مدیر تماشاخانه «باران» از راه‌اندازی کمپانی باران با حضور جمعی از فعالان حرفه‌ای تئاتر از حوزه‌های مختلف خبر داد.

 

سایت خبری تئاتر: خیام وقارکاشانی گفت: چشم‌انداز سال آینده ما این است که از این نوع کار کردن فعلی که سالن را در اختیار گروه‌های مختلف بگذاریم، مشارکت درصدی داشته باشیم و فقط خدمات ارائه بدهیم و فاصله بگیریم به سمت ایجاد یک کمپانی تئاتر پیش برویم؛ یعنی تعدادی کارگردان، نویسنده، بازیگر و دیگر عوامل حرفه‌ای تئاتر را به طور ثابت یک عنوان مشخص داشته باشیم و پس از عقد قرارداد با آن‌ها نسبت به تولید اثر اقدام کنیم.

او افزود: به این ترتیب سراغ چند کارگردانی که سابقه درخشانی دارند، رفتیم و برنامه اصلی ما از این پس این است که کمپانی باران در تماشاخانه باران آثارش را تولید کند و تئاتر داشته باشد. البته این موضوع به این معنا نیست که یک گروه خاص داشته باشیم که فقط آن‌ها تئاتر اجرا کنند و درواقع دوستان عضو کمپانی می‌توانند در کارهای دیگر هم حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی یک کمپانی و عقد قرارداد با تعدادی از عوامل حرفه‌ای تئاتر باعث می‌شود که آن‌ها دغدغه مالی نداشته باشند و برای اجرا در هر کاری حضور پیدا نکنند. با این حال این هم به این معنا هم نیست که این دوستان به عنوان یک کار روتین هر روز در کمپانی و تماشاخانه حضور داشته باشند و از کارهای دیگر خود بازبمانند.

وقارکاشانی فعالیت کمپانی باران در بخش آموزش و تربیت تازه‌واردهای تئاتر را از مهمترین اقداماتی دانست که در این کمپانی دنبال خواهد شد و یادآور شد که این اتفاق هم اکنون به سرپرستی میلاد نیک‌آبادی مدتی است آغاز شده و نیروهایی در حال آموزش هستند.

او گفت: در حال حاضر برای شروع فعالیت این کمپانی به صورت پروژه‌ای کار می‌کنیم و به طور مثال حسین کیانی در حال نگارش متنی است که با کارگردانی خودش اجرا خواهد شد. این روند برای چند ماه ادامه پیدا می‌کند تا کم کم با یکسری از کارگردان‌ها و نویسنده‌ها به تعامل دو طرفه برسیم و قرارداد امضا کنیم.

مدیر تماشاخانه باران درباره اینکه با وجود هزینه‌های سنگین اجاره سالن چطور قرار است کمپانی باران از پس هزینه‌های خود برآمده و جمعی دیگر را هم تامین مالی کند؟ توضیح داد: هزینه‌های سالن که به واقع سنگین هستند و ما با توکل به خدا و به شکل روز به روز جلو می‌رویم، یعنی اگر یک روز اجرای یک نمایش به هر دلیلی به هم بخورد از برنامه‌ریزی خود عقب می‌افتیم.

او با تأکید بر سرسام‌آور بودن هزینه‌ها گفت: مبلغی که تماشاخانه باران از فروش بلیت‌ها برای تأمین هزینه‌های خود می‌گیرد،‌گویا هنرمندان را اذیت کرده و همین باعث شد که خودمان به سمت تولید تئاتر برویم و به بقیه عوامل دستمزد بدهیم تا ریسک فروختن یا نفروختن یک اثر آن‌ها را آزار ندهد.

وقارکاشانی تأکید کرد: ما معتقدیم کارهای خوب همیشه مخاطب خود را دارد و اگر نمایشی خوب باشد با تکیه بر مخاطب و فروش بلیت می‌تواند هزینه‌های خود را تأمین کند. همچنین ما در کمپانی براساس دستمزد تیپ خانه تئاتر با هنرمندان قرارداد قطعی امضا می‌کنیم و این اطمینان را هم می‌دهیم که یک نمایش چه فروش داشته باشد و چه نداشته باشد، عوامل دستمزد خود را می‌گیرند. این راه باعث می‌شود بتوانیم کمک مالی هم جذب کنیم.

وی در پاسخ به اینکه در سال‌های گذشته جمعی دیگر از تئاتری‌ها بودند که دنبال راه‌اندازی کمپانی بودند اما تاکنون موفق نشده‌اند و اینکه چقدر اطمبنان دارد کمپانی باران می‌تواند فعال شود؟ گفت: نگاه و هدف ما این است که یک کمپانی حرفه‌ای تئاتر باشیم و شرایط‌ آن را به‌وجود می‌آوریم. درباره شکل نگرفتن کمپانی تئاتر هم معتقدم شاید مهم‌ترین دلیل آن به نبود سالن تئاتر مربوط باشد و ما وقتی این مهم‌ترین مسئله را دراختیار داریم دیگر چیزی در حرف نمی‌ماند و عملکرد ما می‌تواند در آینده نشانگر راه‌مان باشد.

وقار کاشانی با تاکید براینکه «ما آدم‌های پولداری نیستیم که با هزینه شخصی به دنبال راه‌اندازی کمپانی باشیم»، اضافه کرد: در حال حاضر تکیه ما بر فروش نمایش‌ها است و یک برنامه دراز مدت هم برای جذب اسپانسر و تبلیغات برای کل مجموعه داریم که این اتفاق در حال پیگیری است.

 

اخبار مرتبط:

اجرای دو اثر نمایشی جدید در فرهنگسرای ارسباران

تئاتر مولوی در تدارک مراسم افتتاح

گلایه‌ مرضیه برومند از بازسازی تئاتر شهر

زمان حضور هری پاتر در تئاتر اعلام شد

اجرای «غولاقو» در تالار هنر

گزارش تصویری نمایش «نامه های شبانه» کارگردان : بنیامین بهادران،کیانوش اخباری‎

آثار راه یافته به بخش تئاتر خیابانی چهارمین جشنواره تئاتر شهر معرفی شدند

اجرای «هزار شلاق» تا پایان تیر ماه تمدید شد

افتتاح نمایش «چشم در برابر چشم» با پیام صوتی آمنه بهرامی

«انگار در چشمان تو اسب می‌دود» تمدید شد

علی سرابی: متن اثر دلیل حضورم در نمایش است

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟