این فیلم بر اساس کتاب «وزارت جنگ ناجوانمردانه: چگونه جنگجویان مخفی چرچیل اروپا را به آتش کشیدند و عملیات سیاه مدرن را به دنیا آوردند» نوشته دیمین لوئیس تولید شده است. در واقع داستان این اثر سینمایی بر اساس پروندههای اخیراً از طبقهبندی خارج شده وزارت جنگ بریتانیا و با الهام از وقایع تاریخی نوشته شده است.

داستان در بریتانیا و سال ۱۹۴۲ شروع میشود. جایی که مقامات ارشد بریتانیایی به وینستون چرچیل (روری کینیار) در مورد نیاز به انعقاد توافق با آلمان (بخوانید: تسلیم) گزارش کار میدهند تا کشورشان از هوا مورد حمله فاشیستها قرار نگیرد. اما نخست وزیر تزلزل ناپذیر آنها معتقد است که زیردریاییهای آلمانی که تجهیزات آمریکا را در اقیانوس اطلس نابود میکنند، باید در یک ماموریت خنثی شوند. به این ترتیب بریتانیا در مقابل نازیها قیام خواهد کرد و قحطی که در کشور آنها موج میزند، به پایان میرسد. البته به شرطی که آمریکا وارد جنگ شود.

اما سال گذشته، گای ریچی نه با یک، بلکه با دو فیلم تماشاگران را به خود جلب کرد؛ ابتدا کمدی جاسوسی «عملیات فورچون» و پس از آن با درام نظامی «عهد یا پیمان». البته این کارگردان بریتانیایی به همین جا بسنده نکرد و با سریال The Gentlemen از نتفلیکس، به اصطلاح اقتباسی از فیلمش به همین نام را ادامه داد. و حالا، فیلم بعدی او یعنی اکشن کمدی «وزارت جنگ ناجوانمردانه» به سینما آمده است. اگر قبلاً تریلر فیلم را دیده باشید، پس برای آنچه که از فیلم ریچی انتظار دارید آماده هستید، این یعنی آمیزهای از طنز سیاه، رئالیسم خشن، تدوین و ریتم پویا و اکشن با هیجان بالا.

شاید برخی نکات سینمای گای ریچی به آثار تارانتیو نزدیک باشد اما سینمای آنها تفاوتهای مختلفی باهم دارد که ناشی از فیلمنامه و دیالوگنویسی است. همچنین این اثر او نیز شاید موارد مشابهی با فیلم تارانتینو داشته باشد. برای مثال دوره زمانی هردو فیلم همزمان است، همچنین یک تیم از قهرمانان عجیب و غریب در حال مبارزه با نازیها هستند، و تیل شوایگر نیز در هر دو فیلم ظاهر میشود.

البته این فیلم پر از شخصیتهای زیادی است که به هیچ کدام از آنها توجه خاصی نمیشود. در نتیجه، حتی در لحظاتی که مشخص است شاید یکی از آنها در خطر باشد، مخاطب نمیتواند از نظر احساسی روی سرنوشت آن شخص پافشاری خاصی کند. در مورد داستان فیلم باید گفت با وجود چهار (!) فیلمنامه نویس، قصه در میان راه کاملا خستهکننده میشود و بیش از حد کش داده شده است. به نظر من ریچی، در نقش کارگردان و تدوینگر، به راحتی میتوانست این صحنهها را بدون به خطر انداختن یکپارچگی روایت کوتاه کند.

البته اگر بخواهم به اکشن این فیلم نیز نقدی وارد کنم، تعجب برانگیز نخواهد بود. اما چرا؟ چون اعضای تیم هنری کاویل در اینجا قهرمانانی کاملاً شکست ناپذیر هستند؛ در واقع ما با گروهی کماندو مانند رمبو روبرو هستیم. مخصوصاً شخصیت آلن ریچسون که با کمان به فاشیستها شلیک میکند. این حرف یا نقد من یعنی در طول عملیات، هیچ یک از بریتانیاییها واقعاً آسیب خاصی نمیبیند (به طور رسمی، هیچ کشته یا زخمی وجود نداشت).

ولی باز هم میتوان چشم را بر روی این ضعفها بست. کارگردانی گای ریچی در «وزارت جنگ ناجوانمردانه» در هر فریمی قابل لمس است که با ویرایش سریع، زوایای هوشمندانه دوربین، و ساختار روایی پویا که بینندگان را در لبه صندلیهایشان نگه میدارد، مشخص میشود. فیلمبرداری هم پر جنب و جوش است و هرج و مرج و آدرنالین مورد نظر یک فیلم جاسوسی زمان جنگ و اکشن میدان نبرد را منعکس می کند.

برای نمونه تصویر هنری کاویل از رهبر تیم نمونهای از شجاعت افسارگسیخته آمیخته با آسیب پذیری است که خود این شخصیت او را تبدیل به یک قهرمان جالب میکند. از بازیگران شاخص دیگر میتوان به آلن ریچسون به عنوان جاذبه اکشن فیلم نام برد که در قامت یک قاتل همهفن حریف برای مخاطب جذاب است. او اخیرا با سریال ریچر و اکنون این فیلم نشان از تولد یک قهرمان اکشن جدید برای هالیوود میدهد. اما از بازی ایزا گونزالس نیز نباید ساده عبور کرد. تصویر او از یک سرباز خشن و باهوش تاکتیکی هم معتبر و هم مسحورکننده است. عملکرد او گواهی بر تطبیق پذیری و توانایی او در فرمان دادن به صفحه است و تضمین میکند که تأثیری خوب بر مخاطب میگذارد.

در مقابل، «وزارت جنگ ناجوانمردانه» ریچی بیشتر یادآور یک «اکشن» یا فیلمهای معروف به «بیمووی» است، البته با پرترهها، لباسها و دکورهای شخصیتی کمی تاثیرگذارتر. این یعنی بعد از یک روز خستهکننده شما میتوانید به راحتی آن را یک بار تماشا کنید، اما زمان طولانی دو ساعته (مخصوصا قسمت میانی) و الگوی خستهکننده بودن بیشتر شخصیتها، ممکن است لذت کامل را از بین ببرد. با این حال، برعکس، من نکات مثبت را میپذیرم؛ از موسیقی تا گروه بازیگری، کمی طنز، اکشن و فینال سرگرم کننده و البته فضای کل فیلم یک نتیجه پاپکورنی است.
https://teater.ir/news/60838