سامان خلیلیان ضمن تشریح برنامه‌های کلان خود برای کانون تئاتر خیابانی؛ از ضرورت حرکت به‌سوی تئاتر بیرونی و محیطی علمی خبر داد.

 

سایت خبری تئاتربه نقل از ایلنا: مدیر کانون تئاتر خیابانی با تشریح برنامه‌های موردنظر برای خروج تئاتر خیابانی از رکود گفت: یکی از برنامه‌های موردنظر که مدیرکل هنرهای نماشی نیز بر آن تاکید داشت؛ بحث انتشارات جدید و ترجمه مقاله‌های علمی به‌روز در حوزه تئاتر خیابانی بود. چون 10 سال گذشته به بی‌توجهی در زمینه‌های علمی تئاتر خیابانی گذشت و هیچ اتفاق مثبتی در این حوزه رخ نداد.

خلیلیان؛ راه‌اندازی دفاتر تئاتر خیابانی استانی و شناسنامه‌دار کردن گروه‌ها را از دیگر برنامه‌های جدی دفتر تئاتر خیابانی عنوان کرد و ادامه داد: شناسایی گروه‌های تئاتر خیابانی اهمیت زیادی دارد چون گاهی شاهد هستیم بعضی سازمان‌ها از گروه‌های تئاتر خیابانی بی‌نام و نشان دعوت می‌کنند و با اندک هزینه‌ که اصلا در شان هنرمندان نیست؛ کار خود را پیش می‌برند.

او تصریح کرد: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این فعالیت‌ها باید به نهادهای مرتبط ارجاع داده شود و دفتر تئاتر خیابانی است که باید گروه‌ها را به ارگان‌ها و سازمان‌ها معرفی کند. برهمین اساس وقتی گروه‌ها شناسنامه‌دار شوند؛ دقیق‌تر می‌توان برای فعالیت‌هایشان برنامه‌ریزی کرد.

این کارگردان بار دیگر بر اهمیت توجه به امر آموزش و انتشار منابع علمی نوین تاکید کرد و گفت: انتشار این منابع مهمترین فعالیت ما در دفتر تئاتر خیابانی خواهد بود. به همین دلیل با دکتر اسدی صحبت‌هایی داشتیم و برای ترجمه آثار با سه نفر از اساتید به‌نام دانشگاه وارد گفتگو خواهیم شد. با مهندس شفیعی هم مذاکراتی صورت گرفت که حدود چهار منبع به‌روز تئاتر خیابانی در قالب کتاب و تعدادی مقاله منتشر می‌شود.

خلیلیان به تعطیلی بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز اشاره و اظهار کرد: من؛ یکی از افرادی بودم که تعطیلی این بخش در جشنواره تئاتر دانشگاهی را پایه‌ریزی کردم. چون بعد از بررسی به این نتیجه رسیدیم تئاتر خیابانی طی 10 سال به تکرار افتاده و حرفی برای گفتن ندارد. دو دوره است که بخش تجربه‌های اجرا جایگزین این بخش شده و گونه‌ای از تئاتر بیرونی و محیطی را پیشنهاد می‌دهد که مخاطب آن فقط هنرمندان تئاتر خیابانی نیستند، بلکه تمام دانش‌آموختگان تئاتر می‌توانند در آن به فعالیت یپردازند.

این مدیر اضافه کرد: تاکید می‌کنم که متوجه دغدغه هنرمندان و گروه‌های تئاتر خیابانی برای اجرای عموم هستم و هیچ قصدی بر ادامه تعطیلی اجراهای عمومی در کار نیست و این جریان از طریق دیگری هدایت می‌شود. بلکه قصد بازنگری در 15 سال تئاتر خیابانی را داریم و هرچه بیشتر به سوی تئاتر بیرونی علمی حرکت خواهیم کرد.

مدیر دفتر تئاتر خیابانی گفت: دو سال رخوت و تعطیلی تئاتر خیابانی 5 سال کار مداوم می‌طلبد.

 

اخبار مرتبط:

واکنش صریح علی رفیعی به شوراها

جای خلاقیت و جسارت در جشنواره تئاتر دانشگاهی خالی است

برگزیدگان جشنواره تئاتر «مقاومت ­- فتح خرمشهر» مشخص شدند

چاپ دو نمایشنامه از شهرام کرمی

دلیل اجرا نشدن تئاتر «رومی» رضا ثروتی

فراخوان جایزه نمایشنامه نویسی محمود استادمحمد منتشر می‌شود

مهران مدیری به صحنه تئاتر نمی‌آید

«عاشقانه‌های نا آرام» با فروتن و نیکی کریمی در تالار وحدت

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره «لوداستار اوکراین» برای نوجوان ایرانی

گزارش اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران + عکس

تقدیر از سایت خبری تئاتر در اردیبهشت تئاتر ایران