بزرگداشت احمدرضا معتمدی با افتتاح گنجینه‌ای به نام این فیلمساز در موزه سینما برگزار خواهد شد.
چارسو پرس: آخرین باری که احمدرضا معتمدی در یک جمع کاملا سینمایی حاضر شد، اختتامیه جشنواره فیلم فجر سال ۱۴۰۰ بود که با توجه به سکته مغزی سال ۱۳۹۸ با ویلچیر روی سن آمد و با حضور علی نصیریان بزرگداشتی برایش برپا شد.


«احمدرضا معتمدی» متولد ۱۳۴۰ تهران، فیلمساز، استاد دانشگاه، نویسنده کتب سینمایی و نظریه‌پرداز سینما، دانش‌آموخته رشته اقتصاد از دانشگاه تهران و دارنده مدرک دکترای رشته فلسفه از دانشگاه علامه طباطبایی است که از او به عنوان بنیانگدار فلسفه فیلم در ایران یاد می‌شود.

او فیلم‌هایی همچون «سوءتفاهم»، «راه رفتن روی سیم»، «آلزایمر»، «قاعده بازی»، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «زشت و زیبا» و «هبوط» را کارگردانی کرده و سال گذشته به ایسنا گفته بود، یک فیلمنامه تصویب شده در دوران مدیریت قبلی بنیاد سینمایی فارابی دارد و ابراز امیدواری کرده بود تا شرایطی فراهم شود که فیلم جدیدش را جلوی دوربین ببرد.

احمدرضا معتمدی: قدیمی‌ها ادا ندارند


معتمدی گفته بود: اگر شرایط فراهم شود، روی همین صندلی هم می‌توانم فیلم بسازم چون فیلم را که با دست و پا قرار نیست بسازم، کارگردان با ذهنش فیلم را کارگردانی می‌کند. بنابراین اگر شرایط مهیا شود این فیلم را خواهم ساخت.

به گفته معتمدی این فیلمنامه یک اقتباس از رمانی است که نویسنده آن «گونتر آیش» بوده؛ نویسنده‌ای که تحت تاثیر هایدگر بوده است.

او چند سال قبل کتاب «پایان فلسفه» را که از انگلیسی ترجمه کرده بود، با متن آلمانی هایدگر تطبیق داد و در انتشارات هرمس از ترجمه آلمانی هم به چاپ رساند؛ کتاب سنگینی که از آخرین نوشته‌های هایدگر است و او در آن خودش را هم زیر سوال برده است.

درددل‌های احمدرضا معتمدی در بستر بیماری/ یک سال سراغم را نگرفتند


موزه سینما در ادامه برنامه‌های بزرگداشت‌ هنرمندان قصد دارد تا در مراسم ویژه‌ای در ساعت ۱۷ روز ۲۲ خردادماه با حضور جمعی از سینماگران بزرگداشت احمدرضا معتمدی را برپا کند.  

طبق اعلام روابط عمومی موزه سینما، همزمان با بزرگداشت معتمدی گنجینه‌ای به نام این کارگردان در تالار موزه سینما افتتاح خواهد شد.
حضور در این مراسم برای علاقمندان سینما آزاد است.