در میان هیاهوی فروش کمدی‌ها، دو درام اجتماعی از امروز به اکران سینماها اضافه می‌شوند. «آبی روشن» ساخته بابک خواجه پاشا که دو بازیگر با سبقه کمدی را در فیلمی غیرکمدی، روبه‌روی هم قرار داده و «کوچه ژاپنی‌ها» ساخته امیرحسین ثقفی که پس از سه سال به اکران عمومی رسیده است.
چارسو پرس: پس از پیشتازی کمدی‌ها و اکران پیاپی آن‌ها، حالا وقت آن رسیده که با اکران چند فیلم در ژانرهای متوع‌تر، گیشه نفس تازه‌ای بکشد و فصل جدیدی را تجربه کند.

هفته گذشته بود که عطرآلود به کارگردانی هادی مقدم دوست رنگ دیگری به گیشه داد و طعم درامی عطرآگین را پس از بمباران فیلم های کمدی زیر زبان مخاطبان نشاند و با اقبال خوبی نیز مواجه شد. حالا و این هفته نیز دو فیلم دیگر به این ترکیب اضافه می‌شوند؛ یکی آبی روشن به کارگردانی بابک خواجه پاشا و دیگری کوچه ژاپنی‌ها به کارگردانی امیر حسین ثقفی است.

 مهران احمدی در فیلم «آبی روشن»

بابک خواجه پاشا
که با آبی روشن در جشنواره سال گذشته حضور پیدا کرد، پس از بی بدن، آپاراتچی، پرویزخان، تمساح خونی، آسمان غرب و نوروز هفتمین کارگردانی است که فیلم او از میان ۳۴ فیلم جشنواره چهل‌ودوم، به اکران عمومی رسیده است.

خواجه پاشا در این فیلم نیز به مانند در آغوش درخت به جغرافیای آذربایجان وفادار مانده و ملودارمی ساخته که بر نمادهای مذهبی استوار است.

داستان فیلم که برخلاف باقی فیلم های جشنواره تا لحظه اکران در خانه رسانه‌ها مبهم بود، درباره کشف یک فیروزه‌ی کمیاب است که زندگی حاج یونس با بازی مهران احمدی را وارد مسیر مخاطره‌آمیزی می‌کند.
علاوه بر مهران احمدی که بازی او در جشنواره مورد تحسین قرار گرفت، مهران غفوریان نیز به واسطه کم شدن وزنش، با شمایلی متفاوت در این فیلم ظاهر شده بود. همچنین سارا حاتمی که چند سالی است به عرصه بازیگری ورود کرده و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را نیز در کارنامه دارد، در این فیلم ایفای نقش کرده است.

بیشتر بخوانید: نگاهی به فیلم «آبی روشن»؛ به‌رنگ فیروزه


آبی روشن را امیر ابیلی و داوود گنجوی نوشته اند و بابک خواجه پاشا دومین فیلم بلند سینمایی خود را کارگردانی کرده است. اولین فیلم او یعنی در آغوش درختعلیرغم حضور در جشنواره های بین المللی، همچنان اکران عمومی نشده است.

 رضا یزدانی در فیلم «کوچه‌ ژاپنی‌ها»

دومین فیلمی که از امروز به اکران سینماها اضافه می‌شود، کوچه ژاپنی ها به کارگردانی امیرحسین ثقفی است. ملودرامی اجتماعی همچون آبی روشن که درون مایه ای کاملا متفاوت با آن دارد. فیلم تازه ثقفی دو سال پیش پروانه نمایش گرفته و حالا به زعم کارگردان با مساعد شدن شرایط، اقدام به اکران فیلم کرده است.
کوچه ژاپنی‌ها مطابق آنچه از تصاویر منتشر شده فیلم برمی آید، ترکیب رنگی سیاه و سفیدی دارد و همین مخاطب آن را خاص‌تر می‌کند. در سال های گذشته فیلم‌های کمی با این ترکیب رنگی تولید شده اند که صبح اعدامبهروز افخمی نزدیک‌ترین اثری است که به ذهن مخاطب می آید و در جشنواره چهل‌و دوم نیز اکران شد.

این ترکیب رنگی برای فیلم‌هایی با درون‌مایه تاریخی بیشتر کاربرد دارد و تنها ملودرام اجتماعی که در سال های اخیر با این تم به یاد مخاطب می‌آید، خفگی ساخته فریدون جیرانی است. بنابراین باید دید ثقفی که اکنون پنجمین فیلمش را ساخته، چه استفاده ای در راستای محتوای فیلم، از این ترکیب خواهد کرد.

کوچه ژاپنی‌ها قرار بود در چهلمین چشنواره فیلم فجر حاضر شود و حتی بهروز افخمی که در آن دوره عضو هیات انتخاب جشنواره بود، در مصاحبه ای گفته بود که با اصلاحات فراوان می‌شد فیلم را در جشنواره اکران کرد، اما این فیلم به جشنواره چهلم نرسید و حتی در جشنواره‌های دو سال بعد از آن نیز شرکت نکرد.

مجید مظفری، رضا یزدانی، شیدا یوسفی، پیام احمدی‌نیا، فرهاد قائمیان، علی اوجی، شقایق فراهانی، تینو صالحی، یزدان فتوحی، محمود نظرعلیان، سارا محمدی، بیتا خردمند، علی فتحعلی، سعید کریمی، نفس بازغی و نیکی مظفری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.