در پی انتشار بیانه ای از طرف کانون کارگردانان مبنی بر وضعیت نابسامان تئاتر، بنیاد رودکی جوابیه ای به این کانون داده است و در آن متذکر شده اقتصاد تئاتر و مدیریت منطقی هزینه ‏ها از اهداف بنیاد است.

 

سایت خبری تئاتر: در پی انتشار بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر، بنیاد رودکی جوابیه ای به این شرح منتشر کرده است:    

«بدون شک، همان‏طور که در مصوبه شورای‏ عالی انقلاب فرهنگی آمده است تئاتر مقوم فرهنگ و بسترساز ارتقا فرهنگ عمومی جامعه بوده و توجه به این امر جزو اولویت‏ های بنیاد رودکی و بخش ‏های زیرمجموعه آن است.

از آن‏جایی که تئاتر تلاشی در راستای تجلی آرمان ‏های اخلاقی و ارزش‏ های والای انسانی است و از ابتدای تاریخ تا کنون رسالت نقد آسیب‏ های اجتماعی و مقابله با بداخلاقی‏ ها و بدطینتی‏ ها را بر عهده داشته است، بنیاد رودکی، آن‏چه در بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر آمده است را درد دلی مشفقانه و دلسوزانه می‏ داند که قابل تأمل و مُداقه است. اما برای شفاف‏ سازی وضعیت موجود بهتر است که از چند منظر مورد بررسی قرار گیرد.

نخست این که بنیاد رودکی با این باور که هنر نمایش، هنر فاخر و عرصه فعالیت فرهیختگان است و با حضور پرشور مخاطبان معنا می‏ یابد، در سیاست ‏های کلان خود به هیچ‏ وجه به دنبال کسب درآمد یا فروش بیش‏تر در این حوزه نبوده است اما در مشورت با کارشناسان حوزه تئاتر، اهالی صنف و اقتصادانان برجسته، مسئله‏ جدی و مهم «اقتصاد تئاتر و مدیریت منطقی هزینه ‏ها» را همواره در دستور کار داشته است؛ چرا که امروزه تأمین منابع مالیِ تولید یک اثر و از سوی دیگر هزینه‏ های جاری حفظ و نگهداری تالارها جزو دغدغه ‏های جدی گروه ‏های نمایشی و مدیران فرهنگی است.

با همین رویکرد، حمایت و پشتیبانی از پیشکسوتان باسابقه و دارای حسن شهرت هنری در کنار توجه به جوان ‏های خلاق و با انگیزه مهم‏ترین دغدغه‏ بنیاد رودکی است. لذا طی دو سال گذشته این بنیاد همیشه به عنوان همراه و حامی در کنار هنرمندان معتبری چون آقایان هادی مرزبان، بهمن فرمان‏ آرا، محمد رحمانیان، حمیدرضا نعیمی، خانم پری صابری و... در تالار وحدت بوده و توجه ویژه‏ای نیز به نسل جدید همچون کوروش زارعی، افسانه ماهیان، رضا ثروتی، آروند دشت ‏آرای، یاسر خاسب، ابراهیم پشت‏ کوهی، ایمان اسکندری، مرتضی میرمنتظمی، مهدی شجاعی و... داشته است. البته تشخیص و تببین این نکته که چرا برخی از این آثار علیرغم حمایت ‏های لازم با شکست در جلب نظر منتقدین و جذب مخاطبین مواجه هستند نیازمند یک تحلیل کامل جامعه‏ شناختی است.

تالار وحدت در طی برنامه‏ های زمان‏بندی خود در زمینه تئاتر، با فضاهای خالی مواجه می‏ شود که بسیار کم‏تر از زمان‏ های متعارف (۴۵ تا ۶۰ اجرا و...) است که گروه‏ های حرفه ‏ای معمولاً امکان و تمایلی به اجرا در این مدت کوتاه ندارند، به همین دلیل درخواست‏ های رسیده را که متناسب با همین فضای کاری هستند بررسی کرده و با شرط حفظ حداقلی شأن تالار مربوطه نسبت به اجرای اثر تصمیم ‏گیری می‏ کند. نمایش مورد اشاره در این بیانیه نیز در همین قالب روی صحنه رفته و قیlت بلیت آن نیز با توجه به بازده‏ی زمانی، تعداد مخاطب و هزینه ‏های گروه تعیین گردیده است.     

نکته دیگری که به خوبی در بیانیه مذکور به آن اشاره شده است، فاصلهی به وجود آمده بین هنرمندان و نهادهای صنفی این حوزه با بخش ‏های اجرایی و تصمیم ‏گیر است. لذا بنیاد رودکی با اذعان به همین مشکل آمادگی دارد تا در کمیته ‏های تخصصی با مشارکت انجمن ‏های صنفی مربوطه نسبت به بهینه ‏سازی وضعیت موجود اقدام کند.        

در همین راستا و با توجه به ضرورت‏ نگاه کارشناسی در حوزه مدیریت تئاتر، بنیاد رودکی مدیریت جامعی در حوزه تئاتر ایجاد نکرده تا بتواند با آسیب ‏شناسی گذشته نسبت به تدوین برنامه جامعی در بخش ‏های اجرایی و علمی پژوهشی اقدام کند که جزییات این برنامه‏ ها متعاقباً اعلام خواهد شد، که صد البته این مهم با همکاری و مشارکت اهالی تئاتر و نهادهای صنفی مرتبط اثر بخش ‏تر خواهد بود.     

در انتها یادآور می ‏شود بنیاد رودکی به عنوان مجموعه ‏ای که رسالت خود را ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه و هنر والای تئاتر و خدمت‏ رسانی هرچه بیش‏تر به هنرمندان این رشته می ‏داند، دست یاری به سوی همه‏ فرهیختگان دراز می‏ کند. باشد که با هماهنگی و همدلی مشکلات موجود یکی پس از دیگری مرتفع گردیده و تئاتر کشور به بالندگی خود بیش‏ از پیش ادامه دهد.»

 

اخبار مرتبط:

آخرین مهلت ارسال آثار به بخش نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره تئاتر شهر

اولین شماره «هنر بازیگری» منتشر شد

کاظم هژیر آزاد : نقش های کمدی را دوست دارم

انتقاد یک بازیگر از وضعیت تئاتر

فراخوان مسابقه عکس و مدرسه عکاسی چهارمین جشنواره تئاتر شهر منتشر شد

نمایش "چیستا" ویژه هنرمندان به روی صحنه می رود

معرفی شورای انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

مجموعه تئاتر صبا امسال افتتاح می‌شود

«کالیگولا» دوباره اجرا می‌شود

بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر به بهانه اجرای یک اثر

مدالیوم خانه تئاتر به انتظامی اهدا شد+ عکس

عکس‌هایی از تولد رضا کیانیان