رییس سابق شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره حواشی پیش‌آمده درباره اجرای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» در تالار وحدت، تأکید کرد مجوزهای اجرا بنا به نامه درخواست تالارها صادر می‌شود.

سایت خبری تئاتر به نقل از مهر: رضا دادویی که به تازگی از ریاست شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی استعفا کرده است درباره حواشی ایجاد شده درباره صدور مجوز شورای نظارت و ارزشیابی برای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» بدون دریافت متن نمایشنامه در زمانی که وی مسئولیت داشته است، به خبرنگار مهر گفت: طی ۱۵ ماه گذشته در شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی این قانون را به جد اجرا کردیم که نامه درخواست مجوز تالار را بدون نسخه‌ای از نمایشنامه و ضمیمه فایل pdf اثر تحویل نگیریم. شورای نظارت و ارزشیابی دارای نظم و بایگانی است و هر متنی که بخواهیم، در آرشیو شورا قابل دسترسی است و این بایگانی حالت سندیت دارد.

نامه درخواست اجرا در تالار وحدت به دستمان رسید

وی یادآور شد: نامه درخواست مجوز تالار وحدت برای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» هم به همراه نسخه‌ای از متن اثر به شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی ارائه شد در غیر اینصورت ما این نامه درخواست را دریافت نمی‌کردیم.

رییس سابق شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره این سؤال که آیا شورای نظارت تعیین‌کننده سالن اجرای آثار نمایشی است و آیا شورا تعیین کرده که نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» در تالار وحدت روی صحنه برود؟ تأکید کرد: شورای نظارت و ارزشیابی در این خصوص تعیین کننده نیست و بنا به درخواست تالارهای نمایشی برای صدور مجوز اجرای آثار انتخاب شده از سوی ریاست یا مدیران تالارها، بررسی لازم برای صدور مجوز اجرا را انجام می‌دهد. نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» هم نامه درخواست مجوز اجرا از مدیریت تالار وحدت را به شورا ارائه داد و شورا بر اساس این نامه درخواست مجوز را صادر کرد.

دادویی توضیح داد: بعد از تأیید کیفی و نظارتی ریاست تالارهای نمایشی، نامه درخواست مجوز اجرا از سوی ریاست تالارها به شورا ارائه می‌شود زیرا در ابتدا این مدیران تالارهای مختلف نمایشی هستند که کیفیت اثر را طبق اولویت‌ها یا برنامه‌ ریزی‌های خود ارزیابی می‌کنند و به لحاظ نظارتی نیز شرایط اجرای اثر را مورد بررسی قرار می‌دهند زیرا مدیران تالارها تصمیم می‌گیرند که چه اثری در تالارشان اجرا شود یا نه. 

دلیل مجوز تبلیغات دادن به یک اجرای خاص

وی درباره دلایل صدور اجازه تبلیغات به گروه «عاشقانه‌های ناآرام» پیش از قطعیت مجوز اجرای این اثر، اظهار کرد: طی فعالیت خود در شورای نظارت و ارزشیابی یک برنامه انبساطی را برای کمک به گروه‌های مدنظر قرار دادم که با توجه به فرصت کمی که تا اجرای آثار نمایشی در اختیار دارند، با تعهد مکتوب و اخلاقی اجازه تبلیغات به آن‌ها داده شود. این کار را برای همه گروه‌های نمایشی اعم از گروه آقایان هادی مرزبان، بهمن فرمان‌آرا، حمیدرضا نعیمی و خانم پری صابری نیز انجام دادیم. برای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» هم با توجه به ارائه نامه درخواست مجوز از سوی تالار وحدت و همچنین متن نمایشنامه و فرصت کمی که تا زمان اجرا داشت، این کمک در نظر گرفته شد.

شورای تصمیم‌گیری درباره اجراهای وحدت و حافظ چیست؟

رئیس مستعفی شورای نظارت و ارزشیابی درباره شورایی که برای انتخاب آثار تالار وحدت به تازگی تشکیل شده و نحوه عملکرد و تصمیماتی که از سوی این شورا اتخاذ شده است، یادآور شد: از سال گذشته و همزمان با تشکیل شوراهای هنری سالن‌های مجموعه تئاتر شهر، تصمیم گرفته شد تا به منظور سازماندهی به وضعیت انتخاب آثار و اجرای آن‌ها در تالار وحدت و تالار حافظ، شورای هنری تالار وحدت هم شکل بگیرد. به دلیل تغییراتی که ایجاد شد و رفتن آقای حسین طاهری از اداره‌کل هنرهای نمایشی تشکیل جلسه این شورا به تأخیر افتاد. سرانجام در فروردین‌ماه سال جاری اولین جلسه این شورا تشکیل شد و من هم تنها به عنوان رئیس شورای نظارت و ارزشیابی که در جلسات شوراهای هنری دیگر سالن‌ها نیز حضور داشتم، در این جلسه شرکت کردم.

دادویی تأکید کرد: در جلسه‌ای که برگزار شد درباره هیچ کاری تصمیم‌گیری نشد و تالار وحدت یکسری قول‌هایی را از قبل به تعدادی از گروه‌ها داده بود که نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» هم جزو کارهای از قبل تعیین شده تالار وحدت بود.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: شورای نظارت و ارزشیابی هیچ تصمیم و اقدامی برای تعیین سالن اجرای نمایش انجام نمی‌دهد و رؤسای تالارهای نمایشی بعد از تأیید کیفی و نظارتی آثار، نامه درخواست مجوز اجرا را به شورای نظارت و ارزشیابی ارائه می‌دهند.

 

اخبار مرتبط:

گلایه پری صابری از تالار وحدت

مسجدجامعی یک نمایش را افتتاح کرد

محمد چرمشیر و فرهاد تجویدی در جشنواره تئاتر شهر

اجرا نشدن «لیپ سینک» سیاسی نبود

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟

لیلا حاتمی در نمایش از لیلی رشیدی به صحنه می‌آید

گزارش تصویری نمایش «آلبوم حشرات» کارگردان: علیرضا شیخان‎

فراخوان سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر منتشر شد

تقدیر از سایت خبری تئاتر در اردیبهشت تئاتر ایران