌ی ما خواهد بود و لازم است که همه‌ی ارگان‌ها و نهادهای اجتماعی به شناخت نسبی برای استفاده از این شاخه‌ی هنری دست پیدا کنند و انشاالله با همراهی رسانه‌هایی چون صدا و سیما هر چه سریع‌تر به این مهم دست یابیم.
 
یاد‌آور می‌شود برنامه‌ی "سفید" با موضوع تئاتر پداگوژیک روز شنبه- دوم خردادماه، ساعت 24- با حضور دکتر رحمت امینی از شبکه‌ی آموزش پخش می‌شود.