وضعیت بیمه تکمیلی هنرمندان عضو خانه تئاتر طی یک سال گذشته مبهم بوده و هنوز این شرایط تغییر نکرده است اما مدیرعامل خانه تئاتر و نماینده بیمه ایران در خصوص این شرایط اظهار نظرهای جدیدی کرده‌اند.

 

سایت خبری تئاتر: طی بیش از یک سال گذشته بیمه طلایی و تکمیلی هنرمندان عضو خانه تئاتر برای هزینه‌های درمانی هنرمندان و مخارجی که آن‌ها برای تأمین داروها و روند درمانی خود داشتند، پاسخگو نبوده است. این شرایط باعث گلایه هنرمندان و اعضای خانه تئاتر شد و هر بار هر کدام از مدیران و مسئولان و مدیرعامل خانه تئاتر شرایط به وجود آمده را حاصل پرداخت نشدن معوقه‌های دولت به شرکت بیمه‌گذار طرف قرارداد که بیمه ایران است، عنوان کردند.

ایرج راد در جدیدترین اظهار نظر خود درباره وضعیت بیمه تکمیلی و طلایی هنرمندان و وضعیت بازپرداخت هزینه‌های درمانی هنرمندان بیمار از سوی شرکت بیمه ایران،گفت: بیمه ایران در قبال قراردادی منعقد شده با خانه تئاتر و خانه سینما، تعهداتی داشته که باید انجام می‌داد اما این تعهدات انجام نشد.

وی یادآور شد: بعد از قراردادی که منعقد شد ما به اعضای خانه تئاتر اعلام کردیم که حق عضویت خود را برای استفاده از بیمه بپردازند که این حق عضویت‌ها پرداخت و ثبت‌نام اعضا برای بیمه انجام شد. متأسفانه بیمه ایران مدتی است که به دلیل پرداخت نشدن بخشی از معوقه‌ها و تعهدات دولت، تعهدات خود را در خصوص هنرمندان عضو بیمه انجام نمی‌دهد.

مدیرعامل خانه تئاتر با بیان اینکه پرداخت شدن یا نشدن معوقه‌ها از سوی دولت به شرکت بیمه ایران نباید گریبان هنرمندان را بگیرد، تصریح کرد: وقتی هزینه‌های عضویت و ثبت‌نام را از اعضای خانه تئاتر گرفته‌اند، ضمن اینکه هیچگونه رسیدی به آن‌ها داده نشده، هزینه‌هایی هم که برخی از هنرمندان برای درمان خود پرداخت کرده‌اند نیز از سوی شرکت بیمه ایران به آن‌ها بازپرداخت نشده است. بیمه ایران می‌گوید که دولت تنها بخشی از تعهدات خود را به شرکت بیمه پرداخت کرده و باید پرداخت‌های بعدی نیز از سوی دولت انجام شوند تا شرکت بیمه به تعهدات خود در قبال هنرمندان تئاتر عمل کند.

راد ادامه داد: بیمه ایران مکلف است نسبت به کسانی که حق عضویت خود برای استفاده از بیمه را پرداخت کرده‌اند، متعهد باشد. بسیاری از هنرمندانی که هزینه‌های درمانی خود را پرداخت کرده‌اند از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند و بازپرداخت نشدن این هزینه‌ها از سوی بیمه ایران، زندگی آن‌ها را سخت کرده است.

اما جواد شاه‌حسینی نماینده شرکت بیمه ایران در خانه تئاتر درباره وضعیت بیمه تکمیلی هنرمندان تئاتر و مشکلات به وجود آمده در این خصوص، به خبرنگار مهر چنین توضیح داد: بیمه‌گذار این مجموعه انجمن تهیه کنندگان ۲ خانه سینما بوده و حق عضویتی که پرداخت شده برای شرکت بیمه ایران نبوده است بلکه انجمن تهیه کنندگان ۲ این حق عضویت را از هنرمندان دریافت کرده تا امکان استفاده از بیمه را به آن‌ها بدهد.

وی با اشاره به اینکه دولت دهم از تعهدات خود تنها به تعهد ۶ ماهه اول سال ۹۳ عمل کرده است و حق بیمه ۶ ماهه دوم سال را پرداخت کرده، یادآور شد: این حق بیمه مبلغی معادل ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که هنوز از سوی دولت دهم که متقبل پرداخت حق بیمه قرارداد منعقد شده با انجمن تهیه‌کنندگان ۲ خانه سینما بوده، پرداخت نشده است.

نماینده شرکت بیمه ایران در خانه تئاتر با بیان اینکه هزینه‌های صرف شده از سوی هنرمندان تئاتر برای تأمین داروها و طی کردن روند درمانی خود سوخت نمی‌شود، توضیح داد: ما پرونده‌های خسارتی هنرمندان را دریافت می‌کنیم اما کاری از دست‌مان برای بازپرداخت این هزینه‌ها بر نمی‌آید زیرا تا دولت تعهدات خود را پرداخت نکند امکان بازپرداخت هزینه‌ها به هنرمندان میسر نمی‌شود.

​شاه‌حسینی تأکید کرد: در طی همین مدت زمانی که دولت به تعهد خود پایبند نبوده، حدود ۴۰۰ میلیون تومان از پرونده‌های خسارتی دریافت شده از هنرمندان تئاتر، از سوی مدیران شرکت بیمه و به صورت سند به سند، بازپرداخت شده است. این بازپرداخت خارج از شرایط قرارداد و تنها به دلیل مسئولیت‌پذیری و حس انسان‌دوستی مدیران بیمه ایران بوده است.

وی درباره تعداد پرونده‌های دریافت شده از هنرمندان تئاتر و مبلغی که باید شرکت بیمه ایران به هنرمندان بازپرداخت کند، گفت: نزدیک به ۳ هزار پرونده خسارتی از سوی هنرمندان تئاتر به ما ارائه شده که مبلغ کلی این پرونده‌ها حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است. ما تا موعد قرارداد قانونی منعقد شده که ۱۰ اردیبهشت‌ماه بوده، پرونده‌ها را از هنرمندان دریافت کرده‌ایم و حتی تا ۳ ماه بعد از این موعد نیز، پرونده‌هایی که مربوط به پیش از تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۴ بوده را دریافت می‌کنیم.

نماینده شرکت بیمه ایران در خانه تئاتر تصریح کرد: مسئولیت این امر پای دولت است و فرقی نمی‌کند که دولت دهم باشد یا یازدهم. البت دولت اعلام کرده که کارها انجام شده ولی پول از طرف انجمن تهیه‌کنندگان ۲ خانه سینما پول به بیمه واریز نشده است. به محض اینکه معوقه دولت به حساب شرکت بیمه ایران واریز شود، تمام هزینه‌ها به هنرمندانی که پرونده خسارتی خود را به ما ارائه داده‌اند، بازپرداخت می‌شود.

 

اخبار مرتبط:

«در اعماق» به نفع هنرمندان بیمار به روی صحنه می رود

اجرای نمایش "سنجاب های شنگول و منگول" برای هنرمندان و خبرنگاران

برپایی دوره دوم کارگاه‌ کمدی خلاق توسط کوروش نریمانی

اجرای آیین‌های سنتی ماه رمضان در برج میلاد

برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی برای ماه مبارک رمضان

«هاکلبری فین» تمدید شد

تئاتر باران جشن خصوصی تئاتر برپا می‌کند

رحمت امینی «جیجک علیشاه» را در سنگلج اجرا می‌کند

اجرای پرفورمنس «خارش - هنر مقصود» در گالری محسن