برای نخستین بار در دوره بیستم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نمایشی (از کشور اسپانیا) حضور دارد که در آن ساخت آثار سفالی، به عنوان محور نمایش در نظر گرفته شده، هنری که در ارتباط تنگاتنگ با صنعت سفالگری همدان قرار دارد.

 

پایگاه خبری تئاتر: گرچه نمایش‌ها باید توسط مخاطبان و کارشناسان دیده شود تا بتوانند در رابطه با کیفیت و چگونگی نمایش‌ها صحبت کرد. اما به نظر می رسد این جشنواره داشته های مشترک همدان و کشور های شرکت کننده را نمایان می کند .

«آمونا» از اسپانیا به عنوان نخستین نمایش بخش بین‌الملل، در پلاتوی تازه تأسیس مجتمع آوینی با  موضوع سقال که هنر مشترک همدان و ایتالیا است، روی صحنه رفت این نمایش به تولید محصولات سفالی پرداخته و از اهمیت این محصول در سراسر جهان می‌گفت. کودکان با اجرای این نمایش از نحوه تولید این محصول و ارزش آن مطلع می‌شوند.

ایزاک کارگردان نمایش آمونا در خصوص اینکه همدان شهری سفال خیز است، عنوان کرد: نمی‌دانستم همدان شهری سرشار از سفال و سفالگری است و وقتی قرار شد در این جشنواره شرکت کنیم، با مشاهده از اینترنت متوجه شدیم همدان شهر سفال خیز است و به همین علت در این جشنواره شرکت کردیم.

ایزاک کارگردان نمایش «آمونا» با بیان اینکه این کار با گل، کاری حرفه‌ای در اسپانیاست، اظهار داشت: در دنیایی که مردم بیشتر چینی را پسندیده و سفال را نادیده می گیرند، امیدواریم بتوانیم این پیام  را به بچه‌های جهان مخابره کنیم.

کارگردان نمایش «آمونا» پس از اجرای نمایش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این نمایش برای کودکان بالای 6 سال مناسب است، افزود: کودکان با اجرای این نمایش از نحوه تولید این محصول و ارزش آن مطلع می‌شوند.

ایزاک تأکید کرد: بچه‌ها به بلوغ فکری لازم رسیده و بهتر می‌توانند این پیام را دریافت کنند و آنها بهتر می‌توانند در حفظ این هنر فاخر تلاش کنند.

وی از اینکه از لاله‌جین، پایتخت سفال ایران زمین بازدید کند، ابراز شادمانی کرد و گفت: حتما به لاله‌جین خواهم رفت.

نمایش آمونا بیانگر مسائل و مشکلات اقتصادی کشور اسپانیا است که با زبان هنر به تصویر کشیده شده است. ایزاک فرناندز پاتریو و جولین سانز نویسندگان و کارگردانان این نمایش هستند. این نمایش روز پنجشنبه در سه سانس در ساعت‌های 10، 16 و 18:30 در سالن پلاتو مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی روی صحنه رفت اما به گفته دبیر جشنواره به دلیل استقبال و درخواست‌های مکرر مردم، این نمایش شنبه 27 مهرماه نیز در دو سانس 16 و 18:30 به صورت فوق العاده در سالن پلاتو مجتمع شهید آوینی اجرا می‌شود.

کرمی افزود: با توجه به اینکه بر اساس جدول نمایش‌ها، سالن پلاتو شهید آوینی در اختیار نمایش کیش کیش از ایتالیا قرار دارد، آمونا در پلاتو آوینی اجرا شده و کیش کیش به مجتمع بوعلی‌سینا منتقل می‌شود تا در سالن پلاتو این مجتمع روی صحنه برود.

بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان از 24 مهرماه فعالیت خود را آغاز کرده است که با نمایش 49 تئاتر از سراسر ایران و هشت کشور میزبان کودکان و نوجونان است و تا 30 مهرماه ادامه دارد.