مسعود موسوی کارگردان و مدرس تئاتر از روی صحنه بردن نمایش «این حس ترحم لعنتی» در نیمه دوم امسال خبر داد و از پایین آمدن کیفیت آثار روی صحنه انتقاد کرد.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از مهر: مسعود موسوی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت های اخیرش گفت: طرح یک اثر نمایشی را برای اجرا در نیمه دوم سال در تماشاخانه باران ارائه داده ام که امیدوارم اجرای این نمایش در پاییز میسر شود. این نمایشنامه نوشته یحیی عسگری است و «حس ترحم لعنتی» نام دارد.

وی درباره ویژگی های این اثر نمایشی بیان کرد: این نمایش درباره فردی است که یک روز تصمیم می گیرد روزش را با نیکی کردن به مردم و ورزش و نشاط آغاز کند اما علی رغم حس خوبی که دارد در پایان روز از کرده اش پشیمان شده و در نهایت به یک قاتل تبدیل می شود. این اثر نمایشی در فضایی ایرانی رخ می دهد و ۴ بازیگر دارد که یک بازیگر زن و ۳ بازیگر دیگر آن مرد هستند.

کارگردان «دانلود بی دانلود» دربار ترکیب بازیگران نمایش توضیح داد: با شیوا خسرومهر، جواد عزتی، حسام منظور و بهنام تشکر برای حضور در این نمایش صحبت های اولیه را انجام دادم اما تا مشخص نشدن زمان دقیق اجرا نمی توان به صورت قطعی نام بازیگران را اعلام کرد.

موسوی درباره دیگر فعالیت هایش گفت: همچنین از مدت ها قبل نمایشنامه «اکتبر ۱۹۴۲» نوشته میلاد حسینی را برای اجرا در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر ارائه کرده ام که هنوز زمان اجرایش مشخص نیست. طبق صحبتی که با خانم مقتدی رییس تئاتر شهر انجام دادم به من گفتند که برای اجرا در سالن سایه تا پایان سال ۲۵ متن ارائه شده که از این میان ۶ نمایشنامه انتخاب شده اند. امیدوارم «اکتبر ۱۹۴۲» نیز یکی از این متون باشد.

این مدرس دانشگاه افزود: داستان این نمایش درباره جنگ جهانی دوم است که یکی از اعضای یک گروه مقاومت در پاریس دستگیر و اعدام می‌شود و بعد از آن است که اتفاقاتی در خانواده این فرد رخ می‌دهد. این نمایشنامه تمی شبیه به نمایشنامه «آنتیگونه» سوفوکل دارد اما ساختار قصه کاملا متفاوت از داستان «آنتیگونه» روایت می شود.

وی درباره افت کیفی آثار نمایشی در سال های اخیر گفت: من در سال ۹۳ به عنوان یکی از داوران مرحله ابتدایی جشن بازیگر نزدیک به ۹۰ درصد اجراهای روی صحنه را رصد کردم و در مجموع ارزیابی که انجام دادم، می توانم بگویم شاید تئاتر ما از نظر تعداد و کمیت اجرا روند رو به رشدی داشته است اما متاسفانه از لحاظ کیفیت اجراها داریم روز به روز پسرفت می کنیم. باید تمهیدی اندیشیده شود تا در کنار رشد کمی به کیفیت آثار نیز توجه شود.

کارگردان نمایش «آدم ادم است» ادامه داد: همچنین در حال حاضر هیچ نظارتی بر سالن های خصوصی کوچکی که این روزها در اختیار جوانان و دانشجویان قرار داده می شود، وجود ندارد. این سالن های تئاتری حداقل استاندارد برای اجرای یک اثر نمایشی را در اختیار ندارند. معتقدم صرف اجرای یک نمایش مهم نیست و بازیگران روی صحنه حداقل باید بتوانند اکسیژنی برای نفس کشیدن در اختیار داشته باشند. سالن های تئاتر حرفه ای ما هم که هر کدام با مساله ای روبرو هستند. در این کمبود مکان اجرا یک سالن از سه سالن تئاتر شهر قرار است در اختیار پروژه های آموزشی قرار گیرد و متاسفانه تالار وحدت هم این روزها دیگر پذیرای تماشاگران واقعی تئاتر نیست.

موسوی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: با این وضعیت تنها ۵ درصد از هنرمندان ما در این فضا به درستی تنفس می کنند و ۹۵ درصد باقیمانده دارند از بی هوایی می میرند. اما با وجودیکه از لحاظ آموزش به هنرجویان و دانشجویان نیازمند تغییراتی اساسی هستیم و در طول سال نیز ممکن است به خیلی از بازیگران بااستعداد ما نوبت بازی نرسد اما تئاتر ایران از سرچشمه انسانی بسیار خوبی برخوردار است و وضعیت بازیگری در تئاتر رو به رشد بوده است.

 

اخبار مرتبط:

امین حیایی بازیگر تئاتر مهرجویی شد

سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت تئاتر معرفی شد

معرفی هیات داوران مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان

«علیمردان خان» از مردادماه در تماشاخانه فانوس

فاز نخست بازسازی ۱۵ تیرماه به پایان می‌رسد

«بهنوش طباطبایی» با «فصل شکار بادبادک ها» در تئاتر شهر

اجرای «خیالباف ها» در نیاوران

شفیعی: تئاتر امروز نیاز به سازمان‌دهی جدید دارد

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر تمدید نخواهد شد

اجرای نمایش «خرده جنایت‌هاى زناشوهرى» در تماشاخانه فانوس

انتشار دو نمایشنامه از «فرناندو آرابال»