در چند ماه اخیر، آلبوم‌های موسیقی متعددی از جمله آلبوم موسیقی «قاوال مکتبی»، آلبوم موسیقی «دنیای من»، آلبوم موسیقی «نئوتنالیتی» و ... در ژانرهای پاپ، نواحی، ایرانی و ... منتشر شده‌اند.
چارسو پرس: با وجود اینکه تولید آلبوم‌ موسیقی طی چند سال اخیر به کمترین حد خود رسیده است، با این حال هستند هنرمندانی که بعضاً به صورت مستقل دست به انتشار آلبوم موسیقی می‌زنند. البته که احتمال سود مالی نداشتن این آثار برای تهیه کنندگان اصلا کم نیست؛ چراکه حتی تبلیغات چندانی هم برای معرفی این آثار موسیقی صورت نگرفته است که مخاطبان حداقل از وجود چنین آثاری آگاه شوند.
درحقیقت اگر قصد گوش دادن به یک آلبوم موسیقی جدید را داشته باشید، باید سایت‌ قانونی دانلود را باز کنید تا با آثار تازه منتشر شده آشنا شوید.
با این حال در ادامه تعدادی از جدیدترین‌های موسیقی را معرفی خواهیم کرد که برخی از آنها را حتی می‌توان به صورت رایگان گوش کرد.

آلبوم موسیقی «قاوال مکتبی» 
این آلبوم موسیقی موفق به دریافت جایزه «باربد» و مقام اول در بخش ویژه پژوهشی موسیقی نواحی در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شده است. آلبوم «قاوال مکتبی» از سری تولیدات موسسه موسیقی «ندای گام هفت» است. نوازنده قاوال، خدایار (رسول) خدادوست است.
این آلبوم ۲۵ قطعه یک دقیقه‌ای از جمله مارش، جنگی، آذری، بَلَدی، یاللی، استرومبا، آت قاچدی، لیریک، آراز باری، منصوریه، تَرَه کَمه، قوشا شاپالاخ،میرزه ای، واغزالی، شالاخو، قزاقی، قایتاغی، لزگی، ریتم ۳.۸، ریتم ۶.۸ آغیر، کَند ۶.۸، ریتم ۵.۴، ریتم ۵.۸، ریتم ۷.۴، ریتم ۷.۸ دارد.

آلبوم موسیقی «دنیای من»
آلبوم «دنیای من» اثری با آهنگسازی مهدی گرجی است.
این آلبوم شامل ۱۴ عدد قطعه موسیقی است که ترانه‌های آن توسط خود آهنگساز سروده شده است.
دنیای من، دلم این روزا، با من باش، حرف تو شد، رویای شنی، تقدیر و پرواز قطعات این آلبوم هستند. سایر قطعات نیز نسخه آکوستیک همین قطعات هستند.

آلبوم موسیقی «نئوتنالیتی»
آلبوم «نئوتنالیتی» اثری از سیاوش دمیریان و با آهنگسازی مشترک محمدسعید شریفیان، امیر علوی، فریبا علیپور، رضا والی، مهسا سیاوشی و مهران روحانی است.
این آلبوم شامل ۷ قطعه موسیقی از جمله چند سال پیش، بلو یوهانس، فانتزی برای پیانو، ۹ هایکو، لونتیک، الژی، ۳ اسکچ است.

آلبوم موسیقی Eastern Clouds
Eastern Clouds دومین آلبوم آرمین دادخدایی است که به شکل آلبوم کوتاه - EP - منتشر شده است. در قطعات این آلبوم سعی شده تمرکز کار روی بداهه نوازی‌های گیتار و فضای ریتمیک باشد. (دانلود این آلبوم رایگان است.)
Nephophobia، Eastern Clouds، Black Winds قطعات این آلبوم هستند.

آلبوم موسیقی «دمن»
آلبوم «دمن» مجموعه قطعاتی است برای همنوازی تار و سازهای کوبه‌ای که در سال ۱۴۰۲ در قالب یک آلبوم تهیه و تولید شده است.
قطعات این مجموعه در فضاهای متنوع موسیقی دستگاهی ایرانی ساخته و تنظیم شده است. 
در این مجموعه تلاش بر این بوده، تا با تکیه بر اصول موسیقی دستگاهی، به خلق آثاری پرداخته شود که هم از نظر تکنیک و هم از نظر تنوع فضای ریتمیک قابل ملاحظه باشند.
هوای تو باران (اصفهان)، ناگهان (ابوعطا)، تپش (افشاری)، حرا (سه گاه)، طره (چهارگاه)، تلنگر (چهارگاه)، غمزه (بیات ترک)، طرب (راست پنجگاه)، گره (اصفهان)، مستور (ابوعطا)، ناقه قطعات این آلبوم هستند.

آلبوم موسیقی «یتیم»
آلبوم «یتیم» دنباله‌ای است سالکانه از آلبوم «لوت» که شرح حال یتیمی است تنها رها شده در این دنیای عجول و سردرگم. «یتیم» همان آهنگساز و خالق این آثار است و شاید شمایی که تجربیاتی مشابه داشته‌اید. 
زمستان، یتیم، دارما، نوری در تاریکی، نجوای بلند، لوت آثار این آلبوم هستند.

آلبوم موسیقی «صداهای الکترونیک»
آلبوم «صداهای الکترونیک» اثری از علی آجورلو است.
این آلبوم شامل ۱۰ عدد قطعه موسیقی است.
منظره شرقی، جنگل مه آلود، ماه و دریا، تنها زیر نور ماه، شب تاریک، خوشه پروین، محیط، محیط ۲، بعد از باران، آهنگ الکترونیک آثار این آلبوم هستند.

آلبوم موسیقی «گوشه‌کنار»
آلبوم «گوشه‌کنار» گشت و گذاری درون و برون مفهوم «دستگاه» است. دو آهنگسازِ آموزش دیده در سنت کلاسیک غربی، کوشیده‌اند تا درک و دریافت خود از مفهوم «دستگاه» در موسیقی کلاسیک ایرانی را دست‌مایه آهنگسازی قرار دهند. محمدعلی صلاحی، در «محورِ محوِ ۱»  با استفاده از مدهای موجود در دستگاه‌های موسیقی کلاسیک ایرانی در کنار ساختارهای مرسوم موسیقی کلاسیک غربی، کوشیده است به مفهوم راپسودی دست یابد. در حالی که در «گوشه» حمیدرضا گلستانی ثانی «دستگاه» را به مثابه‌ی یک «ساختار» می‌بیند. این مجموعه علاوه بر اشتراک‌گذاری دو رویکرد متفاوت_ یکی ناظر به «فرم» و دیگری ناظر به «محتوا»_ از نسل جوان موسیقی آکادمیک ایران، می‌خواهد تا ملیت و سنتگرایی را در پیوندی با مفهوم آهنگسازی غربی ارائه دهد.
(دانلود این آلبوم رایگان است.)
دستگاه (شش گوشه برای پیانو) و محورمحو شماره ۱ (راپسودی شرقی) قطعات این آلبوم هستند.

آلبوم موسیقی «آتش»
با این آلبوم، چهارگانه‌ ابوسعید مرضایی کامل می‌شود: منظومه‌ای کاملاً موسیقایی و سرشار از شاعرانگی که با نگاه به چهار عنصر اصلی طبیعت (خاک، آب، باد و آتش) ساخته و اجرا شده است. 
حافظه موسیقی معاصر ایران، از این نوع نگاه و برخورد، نمونه‌های زیادی را ارائه نکرده است. سایه‌ی سنگین تغزل از یک سو و استیلای عرفان از سوی دیگر و البته هر دو با تکیه بر ادب منظوم در حوزه زبان کلاسیک فارسی با همه غنایی که همراه آورده‌اند، سپهر پرواز و تخیل هنرمند ایرانی را نیز بسی محدود کرده‌اند. 
ایوار، آتش مهر، آتش افشان، آتش جان، شب، آتش و شب، آتش و باد، آتش و باران، آتش و اشک، شبگیر، پگاه، پیام، شعله، بامداد، و بدرود و باید رفت قطعات این آلبوم هستند.

آلبوم موسیقی «روح اثر»
آلبوم «روح اثر» اثری از محمد سنگیان و با آهنگسازی محمد سنگیان است. (دانلود آلبوم رایگان است.)
این آلبوم شامل ۷ عدد قطعه موسیقی است.
جست و جو، جذر و مد، روح اثر، دلداده، فصل من، نفس، سایه قطعات این آلبوم هستند.

آلبوم موسیقی «والسی برای عشق»
آلبوم «والسی برای عشق» اثری از مجتبی دل زنده و با آهنگسازی Giovanni Paisie و Alessandro Scarlatti و پدرام شفاهی و مجتبی دل زنده و Antonio Caldara و حسین خسرویان و Giuseppe Giordani و فریور باقری است.
این آلبوم شامل ۱۱ عدد قطعه موسیقی است که ترانه‌های آن توسط میلاد حسینی نسب، مهرزاد پاینده، مجتبی دل زنده، مهدی اخوان ثالث و حمید مصدق سروده شده است.
جدایی، دریچه‌ها، والسی برای عشق، باران، دلم گرفته بی تو، ماه، دریای شب، O cessate di piagarmi، Seb ben crudele، Caro mio ben،Nel cor piu non mi sento قطعات این آلبوم هستند.

آلبوم موسیقی «صراحی»
آلبوم «صراحی» اثری با صدای وحید تاج و آهنگسازی میلاد موسوی است.
این آلبوم شامل ۹ قطعه موسیقی است.
مقدمه نوا، ساز و آواز، تصنیف ای بت من، تکنوازی سه تار، قطعه ی پنج ضربی، تصنیف رسم یاری، تکنوازی کمانچه، تصنیف تا جان ندهم، قطعه ی محلی دریا (برگرفته از نواهای محلی) قطعات این آلبوم هستند.

آلبوم موسیقی شب سایه‌ها
آلبوم «شب سایه‌ها» اثری با آهنگسازی میلاد آقایی است.
این آلبوم شامل ۲ قطعه موسیقی ۱۴ دقیقه‌ای است؛ شب سایه‌ها و موومان سمفونیک هبوط.

موسیقی عرب‌های خوزستان (موسیقی نواحی ایران ۸۱)
درباره‌ این اثر، به قلم محمود مشهودی می‌خوانیم: «در ایران، بیشترین تراکم جمعیتیِ قومِ عرب واقع در جنوبِ غربی کشور، و مناطقِ مرکزی، غربی و جنوبیِ استان خوزستان است. قوم عربِ ساکنِ استان خوزستان را می توان، بر اساس نوع زیست، معیشت و فرهنگ، به پنج دسته ی عربِ حَضْری (شهری)، رِیفی (روستایی)، بَدَوی (صحرانشین)، مِعدان (هورنشین) و جِبیلات (عرب بختیاری) تقسیم کرد.
به‌ ‏جز سه نوع موسیقیِ «حَضْری» (شهری)، موسیقیِ «شَعبی‏ ـ   رِیفی» (مردمی-روستایی) و موسیقیِ مردم‏‌پسند، گونه های دیگری نیز در میان عرب‏‌های خوزستان رایج است. نقش موسیقی در مراسمِ شادمانی، رقص، حرکات حماسی، عزاداری، مذهبی و لالایی بسیار مهم و تعیین کننده است ولی در فعالیت هایی مانند کارهای گروهی و انفرادی، مراسمِ آئینی، بازی‌های‌ کودکانه، مراسمِ طنز و داستان خوانی، می‌توان گفت که موسیقی در درجه  دومِ اهمیت قرار می گیرد؛ به ‏صورتی که گاهی نیز این دسته از مراسم بدون حضور موسیقی برگزار می شوند. نکته  بسیار مهمی که باید در فرهنگ و موسیقی اعرابِ خوزستان به آن توجه شود مستقل ‏‌بودن بیشتر مراسم و فعالیت های فرهنگی‏.ـ اجتماعی زنان و مردان از یکدیگر است. از این رو کارگان (رپرتوآر) های موسیقی آنان کاملاً متفاوت با یکدیگر اجرا می‏‌شود.»
موسیقی حضری (شهری) : مقام حُویزاوی، موسیقی حضری (شهری) : مقام سیکاه، موسیقی حضری (شهری) : مقام لامی، موسیقی شعبی  ـ     ریفی (مردمی  ـ     روستایی) : تقاسیم (بداهه نوازی) طبلا (داربوکا) و کاسوره، موسیقی شعبی  ـ     ریفی (مردمی  ـ     روستایی) : مقام بِهیرزاوی (بِیرزاوی)، موسیقی شعبی  ـ     ریفی (مردمی  ـ     روستایی) : مقام حکیمی، موسیقی بَدَوی (صحرانشینان) : طُور عَلوانیه، موسیقی بَدَوی (صحرانشینان) : رقص چوبیه، موسیقی بَدَوی (صحرانشینان) : رقص هَچَع، موسیقی زنان عرب : اِگرایه (روضه خوانی)، موسیقی زنان عرب : مَقتَل، موسیقی زنان عرب : دِلِلول (لالایی)، موسیقی زنان عرب : دِلِلول (لالایی)، موسیقی زنان عرب : کارآوا، موسیقی زنان عرب : نَعی، موسیقی زنان عرب : ترانه  زنان عرب قطعات این آلبوم هستند.

آلبوم موسیقی «آتش عشق»
آلبوم «آتش عشق» اثری با صدای مهران زرین پور و آهنگسازی حسین قاسم‌زاده است.
این آلبوم شامل ۶ قطعه موسیقی است که ترانه‌های آن توسط سعدی و مولانا و ابوسعید ابوالخیر سروده شده است.
آتش عشق، تک نوازی سنتور، آواز عشق، بیدل، تکنوازی تار، طرب قطعات این آلبوم هستند.

آلبوم موسیقی «درس‌هایی از داریوش صفوت»
این مجموعه شامل ضبط‌های خصوصی‌ای است که دکتر داریوش صفوت طی چند سال  در کلاسش اجرا کرده است. شیوه‌ آموزش جلسات خصوصی معمولاً بدین‌ گونه بود که او بر اساس برنامه‌ تدریس هر جلسه، در کنار پرداختن به جزئیات و ظرایف هر قطعه، بخشی از جلسه را نیز به ضبط قطعات اختصاص می‌داد. اجرای این قطعات معمولاً از روی نت و با تمپوی آهسته و گاهی همراه با توضیحات شفاهی بود. بخش عمده‌ای از جلسات تدریس، به ردیف ابوالحسن‌ صبا اختصاص یافته بود (ردیف سه‌تار، سنتور، و ویلن). به جز ردیف سه‌تار صبا، دکتر صفوت، ردیف سنتور و برخی قطعات ردیف ویلن را برای اجرا روی سه‌تار تنظیم و تدریس می‌کرد. پس از حدود بیست سال، برخی شاگردان مجموعه‌ی ضبط‌های خود را در اختیار خانواده‌ی او قرار دادند تا به عنوان یادگار ثبت و ضبط شود.»

آلبوم موسیقی لرستان (موسیقی نواحی ایران ۸۰)
آلبوم «موسیقی لرستان (موسیقی نواحی ایران ۸۰)» اثری از امام قلی امامی، پوریا فرجی و تارا اله‌وردی است.
این آلبوم شامل ۱۷ قطعه موسیقی است.
شارَرا، نَقاره،گُلَ‌ خاک، چَپی، قطار، هَل‌ پَرکه، سحری، یاری، رارا، طرز، فرنگی رضاقلی، فرنگی بهمن  میرزایی علی اللهی، فرنگی خان  میرزایی، مالَ‌ ژیری، خریوی، بَرزه‌ کویی، پاوه موری قطعات این آلبوم هستند.

آلبوم موسیقی «قطعاتی از فرامرز پایور»
آلبوم پیش رو دومین مجموعه‌ای‌ است که به‌ صورت رسمی از مجموعه ریل‌های شخصی فقید فرامرز پایور، موجود در آرشیو مؤسسه‌ی فرهنگی‌ـ‌  هنری ماهور، منتشر می‌شود. در این مجموعه، برخلاف آلبوم پیشین که صرفاً شامل تکنوازی‌های زنده‌یاد پایور بود، قطعاتی هم به‌ صورت هم‌نوازی و هم گروه‌نوازی موجود است که همه‌ آن‌ها در مجموعه‌ حاضر برای نخستین‌بار منتشر می‌شوند.
چهارمضراب شور، چهارمضراب مخالف‌ سه‌گاه، پرند و چهارمضراب دشتی، لزگی، چهارمضراب نوا، چهارمضراب چهارگاه، پیش‌درآمد اصفهان ۱، ضربی حجاز، چهارمضراب دشتی ۱، پیش‌درآمد اصفهان ۲، چهارمضراب دشتی ۲ قطعات این آلبوم هستند.

آلبوم موسیقی «تک‌نوازی تنبور»
تنبور، به‌رغمِ سادگی، ساز کاملی‌ است که همراهی کوبه‌ای‌ها چیزی به آن اضافه نمی‌کند، چراکه ضربه‌های دست راست روی ساز ریتم را با وضوح بی‌نقصی مشخص می‌کند و اجرای انواع دگره‌های دلخواه را ممکن می‌سازد. از همین روست که تنبور کُردی و بخصوص تنبور استاد، به ندرت با دف همراه می‌شود و در آن مواردِ نادر هم همراهی دف برای پشتیبانی از صدای خواننده یا به رقص درآوردن جمع است. تنبور خود سازی کامل است، و در عینِ حال، مکملی بی‌نقص برای آواز...در بعضی فرهنگ‌ها، از این ساز در اجرای موسیقی عبادی و مقدس هم بهره می‌گیرند.
این آلبوم اثری از نورعلی الهی است.
پژواک: سوییت سحری، پژواک: سوییت ساروخانی، پژواک: سوییت شاه‌حسینی، پژواک: چپی/ چوپی، پژواک: سوییت شیخ امیری، پژواک: زیرِ دستان، پژواک: سوییتِ فرنگی، تکریم: سوییتِ جلوشاهی، تکریم: یا شاه تو با من باشی، تکریم: تار، تکریم: سوییتِ قطار، تکریم: بالادستان، تکریم: طرز، تکریم: شکسته، تکریم: بابا سرهنگی و بابا ناووسی، تکریم: دو بالا و کریم‌ خانی، تکریم: سوییتِ گل و خار قطعات این آلبوم هستند.