مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با مغتنم شمردن ماه رمضان به عنوان ماه شادی و نشاط می‌تواند با تدارک دیدن کارهای مناسبتی خنده را در این شب‌ها بر لب‌های مخاطبان جاری و ساری کند.

 

 

سایت خبری تئاتر: فرهاد تجویدی؛ بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر گفت: هنرمند وقتی دغدغه‌ی اجتماع خودش را داشته باشد و زبان طنز را بشناسد، آثاری را به صحنه می‌برد که با مردم ارتباط بر‌قرار می‌کند. برای نمونه نمایش "در حوالی تئاتر شهر" که تجربه‌ی اجرایش را در یکی از تماشاخانه‌های حوزه هنری دارم، یکی از کارهای پرفروش را رقم زد و استقبالی که از آن صورت گرفت در نوع خود بی‌نظیر بود. در این کار نخواستم سفارشی کار کنم بلکه آن چیزی که فکر می‌کردم باید اجرا کرد را به روی صحنه بردم و از دید مخاطبان و فروشی که بود موفق بودم.
 
این مدرس تئاتر ادامه داد: اگر مسئولان کشور به جایگاه تئاتر طنز به عنوان هنری که می‌تواند با آسیب‌های اجتماعی مبارزه کند، نگاه کنند و نگاه خود را به آن به عنوان فرصت و نه تهدید تغییر دهند می‌توان تئاتر طنز و کمدی را در مسیری هدایت کرد که هم خنده بر لبان مردم آورد و هم با ارزش‌ها مغایرتی پیدا نکند.
 
وی افزود: معتقدم در هنر نمایش تنها مؤلفه‌ای که شاید هنرمند و مخاطب را بتواند به هم نزدیک کند، آزاد گذاشتن هنرمند در تولید نمایش‌های طنزی است که به موضوعات روز جامعه بپردازد؛ نه اینکه با محدود کردن هنرمندان بخواهیم آن‌ها را گوشه نشین کنیم.
 
این کارگردان تئاتر خاطرنشان ساخت: اگر مسئولان توجه به خنده را جدی بگیرند و نبود آن را تهدید به حساب آورند، سعی می‌کنند تا با برنامه‌ریزی‌هایی، فضا را برای هنرمندانی که دغدغه‌ی طنز دارند مهیا کرده تا مخاطب برای پر کردن خلأ‌های خود، نیازی نبیند که پای تماشای نمایش‌هایی که فقط با استهزاء کردن قومیت‌ها سعی در خنداندن مردم دارند، بنشیند.
 
تجویدی تصریح کرد: حوزه هنری به عنوان یک نهاد ارزشی و انقلابی می‌تواند حضور فعال‌تری را در تولید کارهای طنز داشته باشد. اگر این نهاد انقلابی، جشنواره‌های تئاتری را با موضوع طنز برنامه‌ریزی کند که به موضوعات آسیب‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... بپردازند، مطمئناً شاهد حضور و استقبال آن بخش از هنرمندانی خواهیم بود که در این حوزه دارای درک و قریحه هستند و دغدغه‌ی‌ تولید آثاری طنز و اندیشمندانه دارند.
 

اخبار مرتبط:

«در اعماق» به نفع هنرمندان بیمار به روی صحنه می رود

اجرای نمایش "سنجاب های شنگول و منگول" برای هنرمندان و خبرنگاران

برپایی دوره دوم کارگاه‌ کمدی خلاق توسط کوروش نریمانی

اجرای آیین‌های سنتی ماه رمضان در برج میلاد

برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی برای ماه مبارک رمضان

«هاکلبری فین» تمدید شد

تئاتر باران جشن خصوصی تئاتر برپا می‌کند

رحمت امینی «جیجک علیشاه» را در سنگلج اجرا می‌کند

اجرای پرفورمنس «خارش - هنر مقصود» در گالری محسن