مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در تالارهای بزرگی همچون وحدت باید آثاری اجرا شوند که از نظر متن، کارگردانی‌ و گروه بازیگری شأن حضور در آن مکان را داشته باشند.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از ایسنا: مهدی شفیعی در پی واکنش‌هایی که برای اجرای نمایش‌ «عاشقانه‌های ناآرام» به کارگردانی مریم جلالیان در تالار وحدت ایجاد شده است‌، گفت: درباره پروسه انتخاب آثار در تالارهای وحدت و «حافظ» صحبت‌هایی با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده بود که ایشان پیشنهاد تشکیل شورایی را برای مشورت جهت انتخاب آثاری که در این تالارها به صحنه می‌روند ارائه کردند.

او با اشاره به اینکه این کار یک ماه قبل انجام شد‌، گفت: شورایی که قرار بود به مدیران تالارها مشورت دهند جلسه‌ای را با حضور مدیریت تالار حافظ(رضا سعیدی‌پور) تشکیل داد که البته آنجا اعضای شورا متوجه شدند، جدول آثار این تالار تا پایان سال 94 به طور کامل بسته شده است و تقریبا جایی برای مشورت برای برنامه‌های امسال باقی نمی‌ماند؛ به همین دلیل قرار براین شد تا پروسه کار شورا به سال 95 موکول شود، چون شوراها زمانی حیات دارند که جدول زمان‌بندی اجراها در یک تالار بسته نشده باشد.

وی با بیان اینکه در آن جلسه مشخص شد تمام برنامه نمایشی سال 94 در هر دو تالار وحدت و حافظ توسط مدیران بنیاد رودکی بسته شده است‌، ادامه داد: در این پروسه مجوز نهایی اجرا باقی می‌ماند که همانند دیگر تالارها بعد از بازبینی توسط مرکز هنرهای نمایشی صادر می‌شود.

شفیعی درباره مجوزی که برای تبلیغ نمایش‌ «عاشقانه‌های ناآرام» توسط رئیس سابق اداره نظارت صادر شده است‌، هم توضیح داد: این مجوز ظاهرا توسط آقای دادویی رئیس سابق شورا صادر شده در حالی که پس از بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه شدم اصلا نمایشنامه‌ای به شورا ارائه نشده است، به همین دلیل تبلیغ و پیش فروش بلیت برای نمایش متوقف شد.

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در همان یک جلسه‌ای که تاکنون توسط شورای مشورتی تشکیل شده است، هیچ اظهار نظری درباره نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» از طرف شورا مطرح نشده بود و گویا آقای دادویی هم اظهارنظری نداشتند، درواقع فقط طرح موضوع شده بود که چنین نمایشی خواهان اجرا در تالار وحدت است و قرار بود بررسی‌ شود.

شفیعی درباره مجوز تبلیغ بیان کرد: این مجوز معمولا برای نمایش‌هایی صادر می‌شود که نمایشنامه‌ی آماده‌ی آن‌ها موجود است و فرآیند تولید در حال پیگیری است، به همین دلیل برای حمایت از چنین آثاری مجوز تبلیغ صادر می‌شود، اما از آنجا که درباره‌ی این نمایش به طور مشخص هیچ نمایش‌نامه‌ای وجود نداشت‌، از ادامه تبلیغ جلوگیری به عمل آمد.

او در پاسخ به اینکه اگر نمایشنامه‌ای وجود نداشته چطور مجوز تبلیغ صادر شده است‌؟ گفت: ای کاش آقای دادویی این کار را انجام نمی‌دادند، چون من هم خیلی موافق نبودم و باید ابتدا اعضای شورا نمایشنامه را بررسی می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، این است که شورای ذکر شده فقط برای تالار حافظ تشکیل شده بود‌ و در جلسه‌ی آن هم هیچ اظهارنظری درباره نمایش‌ «عاشقانه‌های ناآرام» مطرح نشد.

او با بیان اینکه بنیاد رودکی مانند بسیاری از تالارهای دیگر در انتخاب آثار به طور مستقل عمل می‌کند‌، گفت: در حال حاضر فقط تالار سنگلج،‌ تالار هنر‌، تئاتر شهر و اداره تئاتر زیرمجموعه مرکز هنرهای نمایشی هستند ولی با توجه به برخی اتفاقات این چنینی نظر معاونت هنری هم براین است که اداره کل هنرهای نمایشی در پروسه انتخاب آثار برای اجرا در تالارها، نظری داشته باشد، به همین دلیل پیشنهاد شورای مشورتی مطرح شد.

شفیعی در پایان تاکید کرد: عدم رضایت از برخی انتخاب‌ها باعث شده بود‌ که معاونت هنری پیشنهاد تشکیل شورا را بدهد و من هم تاکید می‌کنم که باید شأن تالارهای بزرگی همچون وحدت حفظ شود.

 

اخبار مرتبط:

نامه حسین پاکدل به فضانورد روسی

تقدیم یک تئاتر به مادران 175 غواص شهید در مالموی سوئد

برنامه‌های سالن تئاتر باران در خرداد ماه اعلام شد

توضیح دادویی درباره مجوز نمایش «عاشقانه‌های ناآرام»

مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی منصوب شد

نمایش «در اعماق» تمدید شد

«فصل مه‌آلود» تنها سه روز دیگر اجرا می‌رود

برگزیدگان هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی مشخص شدند

هادی مرزبان با یک نمایش جدید می‌آید

«ملاقات بانوی سالخورده» به روزهای پایانی اجرا نزدیک شد.

فریبرز عرب‌نیا در یک تئاتر بازی می‌کند

گلایه پری صابری از تالار وحدت