یک هیئت هفت نفری متشکل از سینماگران صاحب‌نام، داوری بخش فیلم‌های سینمایی نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را به عهده دارند.
چارسو پرس: به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، محمدعلی باشه‌آهنگر، حامد بهداد، ابوالفضل جلیلی، نیکی کریمی، محمود کلاری، رضا کیانیان و محمدحسین لطیفی، ۱۶ فیلم سینمایی جشنواره را داوری می‌کنند.

اسامی فیلم‌های سینمایی بدین شرح است: «۷۶۰۰» (بهروز باقری)، «احمد» (امیرعباس ربیعی)، «آپاراتچی» (قربانعلی طاهرفر)، «آسمان غرب» (محمد عسگری)، «آفتاب گرگ و میش» (محسن دانشور بیری)، «بی‌تار» (جمیل رستمی)، «پدران» (سالم صلواتی)، «خورشید آن ماه» (ستاره اسکندری)، «سون‌سوز» (رضا جمالی)، «شوماه» (مژگان بیات)، «عروسک» (اصغر یوسفی‌نژاد)، «عزیز» (مجید توکلی)، «کاژه» (مجتبی سعیدزاده)، «مسخ نرگس» (حامد علیزاده)، «میرو» (حسین ریگی) و «نوروز» (سهیل موفق).

آشنایی کوتاه با پیشینه اعضای داوران بخش فیلم‌های سینمایی:
محمدعلی باشه‌آهنگر، کارگردان، دانش‌آموخته رشته سینما گرایش کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. او فیلم‌های تحسین‌شده‌ای چون «فرزند خاک» و «ملکه» را در کارنامه دارد. «بیداری رؤیاها»، « سرو زیر آب» و «سینما متروپل» از دیگر ساخته‌های باشه‌آهنگر است.
حامد بهداد، بازیگر، سابقه همکاری با بسیاری از کارگردانان سرشناس سینمای ایران مانند عباس کیارستمی، ناصر تقوایی، اصغر فرهادی، بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، بهمن فرمان‌آرا و... را دارد. او برای «جرم» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد و برای فیلم‌های «آخر بازی»، «روز سوم»، «هفت دقیقه تا پاییز»، «آرایش غلیظ» و «قصر شیرین» نیز نامزد دریافت جایزه بازیگری از این جشنواره بود.  

ابوالفضل جلیلی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوینگر یکی از معتبرترین فیلمسازان ایرانی در سینمای جهان به شمار می‌رود. او سازنده فیلم‌های «گال»، «رقص خاک»، «دان»، «دلبران» و «حافظ» است که در جشنواره‌های بین‌المللی حضور پررنگی داشتند و موفق به کسب جوایز شدند. جلیلی در نوامبر ۲۰۰۸ در بخش ویژه سی‌امین دوره جشنواره سه قاره در فرانسه مورد تجلیل قرار گرفت.
نیکی کریمی، بازیگر، کارگردان و عکاس که بازی‌ها و کارگردانی او در جشنواره‌های داخلی و خارجی بارها تحسین شده، از سال ۱۳۶۹ وارد سینمای ایران شد و در این مدت علاوه بر بازی‌های در فیلم‌های «عروس»، «سارا»، «پری»، «دو زن» و بسیاری آثار دیگر، کارگردانی پنج فیلم «آتابای»، «چند روز بعد»، «سوت پایان»، «یک شب» و «شیفت شب» را نیز تجربه کرد. او علاوه بر دریافت جوایز خارجی و داخلی برای نقش‌آفرینی‌هایش، به‌عنوان داور در ترکیب داوری معتبرترین جشنواره‌های جهانی حاضر شده است.

محمود کلاری، فیلمبردار و کارگردان، ازجمله فیلمبرداران صاحب سبک سینمای ایران است که در مدت‌زمان نزدیک چهار دهه فعالیت خود در سینما توانسته تجربیات متفاوتی را ثبت کند؛ از «سرب» و «مادر» تا «ای ایران» و «سارا» و سال‌ها بعد خلاقیتی که در «خون‌بازی»، «جدایی نادر از سیمین» و بسیاری آثار دیگر همچون «درخت گلابی»، «برف روی کاج‌ها»، «بادیگارد» و... صرف کرد. او سه فیلم سینمایی «ابر و آفتاب»، «رقص با رؤیا» و «تابستان همان سال» را هم کارگردانی کرده است.
رضا کیانیان، بازیگر سینمای ایران است که همکاری‌های او با کارگردانانی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، بهمن فرمان‌آرا، بهرام بیضایی، کمال تبریزی و رضا میرکریمی به‌یادماندنی‌ترین بازی‌های او را در سینمای ایران ثبت کرده است. او برای بازی در «آژانس شیشه‌ای» و «خانه‌ای روی آب» به فاصله چهار سال موفق به کسب سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شد.

محمدحسین لطیفی، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده و سازنده فیلم‌های سینمایی چون «عینک دودی»، «خوابگاه دختران»، «روز سوم» و مجموعه‌های تلویزیونی نظیر «صاحبدلان»، «دودکش» و «سر دلبران» است. لطیفی همچنین دو سریال «ساخت ایران» و «قلب یخی» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت. 

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تهران برگزار می‌شود.
بخش اصلی جشنواره شامل فیلم‌های داستانی (سینمایی و کوتاه)، مستند، انیمیشن، فیلمنامه و نماهنگ منطبق با موضوع جشنواره است که گستره‌ زیست‌بوم، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی، تاریخ اقوام، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و ظرفیت‌های گردشگری را در برمی‌گیرد.