کارگردان نمایش «فرهاد کشان» گفت: تا زمانی که مسئولان به تاتر کرج بی توجه باشند و آن را در حاشیه قرار دهند شاهد کوچ هنرمندان این حوزه به تهران خواهیم بود.

 

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: این روزها سالن استاد سیروس صابر اداره کل ارشاد البرز میزبان نمایش فرهاد کشان است، نمایشی که روایتگر  معروف ترین قصه عشقی ادبیات ایران یعنی دلدادگی خسرو، شیرین و فردهاد است.

نمایش که توسط رضا اخی کارگردان جوان اما با تجربه کرجی روی صحنه رفته است، این قصه را در فضایی اکسپرسیونیستی و با استفاده از موسیقی و حرکات فرم به مخاطب ارائه می کند.

آنچه که این نمایش را متفاوت می کند شخصیت پردازی به اشیای بی جانی چون صخره است که با دیالوگ ها و حرکات فرم خود قسمتی از بار معنایی داستان را به دوش می کشد.

 جذابیت این نمایش سبب شد تا در این گزارش از نگاه کارگردان نمایش فرهاد کشان به بررسی آن بپردازیم.

رضا اخی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سایت خبری تئاتر گفت: پس از انتخاب این نمایشنامه با بازیگران جلسات متعددی را برای تحلیل و ارائه نظرات درباره نقش‌های نمایشنامه داشتیم تا به بررسی ابعاد شخصیتی این نقش‌ها و اینکه هر کدام از آنها چه گذشته‌ای داشتند، بپردازیم.

وی به نحوه انتخاب بازیگران نمایش اشاره کرد و ابراز داشت: من به استعداد بیشتر از رزومه کاری اعتقاد دارم، اکثر بازیگران این نمایش کاراولی هستند اما پشتکار و توانایی آنان نشان داد که با عشق می توان به بهترین نتایج ممکن دست یافت.

کارگردان نمایش فرهاد کشان همچنین از انگیزه انتخاب این نمایشنامه سخن به میان آورد و گفت: زنده نگه داشتن قصه شیرین و فرهاد وظیفه هر هنرمندی است چرا که این قصه فاخرترین قصه عشقی ادبیات ایران است، فقر نمایشی در این حوزه ، انگیزه اجرای کاری را در من زنده کردکه بتواند مردم را با ادبیات کهن آشتی دهد.

اخی در ادامه به ضرورت باور پذیربودن کارهای نمایشی تاکید کرد و افزود: موفقیت یک نمایش به میزان باورپذیری مخاطبان بستگی دارد، مخاطب غلو را دوست ندارد، می خواهد کاری را تماشا کند که در چارچوب منطق باشد، این مخاطب است که داور همیشگی صحنه است، برخی فکر می کنند که می توان به راحتی مخاطبان را گول زد اما مخاطب امروز تاتر بسیار هوشمند تر از گذشته است و به راحتی کار خوب را از کار بد تشخیص می دهد.

این کارگردان تاتر عدم توجه به شعور مخاطب را از دلایل خالی بودن سالن های نمایش دانست و تصریح کرد: عدم درک درست از نمایشنامه و وارد کردن سلیقه شخصی بدون فکر باعث می شود که کار به درستی پیش نرود و همه چیز مصنوعی جلوه کند، مخاطب این ضعف ها را درک می کند، نمایش را به اجبار نگاه می کند اما لذتی از آن نمی برد.

وی همچنین از بازیگر به عنوان کلیدی ترین ابزار باور پذیری نمایش یاد کرد و افزود: برخی تصور می کنند که کارگردان نقش اصلی را در باورپذیری نمایش ایفا می کند اما از نظر من فضاسازی و بازی درست بازیگر است که نمایش را در ذهن مخاطب باور پذیر می سازد، اگر بازیگر به بازی فقط به عنوان انجام وظیفه نگاه کند قطعا کار به خوبی پیش نمی رود چرا که کاری به دل می نشیند که از دل باشد.

اخی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سئوال که شرایط تئاتر امروز کرج را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تاکید کرد: متاسفانه فضای نمایش کرج مسموم است، مردم حتی از وجود تاتر شهر بی خبر هستند، ارگان های ذیربط مثل شهرداری فقط از اجرای نمایش هایی حمایت می کند که سمت و سوی مذهبی دارند، عدم حمایت های مالی و معنوی مسئولان باعث شده که نمایش در این شهرستان استمرار نداشته باشد، مسئولان هنرمندان تاتر کرج را جدی نمی گیرند، تبلیغات برای تاتر در این شهرستان جایی ندارد و گروه ها برای اطلاع رسانی کارهایشان از جیب خود هزینه می کنند.

وی گفت: بر اساس آمار 68 درصد مخاطبان تئاتر شهر تهران را کرجی ها تشکیل می دهند که این رقم نشانگر این است که مردم کرج از لحاظ سواد نمایشی در سطح بالایی قرار دارند اما عدم اطلاع رسانی و استمرار نمایش در این شهرستان مخاطب کرجی را به تهران روانه می کند.

این کارگردان تاتر تصریح کرد: نبود زیرساخت های لازم باعث شده که 70 درصد هنرمندان تاتر این شهرستان برای انجام کار به تهران بروند، استعداد هایی که می توانند برای کرج افتخار آفرین باشند اما بی توجهی مسئولان آن ها را از کار در کرج دلسرد می کند.

کارگردان نمایش فرهاد کشان در پایان به ضرورت توجه مسئولان و رسانه ها تاکید کرد و گفت: مسئولان و رسانه های باید تاتر کرج را باور کنند، به هنرمندان این حوزه بها دهند و از آن ها حمایت کنند.

 

اخبار مرتبط:

واکنش صریح علی رفیعی به شوراها

جای خلاقیت و جسارت در جشنواره تئاتر دانشگاهی خالی است

برگزیدگان جشنواره تئاتر «مقاومت ­- فتح خرمشهر» مشخص شدند

چاپ دو نمایشنامه از شهرام کرمی

دلیل اجرا نشدن تئاتر «رومی» رضا ثروتی

فراخوان جایزه نمایشنامه نویسی محمود استادمحمد منتشر می‌شود

مهران مدیری به صحنه تئاتر نمی‌آید

«عاشقانه‌های نا آرام» با فروتن و نیکی کریمی در تالار وحدت

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره «لوداستار اوکراین» برای نوجوان ایرانی

گزارش اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران + عکس

تقدیر از سایت خبری تئاتر در اردیبهشت تئاتر ایران