سامان خلیلیان می‌گوید برای اجراهای رپرتوار تئاتر خیابانی در کنار اجراهای مناسبتی برنامه‌هایی را تعریف کرده‌ایم.

 

سایت خبری تئاتر: سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی با اشاره به فعالیت‌های این کانون در ایام ماه مبارک رمضان گفت: «برنامه «محفل مهر و ماه» به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان هر سال از سوی مرکز هنرهای نمایشی برگزار می شود، امسال نیز با رویکردی متفاوت این برنامه ادامه خواهد یافت.»
او ادامه داد: «نگاه که در این دوره به تئاترهای خیابانی داشتیه‌ایم سمت و سویی آئینی سنتی یافته است. عمده برنامه‌ها بر اساس تعزیه خوانی، منقبت خوانی، علی نامه خوانی، پرده خوانی و... است.»
مدیر کانون تئاتر خیابانی از اجرای نه گروه نمایشی در «محفل مهر و ماه» خبر داد و اظهار کرد: «با توجه به نگاه خاصی که امسال به این اجراها داشتیم، از هنرمندان و اساتید فعال در این حوزه دعوت بعمل آوردیم. این هنرمندان تنها از تهران نیستند بلکه پیشکسوتان و افراد صاحب‌نام از سایر استان‌های کشور نیز در این برنامه حضور خواهند داشت. نکته قابل توجه حضور و مشاوره آقای داوود فتحعلی‌بیگی در سمت مشاور بود تا بتوانیم در این مسیر درست گام برداریم. بسیاری از این آئین‌ها، در گذشته در خانه ها و گردهم‌آیی‌های مردم مورد استفاده قرار می‌گرفته و بعدها بدست فراموشی سپرده شده است. با ایجاد برنامه و نگاه ویژه به آنها می‌توان دوباره آنها را زنده کرد. در این میان استقبال بسیار خوبی هم توسط مردم شکل گرفته است.»
او در پاسخ به اینکه چرا جایگاه تئاتر خیابانی در مراسم‌ها و اعیاد دیگر سال پررنگ‌تر است توضیح داد: «مردمی‌ترین بخش هنرهای نمایشی تئاتر خیابانی است، چراکه بدون هیچ حصار و محدودیتی می تواند با آنها ارتباط برقرار کند. سال هاست شعار «تئاتر برای همه» یدک کشیده می‌شود، شعاری که می‌تواند به واسطه تئاتر خیابانی متبلور شود. بنابراین این فضا را باید مهیا کرد. در هر زمان و مکانی که گروه نمایشی کار کند مردم به تماشای آن می‌نشینند. از وسوی دیگر موضوعی بودن این نمایش‌ها و ارتباط مستیم با تمام اقشار جامعه می‌تواند بسیار راهگشا باشد و  این وضعیت را پربارتر کند. مراسم، اعیاد و زمان‌های خاص بسیاری در تقویم فرهنگی‌مان داریم که می‌توان ویژه‌برنامه‌های بسیار در مورد آنها داشت. علاوه بر آن بایستی  رپرتوارهای بیرونی داشته باشیم، برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه صورت گرفته است تا بتوانیم در طول سال تنها محدود به مناسبت‌ها نباشیم و اجراهای فصلی و رپرتواری داشته باشیم.»

 

اخبار مرتبط:

امین حیایی بازیگر تئاتر مهرجویی شد

سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت تئاتر معرفی شد

معرفی هیات داوران مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان

«علیمردان خان» از مردادماه در تماشاخانه فانوس

فاز نخست بازسازی ۱۵ تیرماه به پایان می‌رسد

«بهنوش طباطبایی» با «فصل شکار بادبادک ها» در تئاتر شهر

اجرای «خیالباف ها» در نیاوران

شفیعی: تئاتر امروز نیاز به سازمان‌دهی جدید دارد

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر تمدید نخواهد شد

اجرای نمایش «خرده جنایت‌هاى زناشوهرى» در تماشاخانه فانوس

انتشار دو نمایشنامه از «فرناندو آرابال»