علی اکبر علیزاد مترجم و کارگردان تئاتر عنوان کرد نمایش «اولئانا» جنگ قدرت بین زن و مرد را به چالش می کشد و هر مخاطب ممکن است تفسیر متفاوتی از اثر داشته باشد.

 

سایت خبری تئاتر: علی اکبر علیزاد مترجم و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «اولئانا»گفت: نمایش «اولئانا» نوشته دیوید ممت است که اجرای رسمی خود را از اول تیرماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز می کند. این اثر نمایشی نزدیک به ۹ سال قبل در سالن کوچک مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت اما اجرای مجدد نمایش تغییراتی نسبت به سال ۸۵ داشته است.

وی ادامه داد: دو بازیگر نمایش نسبت به اجرای قبل تغییر کرده اند. در این اجرا علیرضا کی منش و کتایون سالکی به ایفای نقش می پردازند. در نمایش «اولئانا» صحنه دو سویه است و تماشاگران در دو طرف سالن مستقر هستند. طول صحنه نیز با توجه به اقتضای قصه به صورت غیرعادی زیاد شده است. همچنین نسبت به اجرای قبلی دیدگاه و تحلیل من نیز نسبت به اثر تغییر کرده و در کل شاهد اجرای متفاوتی از گذشته خواهیم بود.

این کارگردان تئاتر درباره اهمیت نمایشنامه «اولئانا» در دنیای درام عنوان کرد: این نمایشنامه از جمله متون مهم دنیای نمایش است که تفاسیر و معناهای متفاوتی را در پی داشته است. حتی هر تماشاگر این نمایش می تواند تفسیری متفاوت نسبت به یک مخاطب دیگر در ذهن داشته باشد. این نمایش مخاطب را درگیر این مساله می کند که چطور درباره کاراکترها قضاوت کند چون متن درباره آنها قضاوت نمی کند.

این مترجم تئاتر یادآور شد: در نمایش مدام کفه ترازو به نفع یکی از شخصیت‌ها بالا و پایین می شود و هر تماشاگر نیز بستگی به سن و سال و موقعیت اجتماعی که دارد درباره شخصیت ها قضاوت می کند. این نمایش در ظاهر درباره چالش بین یک استاد و شاگرد است اما در بطن داستان مباحث مهم اجتماعی و روابط داستانی را به چالش می کشد. «اولئانا» در حقیقت نبرد قدرت بین زن و مرد است.

علیزاد درباره دیگر ویزگی های این نمایشنامه بیان کرد: مارک فورتیه یکی از نویسندگان تئاتری معتقد است نمایشنامه «اولئانا» یکی از معدود متن هایی است که تماشاگر نمی تواند به راحتی درباره کاراکترهای آن قضاوت کند و همین امر باعث گیج شدن آنها می شود. هارولد پینتر نیز این متن را یکی از فریبنده ترین متون نمایشی می داند چون این اثر درباره زن و مردی است که حاضر نیستند یکدیگر را بفهمند و هرکدام به نوعی می خواهند روی یکدیگر اعمال قدرت کنند.

وی در پایان صحبت هایش ابراز کرد: این نمایشنامه شباهت هایی به دو نمایشنامه «تعلیم ریتا» ویلی راسل و «درس» اوژن یونسکو نیز دارد. نهایتا امیدوارم این اثر نمایشی بتواند با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند.

مراسم افتتاحیه نمایش «اولئانا» یکشنبه ۳۱ خردادماه ساعت ۲۱ در تماشاخانه ایرانشهر برگزار می شود.

 

اخبار مرتبط:

«در اعماق» به نفع هنرمندان بیمار به روی صحنه می رود

اجرای نمایش "سنجاب های شنگول و منگول" برای هنرمندان و خبرنگاران

برپایی دوره دوم کارگاه‌ کمدی خلاق توسط کوروش نریمانی

اجرای آیین‌های سنتی ماه رمضان در برج میلاد

برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی برای ماه مبارک رمضان

«هاکلبری فین» تمدید شد

تئاتر باران جشن خصوصی تئاتر برپا می‌کند

رحمت امینی «جیجک علیشاه» را در سنگلج اجرا می‌کند

اجرای پرفورمنس «خارش - هنر مقصود» در گالری محسن