وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهتمام جدی وزارتخانه و ارگان‌های ذی‌ربط برای حمایت از تئاتر در سال جدید گفت. از داوود رشیدی، مرضیه برومند و حسین محب اهری تجلیل شد. جمعی از مدیران و مسولان دولتی، خبرنگاران و اهالی رسانه و فعالان عرصه تئاتر تندیس و جایزه دریافت کردند، استندآپ کمدی تئاتری اجرا شد و درگذشتگان تئاتری سال 93 در قاب تصویر به مراسم اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران آمدند.

 

 

اختصاصی سایت خبری تئاتر/ نفیسه حاجاتی: مراسم اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان، هنرمندان و فعالان عرصه تئاتر در آخرین روز اردیبهشت ماه 94 در مجموعه تئاتر تهران (پردیس خاوران) برگزار شد.

در ابتدای مراسم، برنامه‌های تعزیه‌خوانی و سپس تجلیل از داوود رشیدی به عنوان هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران، برگزار شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اهدای تندیس به داوود رشیدی، طی سخنانی، ضمن ابراز تاسف از درگذشت دو هنرمند تئاتر (مصطفی عبداللهی و ثریا شیرزادی) که به تازگی فوت کردند، درباره اهمیت هنر تئاتر گفت: «این هنر کهن همواره آموزگاری بوده که شکلی تازه از بودن و معنایی نوین از هستی را به ما درس داده است. این بیان بدیع و رویه نشاط انگیز، دانایی بخشی اقبال عمومی و عطش فرهیختگان این عرصه مقدس را فراهم نموده است».

علی جنتی ادامه داد: «هنر نمایش به دلیل جوهره‌اش پویاتر و اثربخش‌تر از دیگر هنرهاست. چون بازیگرانش مستقیماً و هم‌نفس با مخاطبان نقش‌آفرینی می‌کنند و از همین رو در میان اهل هنر منزلتی والا دارند. ساختار شگفت‌انگیز هنر نمایش بر پایه گفت و گوی دوسویه استوار است و به واقعیت قصه آدمی نزدیک‌تر است. این هنر با اعجاز خود تخیلی تصویری از حقیقت را در ذهن انسان رقم می‌زند. ویژگی‌ای که در کمتر هنری شاهد آن هستیم. به همین اعتبار به هر میزان که هنرمند به زبان مردم آشناتر و به نیازها و دغدغه‌ها و آرمان‌هایشان آگاه‌تر باشد بر استحکام رابطه خویش با مخاطبان خود خواهد افزود».

او با تاکید بر این که هنر نمایش، مردمی‌ترین هنر لقب گرفته است، گفت: «کسانی که ریشه‌های پیدایش تئاتر را جست و جو کردند سرچشمه آن را آئین‌ها و نمادهای تاریخی یافتند و تئاتر را آئینی‌ترین هنر جهان دانستند که دست‌مایه آن از زمان پیدایش تا کنون، آئین‌ها و سنت‌های مردمی بوده‌اند. امروز بسیاری از آئین‌هایی که با تعریف تئاتر شکل گفته‌اند برای بشر مفهومی مقدس دارند. البته شعر، داستان، نقاشی و حتی سینما هم بخشی از آئین‌ها و سنت‌های بشری را با خود همراه کرده‌اند اما خلوصی که در تئاتر وجود دارد هرگز در انواع دیگر هنر دیده نمی‌شود».

به گفته جنتی، شعر، ادبیات، موسیقی، نقاشی، مجسمه‌سازی و برخی دیگر از هنرها در تئاتر کاربرد دارند و هنرمند ناگزیر از آشنایی با آنهاست علاوه بر این‌ها نگارنده و خالق یک درام نمایشی تنها به روایت یک داستان نمی‌پردازد بلکه باید به فلسفه، چرایی و چگونگی پدیده‌ها و روابط میان ادم‌ها در لایه‌های سطحی و عمیق یک اثر نمایشی هم آگاهی داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به جنبه قوی و بارز روان‌شناسی نمایش گفت: «در طول تاریخ این هنر، نمایش‌هایی به صحنه رفته‎‌اند بدون نورپردازی، دکور، گریم و حتی بدون کارگردان و متن اما هیچ نمایشی بدون بازیگر و نمایشگر و تعامل این دو، به صحنه نرفته است. این گفت و گوی جاری در تئاتر است که اثر آنی خود را بر مخاطب می‌گذارد و در ناخودآگاه او ثبت و ضبط می‌شود».

جنتی ادامه داد: «این همان چیزی است که نوع بشر در زندگی اجتماعی و گفت و گوی میان تمدنی و بین فرهنگی و حتی در نظام بین الملل سخت بدان محتاج است. زندگی صحنه بزرگی از یک نمایش است که گفت و گوی متقابل برای رسیدن به فهم مشترک در آن جاری است. و هر گاه بازیگران این صحنه از این گفت و گوی سازنده سر باز زده‌اند، عواقب ناگواری همچون سلطه‌گری، خیانت، خشونت، نژاد پرستی، تروریسم و استبداد گریبانگیر ما شده است».

علی جنتی با تاکید بر این که جهان غمگین امروز زخم‌خورده جنایت‌ها و جنگ‌هایی است که ریشه در ناآگاهی‌ها و تعصبات بدوی دارد، از «دانایی و معنویت» به عنوان مرهم‌هایی برای جهان امروز یاد کرد و گفت: «تئاتر تحقق آرمان‌شهری است که فرصت گفت و گو و غلبه مهربانی را ممکن می‌سازد. هنری اصیل که همواره درک دین، آزادی و دریغ جهل را با خود داشته است. تئاتر امروز ایران تحقق باوری است که از حقیقت وجودی انسان و تلاش او برای رسیدن به سعادت سرچشمه گرفته است. ما متعهدیم که از این منظر به نیازهای روحی بشر در روزگار بحران هویت پاسخ دهیم».

او ادامه داد: «تئاتر در روزگار ما زبان مشترک معترضان به تمامیت‌خواهان است که با زبان منطق و الگوی مدارا به اجرا در می‌آید. متاسفانه این هنر اصیل و مردمی تا کنون چنان که باید مورد حمایت قرار نگرفته است و شوریدگان و شیفتگانی که با عشق و خون دل علم این هنر را در نواحی مختلف کشور برافراشته‌اند حرف‌ها و گله‌های بسیار دارند و من از این رهگذر آنها را محق می‌دانم».

علی جنتی سپس افزود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال را سال حمایت از تئاتر در نظر گرفته و برای افزایش تالارهای نمایش، ایجاد تئاترشهر در استان‌ها و حمایت از تولید تئاتر و گروه‌های نمایشی اهتمام جدی دارد. و در تحقق این هدف پشتیبانی و همکاری همه نهادها و سازمان‌های اجرایی به ویژه شهرداری‌ها را مهم می‌داند».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «یکی از وظایف ذاتی شهرداری‌ها فراهم آوردن زیرساخت‌های فرهنگی، هنری برای شهروندان و ایجاد بستر مناسب برای بروز و ظهور هنرمندان است. شهرداری تهران انصافاً در این زمینه گام‌های بلندی برداشته که گشایش این تالار نمونه‌ای از ان است. لازم می‌دانم به نمایندگی از اهالی فرهنگ و هنر از شهردار تهران و همکارانشان به خاطر توجه ویژه به مقوله فرهنگ و هنر صمیمانه سپاسگزاری نمایم».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پایان اضافه کرد:«من به سالی سرشار از توفیق پیش روی خانواده بزرگ تئاتر امید دارم و امیدوارم با همکاری و پشتیبانی اهالی تئاتر بتوانیم در سال جاری در حمایت جدی تر از تئاتر و اهالی آن جامه عمل بپوشانیم».

 

در اولین بخش از اهدای جوایز با حضور وزیر از تعدادی از مسئولان و مدیران به دلیل فعالیت‌هایشان در عرصه تئاتر تجلیل شد. حجت الاسلام میثم امرودی مشاور شهردار و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، امیر نوروزی رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران، فرهاد ناظرزاده کرمانی، علیرضا سبحانی رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی گناوه، مصطفی شیرزادی، محمد علی لطفی مقدم، خیام وقارکاشانی و زنده یاد مصطفی عبدالهی از جمله این مسئولان بودند که با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشن اردیبهشت تئاتر ایران از آن‌ها تقدیر شد.

سپس  هومن عبدالهی فرزند زنده یاد مصطفی عبدالهی به روی سن آمد و آخرین دست نوشته پدرش را که به بهانه اجرای نمایش «در اعماق» نوشته بود، برای مخاطبان خواند.

بخش دوم تجلیل‌ها که با حضور علی مرادخانی انجام شد، به تقدیر از خلیل راحتی مدیرعامل سازمان توسعه فضای شهری، مهدی صالحیان به پاس اهتمام در تولید نمایش های خیابانی، فواد کریمی شهردار مریوان،جهانشیر یاراحمدی مسئول انجمن هنرهای نمایشی بوشهر و حمیدرضا نعیمی سرپرست گروه تئاتر شایا اختصاص داشت.

 

پس از این بخش، امیرکربلایی زاده به روی صحنه آمد و به اجرای یک استندآپ کمدی پرداخت. او در بخشی از این اجرا، گفت: «بعضی‌ها هستند برای خاص بودن، خواسته‌های عجیب و غریب دارند. دوستان صدای تئاتر شهر، من یک دانه هاش‌اف می‌خواهم وصل کنید به گربه‌های تئاتر شهر که من در این صحنه آمبیانس گربه را داشته باشم. ندارید؟! وصل کنید به مترو از پشت تئاتر شهر رد می‌شود. چرا می‌خندید؟! همین اتفاق تا سال بعد می‌افتد».

او ادامه داد: «دینگ دینگ، ایستگاه بعد، پشت صحنه تالار قشقایی! فکر کنید تئاتر دارد اجرا می‌شود. تماشاگر از راهرو رد می‌شود. بدشان نمی‌آید یک نگاه هم داخل بیندازند! آقا تئاتر؟! آقا این رفیق من هم بلد است بازی کند! آقا این رفیق من با شصت پایش سوت می‌زند. بیاید بازی کند؟! آقا ببخشید این بازیگر معروف هست شبیه لئوناردو در پیت است، او بازی می‌کند؟ ببخشید آقا کاپیتان تیم کشتی هم در تئاترتان بازی می‌کند؟! مال فوتبال چی؟! بله! آن موقع فقط اینها بازی می‌کنند چون ما تئاتری‌ها چهارراه عبدل آباد داریم پارچه متر می‌کنیم!».

کربلایی‌زاده در بخش دیگری از اجرایش انتقادهای مختلفی را در قالب برنامه هواشناسی تلویزیون، اخبار و غیره بیان کرد. مثلاً در بخش هواشناسی تئاتر کشور گفت: «ورود سامانه‌های پرفشار جوی تئاتری را از شرق، غرب، شمال و جنوب کشور به سمت مرکز را داریم. در پی اظهارات وزیر مبنی بر سال تئاتر و با توجه به نقشه‌هایی که می‌بینید، هوای تئاتری اکثر استان‌های کشور ابری و با ریزش اشک و در تهران همراه با گرد و غبار و رعد و برق پارتی است».

او همچنین در قالب اخبار ورزشی هم به بیان گوشه‌ای از اتفاقات تئاتر کشور پرداخت: «حذف تیم‌های رئال، ابزورد و پست مدرن از تئاتر کشور، پینگ پنگ قهرمانی مدیران با قهرمانی شفیعی و نادری و حذف زودهنگام طاهری، آغاز مسابقات بزرگ زیرآب زنی تئاتر کشور».

 

در بخش بعدی تجلیل‌ها، از آروین موذن زاده خبرنگار تئاتر خبرگزاری مهر، علی اکبرعبدالعلی زاده سردبیر روزنامه صبا، جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، محراب محمدزاده به نمایندگی از خبرگزاری تسنیم، مرضیه برومند کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، مژگان خالقی مدیر اجرایی سایت خبری تئاتر، مهرانگیز قهرمانی خبرنگار سایت ایران تئاتر و روزنامه جام جم، غزل نهانی خبرنگار رادیو تهران، مریم نراقی دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه شهروند، اسماعیل زمانی مدیر مرکز منطقه آزاد اروند، ایوب آقاخانی سردبیر برنامه دیالوگ، علیرضا بهرامی مدیر گروه فرهنگی هنری خبرگزاری ایسنا و سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت با لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی، تجلیل شد.

 

مژگان خالقی، مدیرمسئول سایت خبری تئاتر پس از دریافت جایزه پشت تریبون رفت و گفت: «امروز، روز خیلی سختی است. ما دور هم جمع شدیم که جشن بگیریم اما مصطفی عبدالهی عزیز را از دست دادیم که سالیان سال مقاومت کرد و ثریا شیرزادی، هنرمند کُرد که وقتی روی صحنه بود هیچ کس جز ایشان دیده نمی‌شد، جزو خانواده ما بود اما تا آخرین روز مستاجر بود و تا آخرین لحظه منتظر وامی ماند که برای درمان بیماری‌اش می‌خواست بگیرد. خیلی متاسفم».

خالقی ادامه داد: «اما در مورد این جایزه، خواستم بگویم خسرو، برادر عزیزم این جایزه مال توست. چون سه سال پیش وقتی هیچ کس به کار فرهنگی ایمان نداشت. حتی وقتی که شاید من پشتیبانی‌ات نکردم تو ایمان داشتی و با نیروی یک نفره به کارت ادامه دادی. بهت افتخار می‌کنم. من بارها روی صحنه به عنوان بازیگر یا کارگردان جایزه گرفته‌ام ولی احساس غرور می‌کنم که به خاطر کار فرهنگی در بخش خصوصی دیده شدیم و تشکر می‌کنم از نفیسه حاجاتی، محمد وفایی، آدیس عیساغوریان».

 

بعد از تجلیل‌ها، قائم مقام وزیر بهداشت نیز در سخنان کوتاهی در پاسخ به خبرنگار رادیو تهران که خواستار توجه رئیس جمهور به سونامی سرطان شده بود، گفت: «میانگین ابتلا به سرطان در کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشور ما است اما در سال های اخیر رشد سرطان و بیماری های قلبی در کشور ما بسیار زیاد شده است تا جایی که در حال حاضر نزدیک به ۷۵ درصد از مرگ و میرها به دلیل ابتلا به بیماری های غیر واگیر گزارش شده است». 

سید محمد هادی ایازی از هنرمندان خواست که در اطلاع رسانی برای پیشگیری از این بیماری‌ها به مسئولان کمک کنند . او تاکید کرد: «اگر مردم بدانند باید از نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنند به این نوع بیماری ها هم کمتر مبتلا می شوند. برای این نوع فرهنگ سازی هنرمندان ما می توانند کمک بسیاری بکنند».

سپس کلیپی به یاد آن دسته از اهالی تئاتر که در سال 93 فوت کرده‌بودند، پخش شد و خواهر بهرام ریحانی ضمن دریافت تندیس و لوح تقدیر از مهمترین خواسته برادرش که توجه به کودکان سرطانی بود، یاد کرد.

محمد عمروآبادی برای تلاش در حوزه تبلیغات تئاتر، محمد قدس تهیه کننده تئاتر، رضا آشفته منتقد تئاتر، فریبا چوپان نژاد فعال تئاتر استان گلستان، احسان ملکی سرپرست گروه تئاتر تی تال، ساسان شکوریان مدیر آموزشگاه چارسو بهبهان، جعفر همایی مدیر مسئول نشر نی و حسین محب اهری هنرمند تئاتر آخرین گروهی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

عکسهایی از اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران

 

 

اخبار مرتبط:

زمان و مکان تشییع پیکر مصطفی عبدالهی مشخص شد

تقدیر از سایت خبری تئاتر در اردیبهشت تئاتر ایران

اجرای 30 تئاتر در تهران

پیشکسوت تئاتر کرمانشاه درگذشت

خوانش نمایشنامه «دوشخصیتی» در چایخانه اداره تئاتر

اصغر خلیلی در هند کارگاه تئاتر برگزار می‌کند

بهروز غریب‌پور: امیدوارم «اپرای سعدی» بدون هیچ مشکلی در شیراز اجرا شود

فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان تئاتر

چه بخشی از جشنواره تئاتر دانشگاهی حذف شد؟