علی سرابی بازیگر نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» که اجرای آن در تالار وحدت با حواشی متعددی همراه است، اظهار کرد که دلیل حضور خود و بازیگران دیگر در این اثر نمایشی، متن با کیفیت «عاشقانه‌های ناآرام» است.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از مهر: علی سرابی از بازیگران تئاتر ایران که این روزها در گروه بازیگری نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» به کارگردانی مریم جلالیان حضور دارد، درباره اعتراض‌هایی که طی یک ماه اخیر درباره چرایی اجرای یک کارگردان کاراولی در تالار وحدت شکل گرفته‌ است و در پاسخ به این پرسش که از دیدگاه او آیا اجرای یک کارگردان کاراولی در تالار وحدت یا سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر مناسب است یا نه؟ گفت: نه این روند مناسب نیست. من به عنوان یک تئاتری، روزگاری بود که پشت درهای تئاتر شهر می‌نشستم و آرزویم این بود که به من اجازه داده شود تا به کافه تریای مجموعه بروم و از نزدیک هنرمندان مورد علاقه‌ام را ببینم. 

بازیگر برگزیده جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیست و ششم یادآور شد: همه این آرزوها برای ورود به تئاتر شهر، انگیزه من برای این شد تا در عرصه بازیگری تلاش کنم. 

وی با بیان اینکه به اجرای اولین تجربه یک کارگردان در تالار وحدت انتقاد دارد، متذکر شد: اینکه اولین تجربه یک کارگردان در تالار وحدت روی صحنه رود، اگر این کارگردان فردی خلاق هم باشد اما انگیزه‌ها برای رشد از او گرفته می‌شود. من نیز به این روند انتقاد دارم.

سرابی با اشاره به اختلاف نظری که طی چند سال اخیر در خصوص حضور چهره‌های سینمایی در عرصه تئاتر به وجود آمده است، اظهار کرد: من از علاقه‌مندان حضور چهره‌های سینمایی در تئاتر هستم زیرا این امر هم باعث ارتقای سطح بازیگری می شود زیرا بازیگری در تئاتر بسیار تأثیرگذار است. ضمن اینکه بسیاری از مخاطبانی که تماشاگر تئاتر نبوده‌اند و با حضور چهره‌های سینما بر صحنه تئاتر به تماشای آثار نمایشی می‌نشینند، به مخاطبان ثابت تئاتر تبدیل می‌شوند. در همه جای دنیا این اتفاق در تئاتر رخ می‌دهد.

بازیگر نمایش‌های «خشکسالی و دروغ» و «تهران - پرندک» با بیان اینکه متن «عاشقانه‌های ناآرام» سطح کیفی بالایی دارد، ادامه داد: برخی مواقع شاید مدیریت با توجه به اینکه تعدادی از بازیگران با سابقه و شناخته شده در عرصه سینما و تئاتر، روی یک نمایشنامه با هم اتفاق نظر دارند، تشخیص دهد که آن اثر در مکانی همچون تالار وحدت اجرا شود. در واقع نمایشنامه با کیفیت و حضور بازیگران با تجربه و شناخته شده پشتوانه کارگردان برای اجرا در تالار وحدت می‌شود. 

این هنرمند با سابقه تئاتر معتقد است که اجرای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» اتفاق خوبی است و به رونق تئاتر کمک می‌کند.

سرابی در خصوص واکنش‌های ایجاد شده درباره حضور بازیگران با سابقه تئاتر در نمایش «عاشقانه‌های ناآرام»، تأکید کرد: جامعه ما در کل جامعه‌ای معترض است و انتقاد، انتقادپذیری و اقدام برای اصلاح کردن، کمتر در آن دیده می‌شود. به تازگی بیانیه‌ای از کانون کارگردانان خانه تئاتر که عنوان بزرگی را یدک می‌کشد. اولین انتقادم به شکل ادبیات این بیانیه است زیرا در کانون کارگردانان خانه تئاتر انسان‌هایی با سواد و با تجربه حضور دارند اما در ادبیات این بیانیه و نوشتار، هیچ انتقاد و پیشنهادی ارائه نشده است. انتظاری که از کانون کارگردانان خانه تئاتر می‌رود این است که نگاهی تخصصی و انتقادی به موضوعات داشته باشد و بیانیه‌ای از بیانیه انجمن‌های غیر تخصصی در حرفه‌های دیگر، متفاوت باشد.

وی ادامه داد: نوشتار کانون کارگردانان خانه تئاتر حاوی الفاظی زشت است که از اعضای کانون کارگردانان خانه تئاتر این توقع نمی‌رود که از چنین الفاظی استفاده کند و من بعید می‌دانم که آقای حسین کیانی رئیس کانون کارگردانان خانه تئاتر بر این بیانه نظر داشته یا حتی از نگارش آن باخبر باشد. در این نوشتار نکته‌ای آمده که به من، پانته‌آ بهرام و سیامک صفری تهمت زده است. خطاب سخن من به آقای حسین کیانی رئیس کانون است که وقتی کارگردان‌های مختلف تئاتری به دنبال همکاری با پانته‌آ بهرام و سیامک صفری هستند، چرا باید دلیل حضور این بازیگران در «عاشقانه‌های ناآرام»، نیاز مالی مطرح شود. معتقدم این موضوع نوعی تهمت است زیرا مگر من، پانته‌آ بهرام، سیامک صفری، فریبرز عرب‌نیا، محمدرضا فروتن و نیکی کریمی نیاز مالی داریم که در این کار بازی می‌کنیم؟

بازیگر نمایش «در انتظار گودو» خواستار نقد نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» به لحاظ کیفی شد و تصریح کرد: پیش از این محمد رحمانیان کارهای زیادی به این شکل اجرا کرده بود ولی اعتراض خاصی وجود نداشت. 

سرابی درباره بالا بودن بهای بلیت «عاشقانه‌های ناآرام» و خطر اینکه این روند تبدیل به یک بدعت برای آثار متقاضی اجرا در تالار وحدت شود، توضیح داد: بلیت این نمایش از ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. تئاتری که روی صحنه می‌رود به دلیل اینکه تئاتر نسبت به سینما خاص‌تر و هنر فاخری است، می‌تواند بلیت گرانی داشته باشد. این بهای بلیت بالا پیش از این هم توسط آثاری که از سوی محمد رحمانیان در تالار وحدت روی صحنه رفتند، دیده شده و وجود داشته است.

وی درباره این موضوع که بخشی از حواشی ایجاد شده برای اجرای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» ناشی از سوء‌مدیریت تئاتر طی ۲ سال اخیر، نبود برنامه‌ریزی مناسب از سوی مدیریت برای سالن‌های تئاتری، نامطلوب شدن شرایط تولید و اجرای تئاتر برای هنرمندان این عرصه و سخت شدن شرایط برای خانواده تئاتر است، تأکید کرد: همه ما به سیستم اداره تئاتر کشور نظیر روند بازسازی مجموعه تئاتر شهر اعتراض داریم. حرف من این است که اینجا، جای مناسبی برای اعتراض کردن نیست زیرا اعتراض باید به جایی باشد که سیستم بودجه تئاتر را مشخص می‌کند. من فکر نمی‌کردم به متنی خوب که باعث شده تعدادی از بازیگران با سابقه سینما و تئاتر در یک گروه دور هم جمع شوند که این اتفاق در تئاتر ایران کم‌سابقه است، این همه اعتراض وجود داشته باشد.

 

اخبار مرتبط:

آخرین مهلت ارسال آثار به بخش نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره تئاتر شهر

اولین شماره «هنر بازیگری» منتشر شد

کاظم هژیر آزاد : نقش های کمدی را دوست دارم

انتقاد یک بازیگر از وضعیت تئاتر

فراخوان مسابقه عکس و مدرسه عکاسی چهارمین جشنواره تئاتر شهر منتشر شد

نمایش "چیستا" ویژه هنرمندان به روی صحنه می رود

معرفی شورای انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

مجموعه تئاتر صبا امسال افتتاح می‌شود

«کالیگولا» دوباره اجرا می‌شود

بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر به بهانه اجرای یک اثر

مدالیوم خانه تئاتر به انتظامی اهدا شد+ عکس

عکس‌هایی از تولد رضا کیانیان