علیرضا کوهفر رییس مرکز مهنا اعلام کرد در حالی که برخی نمایش ها برای چند اجرا هزینه‌های میلیاردی می کنند، «فصل شیدایی» برای همه شب‌های اجرایش در استان‌ها ۲۰۰ میلیون هزینه می کند.

 

سایت خبری تئاتر: تنی چند از اهالی رسانه امروز چهارشنبه ۲۷ خرداد از محل اجرای نمایش «فصل شیدایی» در ابتدای جاده لشگرک بازدید کردند.

در ابتدای این بازدید آنه محمد ایری طراح صحنه و لباس در جمع خبرنگاران گفت: ما کار را در این لوکیشن با خاکبرداری آغاز و شیب کوه را معکوس کردیم تا مختصات مورد نظر را دربیاوریم. سه هفته با استفاده از لجستیک شهرداری تهران و سپاه تلاش کردیم تا به این دکور برسیم.

وی افزود: ما اینجا ۶ هزار نفر ظرفیت تماشاگر داریم و در دکورمان غار حرا، اردوگاه امام حسین(ع)، تل زینبیه، جبهه و بخش هایی برای مانور و انفجار آماده شده است. این مانور از نیم متری جایگاه مخاطبان در سمت چپ شروع می شود و تا راس کوه ادامه دارد.

این طراح صحنه با اشاره به مختصات جغرافیایی این لوکیشن، یادآور شد: برای پایین آمدن هزینه ها کل کار ما پرتابل است و به راحتی بخش های دکور مثل پرده عریضمان را باز می کنیم و به استان های دیگر می بریم.

محمد ایری تاکید کرد: سِن ما کاملا خاکی است و یک شاخه درخت را هم قطع نکردیم. ما نقشه طراحی را بر اساس درخت ها کشیدیم و دوست نداریم به طبیعت ضربه بزنیم.

قصه های تهران قدیم مثل زمان جنگ بازسازی می شود

وی تصریح کرد: در دل داستان نیز، قصه های تهران قدیم مثل زمان جنگ بازسازی می شود و قصه بچه های شمیرانات در جنگ روایت می شود. ما همواره برای نزدیک شدن به مردم منطقه بومی سازی می کنیم.

این طراح لباس ادامه داد: ما بیش از هزار دست لباس دوختیم که از اساطیر تا انقلاب و دفاع مقدس را در بر می گیرد. تماشاگر به راحتی می تواند با قرار گرفتن در هر بخش، تمام زوایای کار را به راحتی ببیند. البته خانم ها را سمت راست قرار داده ایم تا از مانورها آزرده خاطر نشوند.

وی درباره شباهت کار با آثار میدانی دیگر گفت: ما کاملا با «شبی در کهکشان ها» متفاویم. ما سالن را به کلی حذف کرده ایم و از ویدیو استفاده می کنیم بنابراین نوع روایت قصه هم فرق می کند. همچنین به لحاظ تکنیک نیز بسیار متفاوتیم.

محمد ایری درباره پیش بینی ها در راستای مقابله با طوفان احتمالی توضیح داد: طوفان مشکلی برای ما ایجاد نمی کند. ما شمال تهران هستیم و اینجا هم خنک تر و هم بدون گرد و خاک تر است. امیدوارم اجراهای رضایتمندی داشته باشیم. در استان ها نیز شب هایی چندین برابر ظرفیت سالن مخاطب داشته ایم.

در ادامه علیرضا کوهفر رییس مرکز مهنا در سخنانی گفت: من در حوزه کارهای فرهنگی تجربیات متفاوتی داشتم و «فصل شیدایی» کاری بوده که جواب داده و با همه ارتباط برقرار کرده است. این کار چندرسانه ای در شهرهای کوچک توانسته جریان سازی مطلوبی به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: من این کار را یک نمایش میدانی نمی دانم. کار ما یک بسته فرهنگی است و کار فاخر هنری آماده کرده ایم.

 مردم «فصل شیدایی» را پسندیده اند

کوهفر یادآور شد: «شب آفتابی»، «ستاره صبح» و «آوای نور» را در دهه گذشته تجربه کردیم و «فصل شیدایی» تکامل یافته این کارها است. ما همواره دنبال این فرمول بودیم که حرفی بزنیم تا همه آن را بپسندند و «فصل شیدایی» بهترین نمونه است.

رییس مهنا یادآور شد: جمعیت ۱۰ و ۱۴ هزار نفری نشان می دهد مردم کار را پسندیده اند. پیامک های مردم مبنی بر تحول درونی شان نشان دهنده تاثیرگذاری پروژه است. اینجا در تهران نیز میزبان شبی ۷،۸ هزار نفر خواهیم بود.

وی درباره زمان نمایش گفت: برنامه از چهارم ماه رمضان با نماز مغرب و عشا و بعد از افطاری آغاز می شود و تا ۱۱شب ادامه خواهد داشت. کار ما از هبوط آدم تا ظهور امام زمان (عج) را دربر می گیرد و به فرقه های ضاله نیز تا ۲۵ تیر در اجراهایمان می پردازیم.

کوهفر ادامه داد: پروژه های شب آفتابی و ستاره صبح آنقدر پرهزینه بود که شهرهای کوچک نمی توانستند میزبانش باشند. ما در مهنا تلاش کردیم کم هزینه باشیم و به اندازه یک کار صحنه ای هزینه می کنیم. در ادامه کارمان نیز مرداد ماه به کرمانشاه می رویم و سپس در کرمان، شهرکرد و بندرعباس اجرا داریم، برای اربعین نیز در شهر نجف کار داریم.

رییس مهنا افزود: نمایش ما رایگان است و به سیاست میزبان ما در هر استان بستگی دارد.

«فصل شیدایی» را در هر استان با ۲۰۰ میلیون برگزار می کنیم

وی تصریح کرد: ما «فصل شیدایی» را در هر استان با ۲۰۰ میلیون جمع می کنیم. ما گروه بزرگی داریم که از عوامل حرفه ای سینما هستند.

کوهفر عنوان کرد: با همکاری شهرداری منطقه و مسئولان جماران زیرساخت هایی برای گیت ورود و خروج و سالن انتظار ایجاد کرده ایم و امیدوارم مردم نیم روز خوبی را با ما داشته باشند. سامانه پیامک ۳۰۰۰۴۱۹ برای ثبت نام علاقمندان ایجاد شده و مردم با ارسال شماره کارت ملی می توانند برای تماشای نمایش اعلام حضور کنند.

سعید اسماعیلی کارگردان نمایش نیز در ادامه گفت: زیبایی کار ما در تاریکی و با روشن شدن نور مشخص می شود. همه ویژگی این پروژه این است که همه چیز در اشل واقعی دیده می شود و انفجارهای نزدیک به واقعی داریم. کشتی بزرگی نیز برای صحنه طوفان نوح در نظر گرفتیم و همه اتفاقات در سایز واقعی رخ می دهند. در آیتم نوح، صاعقه و باران داریم و تماشاچی به حس و حال صحنه نزدیک می شود. 

وی ادامه داد: روزی که اینجا آمدیم تصور اینکه به چنین لوکیشنی برسیم برایمان سخت بود. به ویژه که شهرداری و منابع انسانی توجه ویژه ای به ما داشتند.

این کارگردان درباره شباهت کار به آثار بهزادپور و اعتراض آن کارگردان درباره کپی برداری تصریح کرد: در رابطه استاد و شاگردی ما که حرفی نیست. اما درباره خط داستان آثار بسیاری بودند که از آدم تا امام زمان را دربرمی‌گیرد. به هرحال درباره شیوه اجرایی می پذیرم او مبدع این فرم اجرا است. با این حال ما خط قصه متفاوتی داریم و «شب آفتابی» را به بلوغ رسانده ایم. ضمن اینکه من قبلا گفتم نفر اولی ها خط شکن هستند و نفرات بعدی هم ادامه رو هستند.

این ژانر نمایشی است که تنها توسط بهزادپور معرفی شد

کوهفر نیز در این زمینه گفت: این یک ژانر نمایشی است که تنها توسط بهزادپور معرفی شد. رفاقت ما به یک دهه می رسد و هفته پیش هم جلسه ای درباره کار با هم داشتیم. اما مثلا در تبریز آقای صدیق جمالی کار «تماشاگه راز» را اجرا می کند و در مشهد فرد دیگری و این نوع اجرا تکثیر شده است. 

وی یادآور شد: ما پس از سومین اجرای شب آفتابی توسط رهبر معظم انقلاب دعوت شدیم و ایشان ضمن برشمردن ویژگی های کار تاکید کردند باید این کار تکثیر شود. ما در هر شهر هنرمندان بومی را نیز کنار خود می آوریم و همچنان دنبال تکثیر این نمایش هستیم.

اسماعیلی در پاسخ به اینکه آیا هزینه های گسترده ای که در هر استان برای درست کردن محل اجرای نمایش می شود حفظ هم می شود یا خیر، گفت: این فضای باز خوب در اختیار مردم هر شهر می ماند. ما تلاش می کنیم کار کوچک شود و مهنا همیشه اعلام کرده اگر حداقل توان و حداکثر انرژی باشد، می توانیم کار را به ثمر برسانیم. اثر هنری سیال و جاری است و نمی توان برای آن حد و حصر و نقطه پایانی قرار داد و نمی توان آن را به اسم کسی زد. 

وی ادامه داد: به خاطر محدودیت لوکیشن به این نتیجه رسیدیم که برای کل کار نمی توانیم از طبیعت استفاده کنیم به همین خاطر با استفاده از سه ویدیو پروژکشن تصاویر را روی یک پرده بسیار عریض قرار می دهیم. در بخش صدابرداری نیز همه صداها اورجینال هستند و بهترین دوبلورها صحبت کردند. مدقالچی، زنده یاد مهران دوستی، وحید و چنگیز جلیلوند با ما کار کرده اند. موسیقی های آرشیوی نیز از بین قطعات کمتر شنیده شده انتخاب شده اند.

این کارگردان ادامه داد: در هر اجرا ۳۰درصد از کار ما تغییر می کند که مربوط به صحنه های جنگ و انقلاب است.

محمدعلی نیاکان مدیر تولید فصل شیدایی نیز گفت: در شهرهای مختلف آدم ها و محیط فرق می کند و ما باید تلاش زیادی برای هماهنگی ها انجام دهیم.

رضا ترکمان مسئول جلوه های ویژه «فصل شیدایی» نیز در سخنانی گفت: کار ما اینجا با شهرهای دیگر فرق می کند و کشتی نوح و باران هم به کار اضافه شده است. حساسیت ما اینجا بالاتر رفته است. ۳۰ انفجار و ۱۰ جرقه داریم و نکته این است که فقط یک بار می توانیم کار کنیم و فرصت تکرار نداریم.

رحمانی نورپرداز پروژه نیز در پایان گفت: این نوع نورپردازی متفاوت است و این کار یک اثر نمایشی است. کار نور با نمایش و سینما متفاوت است. با اسماعیلی از قبل صحبت کردیم و به نورپردازی مختص به این کار رسیدیم تا مخاطب را جذب کار کنیم. مخاطبان ما آگاه هستند و ما تلاش می کنیم آنها را راضی کنیم. نوع نور و رنگ بندی ما جلوه خاصی دارد. تجهیزات دیجیتالی داریم و کار جدیدی تولید کرده ایم.

 

اخبار تئاتر:

تخفیف گروهی برای تماشای «نمایش هیچ کس نبود بیدارمان کند»

راه اندازی سیستم سرمایشی پلاتوهای اداره تئاتر

لیلی رشیدی: نمی دانم کارگردان می‌مانم یا نه

توضیح مدیر تماشاخانه باران درباره فشردگی اجراها

«پرده سوم، صحنه چهارم» در سنگاپور روی صحنه رفت

"مدیر امور اجرایی و روابط عمومی" تماشاخانه سنگلج منصوب شد

آخرین تمرین‌های «تخلف ميزانسنيك سهراب»

آغاز پیش‌فروش تخفیف‌دار نمایش «ستوانِ اینیشمور»

تعطیلی جلسات نمایشنامه خوانی در چایخانه اداره تئاتر

رضا مولایی: دیرآمدم اما زود رسیدم

«در بار انداز» آماده اجرا می شود

معجونی در نشست «ستوان آینیشمور» چه گفت؟