زنگ افتتاح نمایش «ستوان اینیشمور» شب گذشته توسط علی اصغر دشتی و با حضور هنرمندان تئاتر نواخته شد.

 

سایت خبری تئاتر: آیین افتتاح نمایش «ستوان اینیشمور» به کارگردانی حسن معجونی شب گذشته سه شنبه دوم تیرماه در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

در این مراسم علی اصغر دشتی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر زنگ افتتاح این اثر نمایشی را به صدا در آورد.

دشتی قبل از نواختن زنگ افتتاح نمایش در سخنانی عنوان کرد: افتخار می کنم زنگ آغاز نمایشی را به صدا در می آورم که یک گروه منسجم تئاتری آن را به صحنه می برد. اهمیت این اجرا در این است که گروه تئاتر «لیو» آن را به صحنه می برند. زمانی که وضعیت تئاتر را در یکی دو دهه اخیر مرور می کنم اسم دو گروه جوانی که از سال ۷۶ به بعد فعالیتشان را آغاز کردند ذهنم را درگیر می کند. این دو گروه «نرگس سیاه» و «لیو» هستند. این دو گروه تفاوت های بنیادینی با هم دارند اما هر دو در تئاتر ما به یک انداره از اهمیت برخوردار هستند. اهمیت «نرگس سیاه» در متدمند بودن و پافشاری بر تمرینات مستمر بود که تلاش می کنند هدفشان را با تمرین زیاد تقویت کنند.

وی ادامه داد: اما اهمیت گروه تئاتر «لیو» ساختارمند بودن تشکیلاتی است که درست کرده اند و قرار است مثل یک سازمان عمل کند. این تشکیلات فکر می کند، تصمیم می گیرد و برای یک اجرای درست برنامه ریزی می کند. این گروه بیش از مدیران فرهنگی ما به تئاتر فکر می کند. ما امروز در دوره ای از تئاتر زندگی می کنیم که در آن کودتای نرمی درحال اتفاق افتادن است. امیدوارم شاهد تکثیر گروه هایی مثل «لیو» باشیم که به تاثیر فرهنگی فکر می کنند. معجونی و گروهش می تواند به مدیریت فرهنگی پیشنهادات تازه بدهد.

در ادامه مجید سرسنگی مدبر عامل خانه هنرمندان و رییس تماشاخانه ایرانشهر گفت: اجرا دادن به یک اثر نمایشی با توجه به سیر تقاضاهایی که وجود دارد کار بسیار سختی است به همین جهت چند فاکتور مهم را باید در نظر بگیریم. یکی از این فاکتورها کارگردان است و خوشبختانه حسن معجونی جزو کارگردان های خلاق تئاتر معاصر ما محسوب می شود. یکی دیگر از فاکتورهایی که باعث شد که ما با اجرای این اثر نمایشی موافقت کنیم متن نمایشنامه «ستوان اینیشمور» بود که توسط مارتین مک دونا یکی از برجسته ترین نویسندگان معاصر نوشته شده است.

وی یادآور شد: همچنین گروه تئاتر «لیو» یکی از گروه های حرفه ای تئاتر ما به حساب می آید بنابراین همه عناصر توفیق یک اجرا در این نمایش جمع شده بود به همین جهت با خرسندی با اجرای این اثر نمایشی موافقت شد. نکته دیگری که باید یادآور شوم این است که ما برای داشتن تئاتر حرفه ای نیازمند گروه های حرفه ای هستیم اما زمانی که یک گروه منسجم تئاتری پدید می آید باید حتما یک سالن اختصاصی برای اجرای آثارش نیز در اختیار داشته باشد.

سرسنگی در پایان متذکر شد: متاسفانه نبود سالن های اختصاصی در تئاتر ما یک نقص بزرک است. ما نیاز داریم به زیرساخت های تئاتر توجه کنیم  و برای گروه های منسجم تئاتری زمینه ای فراهم کنیم تا سالن های خاصی را در اختیار داشته باشند و در طول سال بتوانند دیدگاه های تئاتری خودشان را به نمایش بگذارند.

در مراسم افتتاحیه و اجرای عمومی این اثر نمایشی هنرمندانی چون بهزاد خداویسی، محمد حاتمی، شیرین یزدان بخش، رامین سیار دشتی، ستاره پسیانی، اشکان خیل نژاد، تینو صالحی و ... حضور داشتند.

نمایش «ستوان اینیشمور» اثر مارتین مک دونا و ترجمه زهرا جواهری است و بازیگران آن به ترتیب حروف الفبا عبارتند از رضا بهبودی، سعیدچنگیزیان، مازیار سیدی، هوتن شکیبا، امیرحسین طاهری، به آفرید غفاریان، فربد فرهنگ و نوید محمدزاده.

این اثر نمایشی از سوم تیرماه ساعت ۲۱ در تالار استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می رود.

 

 

اخبار مرتبط:

آخرین مهلت ارسال آثار به بخش نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره تئاتر شهر

اولین شماره «هنر بازیگری» منتشر شد

کاظم هژیر آزاد : نقش های کمدی را دوست دارم

انتقاد یک بازیگر از وضعیت تئاتر

فراخوان مسابقه عکس و مدرسه عکاسی چهارمین جشنواره تئاتر شهر منتشر شد

نمایش "چیستا" ویژه هنرمندان به روی صحنه می رود

معرفی شورای انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

مجموعه تئاتر صبا امسال افتتاح می‌شود

«کالیگولا» دوباره اجرا می‌شود

بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر به بهانه اجرای یک اثر

مدالیوم خانه تئاتر به انتظامی اهدا شد+ عکس

عکس‌هایی از تولد رضا کیانیان