حسین کیانی موارد انتقادی بیانیه‌ای که از سوی کانون کارگردانان خانه تئاتر منتشر شده است را تشریح کرد.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از آنا:  حسین کیانی رئیس کانون کارگردانان خانه تئاتر گفت: «این بیانیه از طرف هیأت مدیره کانون کارگردانان منتشر شده است که اسم و رسم آن برای همه افراد مشخص است. این بیانیه در واکنش به شرایطی که در حال حاضر در تئاتر ایجاد شده انتشار یافته است. »

وی اظهار کرد: «کانون کارگردانان خود را موظف می‌داند تا در هر شرایطی از وضعیت تئاتر و حقوق هنرمندان دفاع کند و سعی کند ارزش صنف را رعایت کند. همچنین خانه تئاتر به عنوان مهم‌ترین و تنهاترین صنف تئاتر و کانون کارگردانان به عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌ها وظیفه خود می‌داند که واکنشی نسبت به این اتفاقات نشان دهد که البته این جریان را همچنان پیگیری خواهد کرد.»

کیانی عنوان کرد: «متأسفانه امروزه همه چیز منحصر به گیشه شده است و شهرت و سابقه کاری افراد به طور کل نادیده گرفته می‌شود. ملاک اجرای امروز در حوزه تئاتر این است که چه کسی چقدر پول دارد و چه کسی می‌تواند مدیریت سالن را اقناع کند!»

رئیس کانون کارگردانان خانه تئاتر بیان کرد: «امروزه کارکرد بنیاد رودکی به گونه‌ای شده که به قول آروند دشت‌آرای اگر کسی برای اجاره تالار عروسی به تالار وحدت مراجعه کند، با پرداخت هزینه می‌تواند آنجا را در اختیار داشته باشد و این یک فاجعه است.»

وی تاکید کرد: «با چنین حرکت تاجرمآبانه‌ای ضربه عمیقی به تئاتر وارد خواهد شد و در این میان کانون کارگردانان موظف است که واکنش نشان می‌دهد، اگرچه این کانون به عوامل و بازیگران این نمایش خرده نمی‌‌گیرد بلکه مسئله ما مدیریت غلط و ناکارآمد است که به افرادی که پیشینه تئاتری ندارند، سالن اختصاص می دهد.»

کیانی تصریح کرد: «تالار وحدت بهترین تالار نمایشی کشور است، بنابراین اجازه دادن برای اجرا به کسانی‌ که حتی سابقه یک جلسه نمایشنامه‌خوانی هم ندارند زیر پا گذاشتن حیثیت حرفه‌ای تئاتر و شأن تئاتر است که با بازی‌های اقتصادی و تجارت مآبانه و سرمایه‌مداری زیر سوال رفته است.»

وی با بیان این‌که اجازه اجرا به کارگردانان تازه‌کار زیر سوال بردن شأن بزرگان تئاترحرفه‌ای است افزود: «در اجرای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» چندین هنجارشکنی شده است؛ زیرا علاوه بر بی‌سابقگی و بی‌پیشینگی کارگردان با بالابردن وحشت‌آور قیمت بلیت‌ها مواجه هستیم که آسیب‌های جدی را به تئاتر وارد خواهد کرد. همچنین این امر می‌تواند در آینده، بنیادی چون بنیاد رودکی که تنها به پول فکر می کند را به سمتی سوق دهد که بگوید تمام کارها باید با این قیمت فروخته شود.»

رئیس کانون کارگردانان خانه تئاتر گفت: «اگر کارگردان حرفه‌ای چون بهرام بیضایی و علی رفیعی قیمت‌گذاری بالایی در بلیت آثارنمایشی داشته باشند ما می‌گوییم که اجرای نمایشش حاصل 50 سال تجربه است و در مقابل کیفیت نمایش و شأن او است بنابراین چندان بالا به نظر نمی‌آید.»

وی ادامه داد: «اختصاص قیمت 100 هزار تومان به بلیت نمایشی که کارگردانش حتی جلسه نمایشنامه‌خوانی هم نداشته تاسف براگیز است. معتقدم قیمت‌گذاری بلیت باید بر اساس ارزش هنری کار و کیفیت نمایش انجام شود.»

کیانی با تاکید بر اینکه با این شکل از قیمت‌گذاری مخالف است، گفت: «نباید قیمت‌گذاری نمایش را با کنسرت مقایسه کرد، قیمت باید با توجه به شأن کار و ارزش اثر در نظر گرفته شود. این شکل از قیمت‌گذاری بلیت نمایش سنت غلط و نادرستی را پایه‌گذاری خواهد کرد که به نفع هنرمندان تئاتر نخواهد بود.»

وی همچنین درباره دستمزد بالای بازیگران در این نمایش نیز تاکید کرد: «کسی که سابقه‌ و اعتباری در حوزه تئاتر ندارد تنها ابزارش برای جذب بازیگران خوب تئاتر استفاده از ویژگی فریبندگی دستمزدها است زیرا بازیگر خوب با دو عامل اعتبار کارگردان و دستمزد بالا است که حضور در یک نمایش را می‌پذیرد.»

کیانی اضافه کرد: «من دستمزد بالای بازیگران را نقد نمی کنم چراکه در شرایط بد اقتصادی بازیگر به هر دلیل بازی در یک اثر را می‌پذیرد بنابراین در خصوص حضورش در یک اثر خود می داند و وجدان هنری‌اش.»

وی بیان کرد: «آیا برخی بازیگران با دریافت چنین دستمزد کاذبی متوقف نمی‌شوند؟ آیا این میزان دستمزد برای حضور در دیگر اثر نمایشی هم به بازیگران داده می‌شود؟ بنابراین اینها آسیب‌هایی است که در کنار مدیریت اشتباه بیرون می‌آید و این مدیر تالار است که باید درخصوص این اتفاق پاسخگو باشد.»

کیانی در پایان سخنانش عنوان کرد:«مدیریت بنیاد رودکی باید نسبت به چنین تصمیمات و عملکردی پاسخگو باشد و ما نیز به عنوان نماینده بخشی از جامعه هنری تا زمانی که جواب درست نگیریم با ارسال نامه و برگزاری جلسات این جریان را دنبال خواهیم کرد. مدیریت بنیاد رودکی باید پاسخگوی این تصمیمات نادرست به جامعه هنری باشد.»

 

اخبار مرتبط:

آخرین مهلت ارسال آثار به بخش نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره تئاتر شهر

اولین شماره «هنر بازیگری» منتشر شد

کاظم هژیر آزاد : نقش های کمدی را دوست دارم

انتقاد یک بازیگر از وضعیت تئاتر

فراخوان مسابقه عکس و مدرسه عکاسی چهارمین جشنواره تئاتر شهر منتشر شد

نمایش "چیستا" ویژه هنرمندان به روی صحنه می رود

معرفی شورای انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

مجموعه تئاتر صبا امسال افتتاح می‌شود

«کالیگولا» دوباره اجرا می‌شود

بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر به بهانه اجرای یک اثر

مدالیوم خانه تئاتر به انتظامی اهدا شد+ عکس

عکس‌هایی از تولد رضا کیانیان