لیلا حاتمی در نشست رسانه‌ای نمایش «اسم» با اشاره به اینکه به دلیل رفاقت و عشقی که به لیلی رشیدی دارد بازی در «اسم» را پذیرفته، عنوان کرد از کودکی اعتقاد داشته سینما با فاصله زیادی از تئاتر بهتر است.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از مهر: نشست رسانه ای نمایش «اسم» صبح روز سه شنبه ۲۶ خردادماه با حضور کارگردان و دیگر عوامل نمایش در کافه گالری تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد. در این نشست رسانه ای علاوه بر لیلی رشیدی کارگردان نمایش، لیلا حاتمی و حسن معجونی بازیگران، محمدرضا حسین زاده مدیر تولید و برخی دیگر از عوامل پشت صحنه نمایش حضور داشتند.

در ابتدای این نشست رسانه‌ای لیلا حاتمی درباره دلایل حضورش در این نمایش عنوان کرد: دلیل اصلی حضورم در این نمایش به خاطر لیلی و اعلام عشق عمومی ام به او بوده است. می خواستم در محیط لیلی قرار بگیرم و در تجربه اش شریک باشم. ما سال ها بود که یکدیگر را نمی دیدیم و این نمایش فرصتی شد که دوباره در کنار هم باشیم. البته من از آن دسته بازیگران سینما نیستم که از تئاتر دور باشم بلکه همیشه دغدغه تئاتر را داشتم.

لیلی رشیدی نیز درباره این نمایش توضیح داد: نمایشنامه «اسم» یک متن فرانسوی است و اتفاقات نمایش نیز در کشور فرانسه رخ می دهد. ما نیز برای اجرای نمایش کار را ایرانی نکردیم اما تلاش کردیم که مخاطب با اثر احساس دوری نکند چون در حقیقت اتفاقاتی که در نمایش رخ می دهد و نوع روابط بین آدم ها می تواند بین افراد مختلف در مکان‌های مختلفی بیفتد بنابراین مخاطب ایرانی نیز با نمایش ارتباط برقرار خواهد کرد.

حسن معجونی که علاوه بر بازی در این نمایش طراحی صحنه کار را هم بر عهده دارد درباره اجرای همزمان نمایش خودش و این کار در یک سالن، گفت: من در یک بازه زمانی دو نمایش در یک سالن دارم. در نمایش لیلی رشیدی به عنوان بازیگر و طراح صحنه حضور دارم و کارگردانی نمایش «ستوان اینیشمور» را هم بر عهده دارم که قبل از اجرای «اسم» به صحنه می رود که این اتفاق کمی برایم سخت است.

وی افزود: ای کاش در هر یک از سالن های ما تنها یک اجرا به صحنه می رفت چون این کار در دراز مدت به تئاتر لطفه زیادی خواهد زد. این طرح عجیب و غریب متعلق به ایرانشهر نیست و از زمانی هم که این تماشاخانه ساخته نشده بود و ما تنها یک تئاتر شهر داشتیم، رخ می داد. سال ها قبل به علت کمبود سالن و تعداد زیاد متقاضی اجرا سالن های کوچک زیادی در تئاتر شهر ساخته شد و از آن زمان بود که سنت اجرای همزمان دو نمایش در یک سالن باب شد.

معجونی درباره طراحی صحنه نمایش یادآور شد: چون اتفاقات نمایش در فرانسه رخ می دهد به این معنی نیست که در طراحی صحنه هم حتما باید از المان های این جغرافیا بهره بگیرم. چون این روزها خانه‌های مدرن امروزی تقریبا شبیه به هم هستند و المان های مشایهی دارند. بنابراین خانه یک خانواده مدرن ایرانی در مقایسه با یک خانه فرانسوی تفاوت آشکاری ندارد به همین جهت در این نمایش نیز ما یک خانه مدرن داریم و روی جغرافیای آن تاکیدی نکردیم. نکته دیگر اینکه به هرحال وقتی یک نمایش ترجمه می شود یک قدم به فهمیده تر شدن به زبان فارسی نزدیک تر شده است و متن ترجمه شده ناخوداگاه کمی حال و هوای ایرانی می گیرد و نکته آخر اینکه اتفاقات نمایش به راحتی قابل تعمیم هستند.

این بازیگر درباره شباهت هایی که نمایش «اسم» و «ستوانِ اینیشمور» دارند، گفت: این دو نمایش با وجود اینکه کاملا از هم متفاوت هستند و اتفاقات یکی در یک محیط روستایی ایرلندی و دیگری در فرانسه رخ می دهد اما از لحاظ تماتیک بسیار شبیه هم هستند. تم هر دو نمایش هیایو برای هیچ است و همه چیز از یک بازی و شوخی شروع می شود.

وی با اشاره به اجرای نمایش در ساعت ۱۱ شب گفت: به نظرم این اتفاق تجربه بدی نیست البته برای ماه مبارک رمضان. چون ما در تهران زندگی شبانه نداریم و همه مکان های تفریحی از ۱۲ شب به بعد تعطیل می شوند. تنها در ماه رمضان است که مردم می توانند تا ۳ - ۴ صبح بیرون از منزل باشند بنابراین می توانند دیدن این نمایش را هم به دیگر تفریحاتشان بیفزایند.

در ادامه لیلا حاتمی درباره مباحثی که مدتهاست درباره حضور بازیگران سینما در تئاتر مطرح می شود و اینکه برخی معتقدند بازیگران سینما برای کسب اعتبار به بازی در تئاتر روی می آورند، گفت: من در تئاتر برتری زیادی نسبت به سینما نمی بینم. بدون اینکه بخواهم به گروه خاصی اشاره کنم اما سلیقه و اعتقاد من این است که سینما با فاصله زیادی از تئاتر خیلی بهتر است.

وی ادامه داد: امروز هم به این نکته ای که بیان کردم نرسیدم بلکه از ۵ سالگی درباره سینما همین تصور را داشتم و از کودکی هم با لیلی بر سر همین قضیه چالش داشتیم و شاید یکی از دلایلی که باعث شد بازی در این نمایش را بپذیرم همین مساله باشد. نمی دانم این تصور از کجا آمده که حضور در تئاتر برای سینمایی ها اعتبار می آورد. تئاتر مادر همه هنرهاست ولی نمی توان گفت که بازی در یک نمایش برای بازیگر اعتبار می آورد.

در ادامه محمدرضا حسین زاده مدیرتولید این نمایش عنوان کرد: از آنجا که در این نمایش صحنه های غذاخوردن داشتیم، نمی توانستیم قبل از افطار به صحنه برویم. اجرای یک نمایش در ساعت ۱۱ شب برای اولین بار است که در تئاتر رخ داده درحالیکه این امر پیش از این در سینما تجربه شده و جواب داده است که امیدوارم این اتفاق در تئاتر هم رخ دهد.

معجونی در پایان این نشست اضافه کرد: من یک انتقاد از اداره کل هنرهای نمایشی دارم و آن هم این است که داشتن یک تقویم تئاتری ساده ترین کاری است که این اداره می تواند انجام دهد. چون تازه به ما اعلام کرده اند که روز پنجشنبه شب شهادت است و نمی توانیم نمایش «ستوانِ اینیشمور» را اجرا کنیم درحالیکه خودشان قبلا نمی‌دانستند این روز تعطیل است.

 

اخبار تئاتر:

تخفیف گروهی برای تماشای «نمایش هیچ کس نبود بیدارمان کند»

راه اندازی سیستم سرمایشی پلاتوهای اداره تئاتر

لیلی رشیدی: نمی دانم کارگردان می‌مانم یا نه

توضیح مدیر تماشاخانه باران درباره فشردگی اجراها

«پرده سوم، صحنه چهارم» در سنگاپور روی صحنه رفت

"مدیر امور اجرایی و روابط عمومی" تماشاخانه سنگلج منصوب شد

آخرین تمرین‌های «تخلف ميزانسنيك سهراب»

آغاز پیش‌فروش تخفیف‌دار نمایش «ستوانِ اینیشمور»

تعطیلی جلسات نمایشنامه خوانی در چایخانه اداره تئاتر

رضا مولایی: دیرآمدم اما زود رسیدم

«در بار انداز» آماده اجرا می شود

معجونی در نشست «ستوان آینیشمور» چه گفت؟