محسن حسینی، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر از همکاری نکردن نهادهای فرهنگی در برگزاری جشنواره‌های سراسری انتقاد کرد.

 

سایت خبری تئاتر: محسن حسینی، نویسنده، کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر، با انتقاد از موازی‌کاری‌ها و رقابت‌های غیرمعقول نهادها با یکدیگر در برگزاری رویدادهای هنری گفت: «برگزاری جشنواره‌ها اگر با تجمیع توان و امکانات سراسر کشور صورت گیرد و موازی‌کاری‌ها حذف شوند، بسیار مثمر ثمرتر خواهد بود.»

او ادامه داد: «من دو بار تجربه داوری در جشنواره سوره ماه را داشته‌ام و خودم دیدم که برخی نهادها در شهرستان‌ها، سالن‌های خود را در اختیار حوزه هنری قرار نمی‌دادند تا تمرین یا اجرای بچه‌های تئاتری این کشور که در جشنواره سوره ماه شرکت کرده بودند در آن‌ها انجام گیرد. این خیلی بد است.»

این مدرس تئاتر اظهار کرد: «وقتی یک جشنواره برگزار می‌شود، سود آن قرار است به کل فضای تئاتر کشور برسد و هنرمندانی از دل این جشنواره‌ها بیرون بیایند و به جامعه تئاتری معرفی شوند. چرا باید برخی نهادها خود را در برابر برخی دیگر ببینند و از همکاری با هم خودداری کنند؟»

کارگردان نمایش «مده‌آ» ادامه داد: «در حین برگزاری یک جشنواره سراسری توسط هر نهادی می‌خواهد باشد، دیگر نباید صحبت از «برای من» و «برای او» باشد. دیگر «سالن من» یا «سالن او» نباید مطرح شود. همه باید در یک هم‌افزایی و همه توان خود را بگذارند تا تئاتر کشور رشد پیدا کند.»

او با بیان این‌که تعامل همه نهادهای تئاتری خواسته هنرمندان این حوزه در کشور است، افزود: «امیدوارم این تعامل و همکاری هر چه بیشتر شود و نهادهای مختلف به هم کمک کنند. به یکدیگر سالن بدهند، حتی برخی امکانات خود را در اختیار نهاد دیگر قرار دهند تا یک جشنواره با نهایت کیفیت خود برگزار شود.»

این پژوهشگر با اشاره به شرایط و امکانات ضعیف برخی شهرستان‌ها برای برگزاری جشنواره، گفت: «یادم هست که در یکی از جشنواره‌ها برای بازبینی آثار و داوری به سالن نامناسبی رفته بودیم که هم بسیار کوچک بود و جای ما تنگ، و هم اینکه فاقد هرگونه تهویه و وسیله خنک‌کننده مناسب بود. مشخص است که در چنین فضایی، داوری‌ها هم تحت تاثیر فضای سالن قرار می‌گیرد.»

حسینی در پایان گفت: «جشنواره‌ها باید تلاش کنند امکانات خوبی در اختیار هنرمندان شرکت‌کننده قرار دهند، زیرا تنها چیزی که امروز تئاتر ما به آن نیاز دارد، امکانات اجرا و تمرین مناسب است تا در کنار آن هنرمندان بتوانند رشد قابل قبولی داشته باشند.»

 

اخبار مرتبط:

گزارش اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران + عکس

خوانش نمایشنامه «هفت پرده» به روایت میکائیل شهرستانی

اجرای «آلبوم حشرات» در تماشاخانه موج نو

اجرای «چند روایت چپ کوک و کژ نما از قتل» در تئاتر شهر

گزارش تصویری نمایش «روز والنتاین» کارگردان: منیژه محامدی

معرفی داوران بین‌الملل جشنواره تئاتر دانشگاهی

پیام‌های تسلیت مدیران تئاتری برای درگذشت مصطفی عبدالهی

تقدیر از سایت خبری تئاتر در اردیبهشت تئاتر ایران