مراسم رونمایی از کتاب «چهره‌ام پوشیده بهتر» مجموعه‌ای از مطالب و یادداشت‌های منتشر شده زنده‌یاد محمود استادمحمد در رسانه‌ها، برگزار شد و طی آن هیأت امنای بنیاد استادمحمد معرفی شدند.

 

سایت خبری تئاتر: در ابتدای این مراسم که ۵ خرداد در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، مانا استادمحمد عضو هیأت مدیره بنیاد محمود استادمحمد با اشاره به حضور حاضران در این مراسم اظهار کرد: حضور تک تک شما بخشی از گمشده من را زنده می‌کند. بخشی از خلاء نبود پدرم طی ۲ سال گذشته با بودن در زیر این سقف پر می‌شود. امیدوارم شما هیچوقت من و بنیاد محمود استادمحمد را تنها نگذارید.

سپس جواد عاطفه از اعضای هیأت مدیره بنیاد استادمحمد نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: ما در بنیاد ۱۷ اثر چاپ شده و نشده زنده‌یاد استادمحمد را بر اساس نسخه‌های اصلی گردآوری کرده‌ایم که به زودی منتشر می‌شوند. از دیگر کارهای مدنظر بنیاد انتشار یک شناختنامه است که به زودی انجام خواهد شد. مجموعه مصاحبه‌های محمود استادمحمد نیز به همت مانا استادمحمد و با نظارت بنیاد استادمحمد گردآوری شده‌اند که به زودی منتشر می‌شوند. 

وی توضیح داد: هر درخواستی برای اجرا از سوی بنیاد استادمحمد مجوز می‌گیرد و اگر گروه مایل به استفاده از مشاوره بنیاد در روند تولید اثر باشند، می‌توانند پیشنهاد خود را ارائه بدهند. همچنین وب سایت بنیاد نیز راه‌اندازی شده که به زودی مطالب مربوط به بنیاد از طریق آن ارائه می‌شود. کتاب «چهره‌ام پوشیده بهتر» هم توسط نشر افراز منتشر شده است.

عاطفه تأکید کرد: ما در بنیاد استادمحمد هیچ علاقه‌ای به حاشیه نداریم.

مدیا کاشیگر یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره بنیاد استادمحمد نیز در این مراسم، نظارت بر نشر آثار زنده‌یاد محمود استادمحمد و همچنین جایزه نمایشنامه نویسی استادمحمد را از اهداف این بنیاد ذکر کرد و یادآور شد: ما به دنبال ثبت مراحل قانونی برای ثبت بنیاد استادمحمد هستیم و بنیاد می‌خواهد به متن بپردازد نه به حاشیه. 

وی در ادامه سخنان خود شهرام ناظری، سیمین معتمدآریا، مریم زندی، آهو خردمند، مسعود جعفری جوزانی، قطب‌الدین صادقی و خود را به عنوان اعضای هیأت امنای بنیاد محمود استادمحمد معرفی کرد.

سپس پیام مسعود جعفری جوزانی از اعضای هیأت امنای بنیاد استادمحمد که به دلیل داوری در جشنواره‌ای بین‌المللی در این مراسم حضور نداشت، توسط رویا دعوتی که اجرای مراسم را عهده‌دار بود، قرائت شد.

در ادامه امید روحانی به عنوان منتقد سینما و یکی از دوستان زنده‌یاد محمود استادمحمد درباره کتاب «چهره‌ام پوشیده بهتر» توضیحاتی را ارائه داد و گفت: این کتاب ۷۳ عنوان مطلب از زنده‌یاد محمود استادمحمد را شامل می‌شود که از سال ۱۳۵۶ تا چند ماه پیش از درگذشت نابهنگام استادمحمد در نشریات منتشر شده‌ بودند. من یک گفتگوی ۴ ساعته با استادمحمد درباره «شهر قصه» و نحوه شکل‌گیری آن داشتم که به همراه برخی نمایشنامه‌ها و دست‌نوشته‌های مرحوم استادمحمد در اختیار بنیاد استادمحمد قرار می‌دهم.

افروز فروزند نمایشنامه نویس و فعال تئاتری نیز در بخشی از این مراسم مقاله‌ای از زنده‌یاد استادمحمد را که سال ۸۷ در روزنامه آینده نو منتشر شده بود و در کتاب «چهره‌ام پوشیده بهتر» آورده شده، برای حاضران قرائت کرد.

سپس آهو خردمند و شهرام ناظری به ایراد سخنانی پرداختند. آهو خردمند با بیان اینکه محمود استادمحمد یک انسان واقعی بود، یادآور شد: دورانی که با هم گذراندیم برای من بسیار پر بار بود. 

وی در ادامه به ذکر خاطراتی از استادمحمد پرداخت.

شهرام ناظری نیز با بیان اینکه سعادت آشنایی از نزدیک را با زنده‌یاد استادمحمد نداشتم، یادآور شد: امروز من اینجا هستم چون از بچگی با قلم و ادبیات آشنا بودم و عشق خودم در ابتدا ادبیات و نوشتن است و سپس موسیقی. معتقدم آن‌هایی که با هم یک جنس هستند، همدیگر را جذب می‌کنند، چه استادمحمد که در آسمان است و چه من که در زمین هستم.

قطب‌الدین صادقی یکی دیگر از اعضای هیأت امنای بنیاد محمود استادمحمد آخرین سخنران این مراسم بود. وی ضمن اظهار خوشحالی از اینکه آثار زنده‌یاد استادمحمد ثبت و ضبط می‌شود، گفت: کاری هم که ما انجام می‌دهیم به نوعی ادا کردن سهم‌مان در مبارزه با مرگ و فراموشی است. البته تجربیات تاریخی نشان داده که برخی بعد از مرگ‌شان بزرگتر هم می‌شوند نظیر اتفاقی که برای ویلیام شکسپیر رخ داد.

وی کتاب «چهره‌ام پوشیده بهتر» را اثری ژورنالیستی دانست و یادآور شد: دیدگاه محمود استادمحمد حسی و پر از نوستالژی است. مهمترین ویژگی نوشته‌های منتشر شده در این کتاب، حدیث نفس بودن آن‌ها است. البته در برخی لحظات که دیدگاه او وارد تحلیل‌های سیاسی می‌شود به نظر من خوب نیست و مطلب کاملا احساسی می‌شود و واقعی نیست. 

این نمایشنامه نویس و پژوهشگر تئاتر تأکید کرد: محمود استادمحمد یک انسان شرافتمند بود و درام نویسی‌اش کاملا ملی و خودی است. زبان او فارغ از زبان ترجمه است و از دل فرهنگ می‌آید و در تداوم آن است. این ویژگی فوق‌العاده محمود استادمحمد است. ویژگی دیگر او تداوم‌اش در تئاتر ملی است و در آثارش از زندگی و فرهنگ ایرانی حرف می‌زند. آنقدر شریف بود که حتی وقتی از ایران دور بود هم درباره ایران می‌نوشت. آنقدر شریف بود که به ایران برگشت و در غربت نماند. 

صادقی ادامه داد: محمود استادمحمد یک نویسنده غریضی است و فرم‌گرا نیست. او نویسنده‌ای است که می‌تواند در چارچوب مفاخر ملی ما باشد. او چیزهایی را گفته که می‌تواند آیینه بخشی از تاریخ جامعه ما باشد.

در بخش پایانی مراسم رونمایی از کتاب «چهره‌ام پوشیده بهتر» نیز سعید طباطبایی دبیر جایزه نمایشنامه نویسی بنیاد محمود استادمحمد اعلام کرد که فراخوان این مسابقه به زودی اعلام خواهد شد.

حسین مسافرآستانه، قادر آشنا، سیدصادق موسوی، شکرخدا گودرزی، پرستو گلستانی و علی عابدی از جمله حاضران در این مراسم بودند.

 

اخبار مرتبط:

واکنش صریح علی رفیعی به شوراها

جای خلاقیت و جسارت در جشنواره تئاتر دانشگاهی خالی است

برگزیدگان جشنواره تئاتر «مقاومت ­- فتح خرمشهر» مشخص شدند

چاپ دو نمایشنامه از شهرام کرمی

دلیل اجرا نشدن تئاتر «رومی» رضا ثروتی

فراخوان جایزه نمایشنامه نویسی محمود استادمحمد منتشر می‌شود

مهران مدیری به صحنه تئاتر نمی‌آید

«عاشقانه‌های نا آرام» با فروتن و نیکی کریمی در تالار وحدت

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره «لوداستار اوکراین» برای نوجوان ایرانی

گزارش اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران + عکس

تقدیر از سایت خبری تئاتر در اردیبهشت تئاتر ایران