کارگردان نمایش «رویداد فراموش شدگان» که در پلاتو اداره کل ارشاد البرزدر حال اجرا است گفت: مردم البرز با تئاتر قهرند و حمایت مسئولان می تواند مردم را با تئاتر آشتی دهد.

 

 

سایت خبری تئاتر: سعیده خوش نژاد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سایت خبری تئاتر ، اظهار داشت: نمایش رویداد فراموش شدگان بر اساس نمایشنامه (پیکر زن هم چون میدان نبرد) نوشته ماتئی ویسنی خبرنگار رومانیایی نوشته شده و روایتگر زندگی دختری به نام (دورا) ست که در دوران جنگ مورد تجاوز قرار می گیرد و دچار آسیب های روحی و روانی شدید می شود.

وی بیان کرد: این نمایش کابوس های ذهنی شخصیت دورا و اثرات این تجاوز را به تصویر می کشد و مخاطب را درگیر اتفاقی می کند که معمولا کمتر به آن پرداخته می شود.

خوش نژاد همچنین به تغییرات نمایشنامه اشاره کرد و گفت: با توجه به ایده اصلی نویسنده و مسائلی که برای شخصیت دختر نمایش ایجاد می‌شود، تغییراتی در بازنویسی نمایشنامه شکل گرفت و شخصیت‌هایی به نمایش اضافه شد.

وی افزود: به عنوان مثال در متن اصلی سرباز‌ها دیالوگ ندارند، اما در بازنویسی نمایشنامه سربازهای متجاوز با بیان مونولوگ‌هایی، ابعاد مختلف ذهن و کارشان را نشان می‌دهند.

این کارگردان تئاتر ابراز داشت: نمایش در اردیبهشت سال 93 کلید خورد و پس از سه ماه تمرین در سالن فانوس مهرشهر کرج و پس از آن در تالار محراب تهران به صحنه رفته و با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد.

خوش نژاد بیان کرد: همچنین اجرای سوم این نمایش از 27 ادیبهشت ساعت 8 شب در پلاتو اداره کل ارشاد البرز آغاز شده و تا یکم خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

کارگردان نمایش رویداد فراموش شدگان در ادامه از سالن های خالی تئاتر البرز سخن به میان آورد و گفت: متاسفانه تئاتر البرز مخاطب ندارد و  برخلاف بسیاری از استان های دیگر تئاتر ما نه از جهت کمبود مخاطب، بلکه از نبود مخاطب رنج می‌برد.

وی اضافه کرد: درصد قابل توجهی از تماشاگران تاتر البرز از خود هنرمندان تئاتر البرز، دانشجویان و خبرنگاران هستند و تعداد تماشاگران عام آنقدر اندک است که نبود مخاطب را به طور جدی به اثبات می رساند.

این کارگردان تاتر تصریح کرد: مردم البرز تصور می کنند که تاتر به قشر خاصی از جامعه تعلق دارد وترجیح می‌دهند که به جای دیدن تئاتر به سینما بروند و برخی فیلم هایی را تماشا کنند که شاید از لحاظ معنایی بار چندانی نداشته باشند.

خوش نژاد بخش مهمی از سهم به حاشیه رانده شدن تئاتر البرز را ناشی از بی‌علاقگی مدیران فرهنگی البرز دانست و گفت: متاسفانه مسئولان اشتیاق، علاقه و حتی شناخت چندانی نسبت به تئاتر ندارند و نمی‌توان انتظار داشت که نقشی در علاقه‌مندسازی مخاطبان داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: زمانی تئاتر البرز رشد خواهد کرد که مسئولان به هنر تئاتر توجه ویژه داشته باشند، افرادی را برای رسیدگی به امور تاتر به کار گیرند که از آگاهی کافی برخوردار باشند و دغدغه اصلیشان ارتقای تئاتر البرز باشد.

 

 

اخبار مرتبط:

زمان و مکان تشییع پیکر مصطفی عبدالهی مشخص شد

تقدیر از سایت خبری تئاتر در اردیبهشت تئاتر ایران

اجرای 30 تئاتر در تهران

پیشکسوت تئاتر کرمانشاه درگذشت

خوانش نمایشنامه «دوشخصیتی» در چایخانه اداره تئاتر

اصغر خلیلی در هند کارگاه تئاتر برگزار می‌کند

بهروز غریب‌پور: امیدوارم «اپرای سعدی» بدون هیچ مشکلی در شیراز اجرا شود

فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان تئاتر

چه بخشی از جشنواره تئاتر دانشگاهی حذف شد؟