چهارمین جشنواره تئاتر شهر با توجه به استقبال هنرمندان مسابقه عکس و مدرسه عکاسی تئاتر را در سه بخش مسابقه عکاسان تئاتر , مسابقه عکاسی تئاتر خیابانی و مسابقه و مدرسه کارگاهی عکاسی نمایش‌های صحنه‌ای برگزار می کند.



 به گزارش سایت خبری تئاتر:

چهارمین جشنواره تئاتر شهر با توجه به استقبال هنرمندان مسابقه عکس و مدرسه عکاسی تئاتر را با رویکردی متفاوت در حوزه هنرهای نمایشی برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این بخش آن است که علاوه بر بهره‌گیری از نگاه عکاسان نوگرای تئاتر و استفاده از تجربه این هنرمندان و نگاه حرفه‌ای این حوزه ترکیب متجانس از هنر میان‌رشته‌ای عکاسی و نمایش ایجاد نموده و نسبت به اعتلای هر دو هنر و ثبت دقیقی از نمایش‌های جشنواره چهارم اقدام نماید. لذا با این دیدگاه و رویکرد این بخش به سه قسمت متفاوت همچون عکاسی تئاتر، عکاسی نمایش‌های خیابانی و مسابقه و مدرسه کارگاهی عکاسی از نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره برگزار می‌گردد.

 

۱- مسابقه عکاسان تئاتر:

۱-۱-  حضور کلیه عکاسان تئاتر که سابقه عکاسی از نمایش‌های صحنه‌ای کشور را دارند در این بخش آزاد است.

۲-۱- عکاسان علاقه‌مند به شرکت در این بخش می‌باید تعداد ۵ قطعه عکس از نمایش‌هایی که در سالن‌های رسمی تئاتر کشور عکاسی نموده‌اند، (بدون لحاظ نمودن تاریخ عکاسی) جهت شرکت در بخش مسابقه به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

۳-۱ - عکس‌هایی در این بخش پذیرفته می‌شوند که در آن تصاویری از زندگی شهری ثبت‌شده باشد. ثبت تصاویری از زندگی شهری بدین معناست که عکس‌ها باید جلوه‌هایی از زندگی شهری را همچون نماهای شهری – روابط شخصیت‌های زندگی شهری – اتفاقات و رویدادهای مهم شهری – شهرنشینی و مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها ... و به طور خلاصه هر موضوعی که با مفهوم شهر و شهروند و شهرنشینی در ارتباط است به تصویر کشیده باشد. بدیهی است عکس‌هایی که با موضوعات دیگر ارسال شود مورد دواری قرار نخواهد گرفت.

 شایان توجه است که تاریخ عکس‌برداری مهم نبوده و عکاسان آزادند تا مطابق انتخابشان عکس‌های سال‌های مختلف را ارسال نمایند.

۴-۱- عکاسان می‌باید فرم تکمیل شده ثبت‌نام خود و نیز عکس‌هایشان را  با فرمت JPEG و به ابعاد ۳۰ ×۲۰ سانتی‌متر و کیفیت ۲۰۰ DPI حداکثر تا پایان وقت اداری چهارشنبه 1394/5/21 به ایمیل بخش مسابقه عکس  دبیرخانه جشنواره تئاتر شهر به آدرس پست الکترونیک  f.t.c.phototheater@gmail.com ارسال  و ایمیل تائید وصول عکس‌ها را  دریافت نمایند. با توجه به زمان‌بندی فشرده داوری و برنامه‌های بخش عکس، زمان یادشده به‌هیچ‌عنوان تمدید نخواهد شد.

۵-۱- لازم به ذکر است دبیرخانه جشنواره از پذیرش  لوح‌های فشرده  و دریافت عکس با روش‌های ارسالی دیگر همچون چاپ  و فلش مموری و غیره  معذور است.

۶-۱ -  داوران این بخش عبارت‌اند از:

- سیف‌الله صمدیان

- محمود کلاری

- فردین خلعتبری

۷-۱ -  داوری این بخش در روز چهارشنبه مورخ  1394/5/28  انجام می‌شود. اعلام اسامی نفرات کاندید همزمان با اعلام کاندیداهای دیگر بخش‌های جشنواره و اسامی برندگان نهایی همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر شهر اعلام خواهد شد.

 ۸-۱ -  به نفرات اول تا سوم لوح ویژه و جوایزی به شرح زیر تعلق خواهد گرفت.

نفر اول این بخش تندیس ویژه جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 12 میلیون ریال جایزه نقدی

نفر دوم این بخش لوح ويژه و نیز مبلغ 10 میلیون ریال جایزه نقدی

نفر سوم این بخش لوح ویژه و نیز مبلغ 8 میلیون  ریال جایزه نقدی

 

۲- مسابقه عکاسی تئاتر خیابانی:‌

۱-۲- حضور کلیه عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای کشور در این بخش آزاد است.

۲-۲- عکاسان علاقه‌مند به این بخش موظف به ثبت‌نام در دبیرخانه جشنواره به شکل تکمیل و ارسال  فرم مخصوص از طریق ایمیل بخش عکس تئاتر خیابانی به آدرس f.t.c.photostreet@gmail.com می‌باشند.

۳-۲- ستاد برگزارکننده جشنواره ضمن بررسی سوابق عکاسان ثبت‌نام کننده، یک هفته مانده به آغاز جشنواره کارت شرکت در مسابقه و مجوز عکاسی را به شرکت‌کنندگان منتخب جهت عکاسی از نمایش‌های خیابانی ارائه خواهد نمود.

۴-۲- عکاسانی که موفق به دریافت کارت عکاسی خیابانی می‌شوند عملاً در بخش مسابقه عکس خیابانی پذیرفته‌شده و با انجام  عکاسی از تمامی یا برخی از نمایش‌های خیابانی و ارسال گزیده آثار به دبیرخانه در مرحله رقابتی با سایر شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرند.

۵-۲- لازم به ذکر است عکاسان شرکت‌کننده در این بخش موظف‌اند هرروز ۵ قطعه عکس از هر نمایشی که عکاسی کرده‌اند انتخاب و حداکثر تا دو ساعت بعد از اجرای آخرین نمایش خیابانی عکس‌های تهیه‌شده را به دبیرخانه ارسال نمایند تا داوری و امتیازدهی شود. بدیهی است انتخاب نفرات برتر با توجه به مجموع امتیازات کسب‌شده توسط عکاس انجام می‌شود و داوران هر شب بعد از دریافت عکس‌ها امتیازات هر عکاس را جهت ارزیابی نهایی ثبت خواهند نمود. توضیحات کامل روش ارسال عکس و چگونگی داوری عکس‌های این بخش به‌صورت مکتوب و همزمان با تحویل کارت ذکرشده دربند ۲-۳ در اختیار عکاسان پذیرفته‌شده قرار خواهد گرفت. 

۶-۲ -  عکاسان ثبت‌نام‌شده در بخش مسابقه عکس خیابانی موظف هستند در کارگاه‌هایی که به‌منظور ارتقای سطح علمی عکاسان برگزار می‌شود شرکت کنند. بدیهی است عکاسان علاقه‌مند به حضور در بخش مسابقه عکس نمایش‌های خیابانی تا روز عکاسی (آغاز جشنواره) به غیر از ثبت‌نام  و حضور در کارگاه‌ها وظیفه دیگری نخواهند داشت؛ و فعالیت عکاسی آن‌ها از اولین روز جشنواره  آغاز خواهد شد. تعداد کارگاه‌های عکاسی پنج نشست و در نیمه دوم شهریورماه خواهد بود. عدم شرکت در هر یک از نشست‌ها بدون اطلاع قبلی مترادف با حذف عکاس از دور مسابقه است.

تبصره: شرکت در هر یک از نمایش‌های خیابانی برای همه عکاسان مسابقه (پذیرفته‌شدگان)  آزاد خواهد بود و هر عکاس مجاز است تا با حداقل یک نمایش و یا حداکثر با تمامی نمایش‌های اجراشده در روز به جمع‌آوری امتیازات خود اقدام نماید. داوران این بخش به هر عکس از ۱ تا ۱۰ امتیاز با توجه به کیفیت عکس خواهند داد به عبارتی به بدترین عکس هر عکاس نیز حداقل یک امتیاز تعلق خواهد گرفت؛ بنابراین تلاش عکاسان برای ارائه پنج عکس از تمامی نمایش‌های اجرا شده در یک روز قابل‌ملاحظه خواهد بود.

۷-۲-  داوران این بخش عبارت‌اند از:

- ابراهیم حسینی

- ابراهیم سیسان

- شکوفه هاشمیان

۸-۲-  به نفرات اول تا سوم این بخش لوح تقدیر و نیز جوایزی به ترتیب زیر تعلق خواهد گرفت:

نفر اول بخش عکس تئاتر خیابانی تندیس ویژه جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 10 میلیون ریال جایزه نقدی

نفر دوم بخش عکس تئاتر خیابانی لوح ويژه و نیز مبلغ 8 میلیون  ریال جایزه نقدی

نفر سوم بخش عکس تئاتر خیابانی لوح ویژه و نیز مبلغ  6 میلیون ریال جایزه نقدی

 *به نفرات اول تا سوم لوح تقدیر و همچنین به کلیه نفرات شرکت‌کننده لوح شرکت در این بخش داده خواهد شد.

۹-۲- ستاد برگزاری جشنواره مجاز به استفاده از کلیه عکس‌های ارسالی، با رعایت حقوق معنوی عکاسان در برنامه‌های جشنواره است. 

 

۳- مسابقه و مدرسه کارگاهی عکاسی نمایش‌های صحنه‌ای:‌

۱-۳- کلیه عکاسان کشور با هر گرایش تصویری  مجاز به شرکت در بخش مسابقه عکاسی از نمایش‌های صحنه‌ای چهارمین دوره جشنواره تئاتر شهر می‌باشند.

عکاسان در این بخش طی دو مرحله به رقابت می‌پردازند:

۲-۳ - مرحله نخست: در این مرحله عکاسان با شرایط زیر و پس از داوری به مرحله عملی وارد می‌شوند. این مرحله به‌صورت رالی عکاسی است و عکاسان هرروز با موضوع عکاسی و انتخاب عکس و ارسال آن به ستاد جشنواره تلاش خواهند نمود تا با جمع‌آوری حداکثر امتیازات خود را به نقطه برتر مسابقه برسانند. 

۱-۲-۳- تمامی عکاسان علاقه‌مند به حضور در مسابقه موظف‌اند تعداد ۱۰ قطعه عکس با موضوع آزاد و با بهره‌وری از تمامی ژانرهای عکاسی به‌صورت پورت فولیو (‌پرونده کاری) از بهترین عکس‌های خود  را آماده نموده و  به دبیرخانه ارسال نمایند. با توجه به رویکرد آموزشی و نگاه نو جشنواره به مقوله عکاسی، الزامی به ارسال صرفاً یک نوع از گرایش‌های عکاسی نیست و عکاسان مجازند پرونده معرفی خود را با مجموعه‌ای از بهترین عکس‌ها ارائه نمایند.

 ۲-۲-۳- عکاسان می‌باید عکس‌های خود را به ابعاد ۳۰×۲۰ و کیفیت ۳۰۰ DPI به همراه فرم تکمیل‌شده ثبت‌نام، حداکثر تا تاریخ 1394/5/21 به ایمیل بخش عکاسی صحنه‌ای جشنواره تئاتر شهر به آدرس f.t.c.photostage@gmail.com ارسال و ایمیل تائید ارسال خود را دریافت نمایند.

۳-۲-۳ - داوری این بخش در تاریخ 1394/5/28  انجام و نفرات منتخب جهت حضور در مرحله عملی در تاریخ 1394/5/31 اعلام خواهند شد.

داوران بخش اول قسمت عکاسی صحنه عبارت‌اند از:

- سیف‌الله صمدیان

- محمود کلاری

-  کیارنگ علایی

۴-۲-۳ -  از مجموع شرکت‌کنندگان در بخش نخست تعداد ۲۰ نفر برای حضور در مرحله دوم انتخاب می‌شوند.

۵-۲-۳ -   نفرات منتخب مجوز حضور در مرحله دوم  و نیز کارت عکاسی از تمامی نمایش‌های صحنه‌ای را دریافت می‌نمایند. 

۳-۳ - مرحله دوم: عکاسان پذیرفته‌شده برای حضور در جشنواره موظف به رعایت ضوابط مسابقه به شرح زیر می‌باشند:

۱-۳-۳ -  پس از اعلام اسامی، منتخبین طی دو روز در تاریخ‌های 1394/6/6 و 1394/6/7 در ساعات اداری نسبت به دریافت کارت عکاسی خود که درواقع هم  مجوز ورود به سالن‌های نمایشی است و هم تائید حضور در بخش دوم مسابقه است از طریق دبیرخانه جشنواره اقدام  نمایند.

۲-۳-۳ -  کلیه عکاسان حاضر در این مرحله موظف به حضور در پنج  کارگاه عکاسی به عنوان مدرسه تئاتر طی جشنواره می‌باشند.  (بدیهی است غیبت در این نشست‌ها به‌ منزله عدم تمایل عکاس به ادامه مسابقه و درنتیجه حذف عکاس از برنامه را در پی خواهد داشت) مدرسه کارگاه‌هی در نیمه دوم شهریورماه برگزار خواهد شد و روز و ساعت برگزاری متعاقباً اعلام خواهد شد. این کارگاه‌ها در تهران و در محل ستاد بخش عکس چهارمین دوره جشنواره تئاتر شهر واقع در فرهنگسرای سرو  (خیابان ولیعصر – بالاتر از پارک ساعی – کوی ساعی ۲ - فرهنگسرای سرو) برگزار خواهد شد.

۳-۳-۲ -  عکاسان موظف به حضور در سالن‌های نمایشی در زمان برگزاری جشنواره هستند و برنامه عکاسی ایشان توسط ستاد جشنواره اعلام خواهد شد. 

۴-۳-۳ - کلیه عکاسان موظف به حضور در نشست توجیهی اول پیش از زمان آغاز جشنواره هستند. در این نشست راجع به جزییات روند مسابقه و نحوه ارسال و انتخاب آثار عکاسان گفتگو خواهد شد همچنین حضور عکاسان در سالن‌های نمایشی به شکل قرعه‌کشی در همین نشست تعیین خواهد شد. بدین ترتیب که عکاسان با برداشتن قرعه نمایش و سالن و کاملاً به‌صورت اتفاقی سالن عکاسی خود را انتخاب خواهد نمود.

۵-۳-۳ -  عکاسان حاضر در مرحله دوم و پس از آغاز جشنواره تئاتر شهر (هفته پایانی شهریورماه جاری) می‌باید در اولین فرصت پس از عکاسی در ستاد بخش عکس جشنواره واقع در فرهنگسرای سرو حاضر و طی فرصتی که به آن‌ها داده می‌شود نسبت به انتخاب و ویرایش عکس‌های خود اقدام و عکس‌های روز عکاسی خود را تحویل ستاد مسابقه دهند. داوران مسابقه هر شب از ساعت ۲۱ در محل ستاد حاضر و نسبت به امتیازدهی به کلیه عکس‌های رسیده اقدام خواهند نمود.

۶-۳-۳ -  هر عکاس در هرروز از برگزاری جشنواره با عکاسی مناسب از نمایش خود به بهترین امتیاز روزانه دست خواهد یافت و در نهایت مجموع امتیازات هر عکاس در روز پایانی، امتیاز نهایی را رقم خواهد زد. بدیهی است انتخاب عکاسان اول تا سوم این بخش با توجه به بیشترین میزان امتیاز از مجموع امتیازات کسب‌شده توسط عکاس صورت می‌پذیرد.

۷-۳-۳ -  داوران بخش عملی قسمت عکاسی صحنه‌ای که به‌صورت روزانه داوری می‌نمایند عبارت‌اند از:

- مریم زندی

- حسن غفاری

- ابراهیم حسینی

۸-۳-۳ -  کلیه شرکت‌کنندگان در بخش دوم (مرحله عملی) گواهی شرکت در جشنواره را دریافت خواهند کرد. همچنین نفرات برتر بخش مسابقه عکس چهارمین دوره جشنواره تئاتر شهر به شرح زیر جوایزی دریافت خواهند نمود.

نفر اول بخش عکس صحنه‌ای تندیس ویژه جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 20 میلیون ریال جایزه نقدی

نفر دوم بخش عکس صحنه‌ای لوح ويژه و نیز مبلغ 15 میلیون ریال جایزه نقدی

نفر سوم بخش عکس صحنه‌ای لوح ویژه و نیز مبلغ 12 میلیون  ریال جایزه نقدی

۹-۳-۳ - بدیهی است تنها عکاسانی مجاز به حضور در این بخش می‌باشند که دارای دوربین‌های قطع متوسط و حرفه‌ای با تنظیمات دستی باشند. 

تبصره ۱: در تمامی بخش‌های اعلام‌شده برگزارکننده مجاز به استفاده از تمامی عکس‌های ارسالی پذیرفته‌شده با رعایت حقوق معنوی عکاسان است.

تبصره ۲: برگزارکننده مجاز است نسبت به برگزاری نمایشگاه عکس و چاپ کتاب عکس در هر سه بخش مسابقه اقدام نموده یا از آن منصرف گردد. 

لازم به ذکر است چنانچه برگزارکننده اقدام به برپایی نمایشگاه عکس منتخبین نماید هزینه عکس‌برداری هر عکس به مبلغ 1 میلیون ریال پرداخت خواهد نمود. 

فرم ثبت‌نام در هر یک از رشته‌ها قابل دسترس است. عکاسان می‌توانند درخواست خود را با فرمت word به ایمیل  f.t.c.form@gmail.com  ارسال نمایند تا  فرم فراخوان و فرم ثبت‌نام به آدرس آن‌ها ارسال گردد.

چهارمین جشنواره تئاتر شهر توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و با دبیری شهرام کرمی برگزار می‌گردد. دبیر هنری مسابقه عکس و مدرسه عکاسی تئاتر بر عهده رضا موسوی است.

 

اخبار مرتبط:

مسائل خبرنگاری تئاتر می‌شود

نغمه ثمینی کارناوال «اعتراف» را در مکتب تهران برگزار می‌کند

برگزاری سومین دوره کارگاه‌های آموزشی در خانه عروسک

اجرای دو نمایش جدید در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی

یک منتقد سینما بازیگر تئاتر شد

خوانش «هملت دبستانی» در مکتب تهران

اجرای نمایش«روایتی تازه از قصه ای کهن» در اداره تئاتر

افتتاح نمایش «اولئانا» با حضور شیرین بزرگمهر

«خانه نمایش دا» افتتاح می‌شود

اجرای نمایش «اهانت به تماشاگر» در تماشاخانه دراما

اپرای «خیام» پروژه جدید بهروز غریب پور

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران انتخاب شد

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟