نقد ها و نظرها درباره فیلم محمد رسول اف منتشر شد.
 چارسو پرس: فیلم «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسول‌اف در جشنواره کن نمایش داده شد.

به نقل از منابع خبری نقد ها و نظرها درباره این فیلم متفاوت است ، منتقدان نشریات جریان اصلی زیادی موافق فیلم هستند اما گویلام‌ دی سی‌یه (تهیه‌کننده، پروگرمر، منتقد و کارگردان اروپایی) نوشته است: فیلم فردا جایزه می‌برد. اما این فیلمی‌ست که در حالت عادی باید معمولی خطاب شود. یک درام سربسته، علت‌و‌معلول‌های تکراری و در آخر دَوران تمام تاثیرات احساسی در روایت.

فیلم امروز نوشت: نشریه گاردین در مورد فیلم محمد رسول‌اف نوشته که «فیلم کاملی نیست ولی شجاعانه و مطابق با واقعیت است». این فیلم امروز بعدازظهر برای اولین بار در کن نمایش داده شد و هنوز نظرهای زیادی درباره‌اش در فضای مجازی منتشر نشده است. درباره تدوین و مراحل نهایی آماده‌سازی فیلم گفته شده شتابزدگی مشهود است ولی صحنه‌ها و دقایق توجه‌برانگیزی دارد که برای مخاطبان جدی سینما جذاب خواهد بود.
 
سایمون ریایو نوشته است: درسته، فیلم قابل احترام است. درسته، ساخت آن دشوار بوده است. اما بگذارید صادق باشیم و بگوییم که در نهایت فیلم رسول‌اف از انباشت درون‌مایه‌ها، ایده‌ها و محتوی‌ای که گزینش کرده رنج می‌برد. با وجود آنکه شروع تحسین‌برانگیزی دارد، اما در پایان فیلم رقیق و فراموش‌شدنی تمام می‌شود. با این‌ حال، تبریک به محمد رسول‌اف برای ساختن این فیلم و حضورش در جشنواره کن.
فیلم رسول‌اف در میان منتقدان نشریات آمریکای شمالی (و اروپایی) سایت مویز امتیاز بالایی دریافت نکرد. جردن کرانک منتقدی‌ست که بیشتر نگاه فرمالیستی به سینما دارد و از منتقدان باکیفیت کل جشنواره کن است، به فیلم امتیاز ۲ از ۵ داد، فلاویا دیما نیز که از منتقدان قابل اعتنای این لیست به‌شمار می‌آید نیز به فیلم امتیاز متوسط داد.
 


در این بین فقط منتقد سایت‌اند‌ساوند‌ به فیلم امتیاز بالایی داد که نگاه نشریه‌ی سایت‌اندساوند‌ به‌طور کلی نگاه “گلوبالیسم” به نقد و سینماست که آنچنان اهمیت زیبایی‌شناسی و فرم در آن اهمیت اصلی را ندارد.
فیلیپ رویر، سردبیر فعلی نشریه‌ی پوزیتیف نوشت:  پس از دیدن فیلم‌های جشنواره کن۲۰۲۴، نخل طلا را به فیلم دانه انجیر معابد ساخته‌ی رسول‌اف می‌دهم. نه صرفا به‌خاطر قدرت سیاسی آن، بلکه به باورم فیلم از نظر سینماتوگرافیک جایگاه ویژه‌ای در این لیست امسال دارد‌.

الکساندر یانوویاک هم نوشت: آمیزه‌ای از درام خانوادگی، انتقام فمنیستی و تریلر روان‌شناختی، فیلم جدید رسول‌اف، دانه انجیر معابد اثر قدرتمندی‌ست.

همچنین در لیست نهایی امتیازات منتقدان فرانسوی، آمریکایی و بین‌المللی که از نشریات برگزیده‌ی سینمایی گزینش شده‌اند ، فیلم رسول‌اف با میانگین امتیاز ۴.۳ به‌عنوان بهترین فیلم بخش رقابتی در این لیست انتخاب شد.