پژوهشگر و کارگردان تئاتر با اشاره به برگزاری دو کارگاه آموزشی «چخوف خوانی» و «گلدشت در گلستان»، از روی صحنه بردن دو اثر نمایشی که حاصل برگزاری این کلاس ها است در خانه موزه انتظامی خبر داد.

 

سایت خبری تئاتر: داریوش مودبیان مدرس، پژوهشگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیت های اخیرش گفت: در حال حاضر برنامه ای برای کارگردانی نمایش ندارم اما همچون سال های گذشته که کار کردن با جوان ها مورد علاقه و دلخواهم بوده، قرار است دو کارگاه آموزشی برگزار کنم که این دو کارگاه خروجی هایی برای اجرای عمومی خواهد داشت. از سال های دور علاقمند بودم که تجربیاتم را در اختیار جوان ها قرار دهم حتی در تلویزیون هم کارگاه های آموزشی برگزار کردم که نتیجه اش برنامه هایی مثل «محله برو بیا» و «محله بهداشت» شد.

وی درباره جزئیات این دو کارگاه آموزشی بیان کرد: در چندسال اخیر نیز عموما کارگاه های نمایشنامه نویسی، اقتباس، کارگردانی و بازیگری نیز برگزار کردم و قرار است تابستان امسال دو کارگاه «چخوف خوانی» و «گلدشت در گلستان» را در خانه موزه انتظامی برگزار کنم. در کارگاه «چخوف خوانی» که از مرحله متن تا اجرای یک اثر را دربرمی گیرد، قرار است به صورت کارگاهی روی آن دسته از داستان های آنتوان چخوف که ظرفیت نمایشی دارند کار کنیم. به این ترتیب که تعدادی از این متون انتخاب شده و روی آنها کار می کنیم و بعد از تنظیم و نگارش آنها را به اجرای عمومی خواهیم برد.

این کارگردان تئاتر متذکر شد: کارگاه «چخوف خوانی» به مدت ۱۶۰ ساعت و در ۴۰ جلسه در طول تابستان برگزار می شود. البته قبل از آغاز کارگاه در تاریخ ۳۰ خرداد ماه از متقاضیان آزمون ورودی خواهم گرفت تا افراد مناسب برای شرکت در این کلاس ها انتخاب شوند. چون در این کارگاه علاوه بر نگارش و تنظیم متن برای اجرا، تمرین های بدن و بیان و بازیگری هم  وجود خواهد داشت تعداد محدودی مورد قبول قرار خواهند گرفت. قرار است مهرماه حاصل این کارگاه آموزشی در خانه موزه انتظامی به صحنه برود. علاقمندان می توانند برای ثبت نام در این کارگاه به خانه موزه انتظامی مراجعه کنند.

مودبیان درباره برگزاری کارگاه «گلدشت در گلستان» نیز توضیح داد: همچنین از ۱۴ تیرماه نیز کارگاه آموزشی با عنوان «گلدشت در گلستان» با شیوه ای نوین برگزار خواهد شد. در این کارگاه توجه به حکایت های گلستان سعدی مدنظر قرار می گیرد. سعدی به عنوان یکی از سخنوران ادبیات ایران و یک آموزگار بزرگ برای ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است بنابراین لزوم شناساندن این شاعر بلندآوازه به جوانان احساس می شد.

کارگردان نمایش «جشن سالگرد» یادآور شد: در کارگاهی که دوسال قبل در این زمینه داشتم از روی حکایت های گلستان به نمایشنامه «گلدشت در گلستان» رسیدیم اما قرار است در این کارگاه با گروهی جدید طی طریق کنیم که ممکن است حاصلش تفاوت هایی با اثر قبلی داشته باشد اما از چارچوب و زبان سعدی دور نیست و احتمالا اواخر مهرماه و بعد از اجرای کارگاه «چخوف خوانی» با حضور هنرجویان این کارگاه در خانه موزه انتظامی به صحنه می رود.

مودبیان درباره انتشار جلد یازدهم کتاب «طنزآوران جهان نمایش» عنوان کرد: جلد یازدهم کتاب «طنزآوران جهان نمایش» به پایان رسیده و قرار است به زودی وارد بازار کتاب شود. این مجموعه شامل یک نمایشنامه کمدی با عنوان «نوشته بر دیوار» نوشته ژرار سیبلیراس کمدی نویس، بازیگر و کارگردان فرانسوی است که سال ۲۰۰۴ نوشته شده و موضوعی در ارتباط با مشکلات آپارتمان نشینی دارد.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: جلد دوازدهم این کتاب نیز آماده انتشار است که شامل ۵ نمایشنامه دو نفره است. در واقع در این جلد کمدی های دو نفره معاصر دنیای درام حضور دارند.

 

اخبار مرتبط:

چه کارگردن‌هایی از سینما وسوسه تئاتر شدند

دلیل انصراف فولادوند از نمایش «ایرلند نباید جای بدی هم باشه»

«شش جای هشت» در تماشاخانه «بنفش» خوانش می‌شود

فراخوان نخستین دوره جایزه محمود استادمحمد منتشر شد

آغاز به کار تماشاخانه سه نقطه پس از ۴۵ روز توقف

«سینماهای من» به مسعود کیمیایی تقدیم شد

«ایرلند نباید جای بدی هم باشه» اجرا نمی‌شود

اجرای «مارکس در سوهو» درخانه موزه استاد عزت الله انتظامی

حسن معجونی با«ستوان اینیشمور» در ایرانشهر

رویا نونهالی و تجربه اولین کارگردانی تئاتر

دبیران سه بخش سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

نمایش برگزیده تئاتر فجر روی صحنه سنگلج

بعد از تعطیلات چه تئاتر هایی روی صحنه می‌روند

آخرین وضعیت بیمه تکمیلی اعضای خانه تئاتر