نظر هادی مرزبان درباره جشنواره تئاتر رضوی و حضور مهدی شفیعی و ایرج راد در همایش گفتمان تئاتر دینی دو خبر مرتبط با جشنواره تئاتر رضوی هستند

 

سایت خبری تئاتر: هادي مرزبان كه سابقه حضور در ادوار گذشته جشنواره تئاتر رضوي را دارد معتقد است اين جشنواره بايد از وزن و بار خاصي برخوردار باشد، امكانات داشته باشد و مسئولان به هنرمندان باورمند باشند.

هادي مرزبان در گفت‌وگو با روابط عمومي دهمين جشنواره سراسري تئاتر رضوي برگزاري اين جشنواره را به اين دليل كه مانند بقيه جشنواره‌ها، شمع تئاتر را روشن مي‌كند مثمرالثمر خواند و گفت: اگرچه جشنواره تئاتر رضوي در دوره‌هاي برگزاري خود از نظر كيفي، شدت و ضعف داشته است و در برخي سالها با بعضي آثار خوب و هنرمندان برجسته توانسته بدرخشد ولي من هميشه معتقد بودم اگر قرار است جشنواره‌اي به نام امام رضا(ع) برگزار شود، بايد از كيفيت خاصي برخوردار باشد.

اين نويسنده و كارگردان تئاتر كشور افزود: بايد شرايطي فراهم شود كه هنرمندان زبردست و حرفه‌اي تئاتر بتوانند در جشنواره رضوي شركت كنند و كارها در سطحي باشد كه مخاطب متوجه شود در اين جشنواره شاهد آثاري متفاوت از ديگر جشنواره‌ها خواهد بود و كارهاي ضعيف در آن جايي ندارد.

وي با ابراز خرسندي از نقش جشنواره تئاتر رضوي در پيشبرد تئاتر، تصريح كرد: برگزاري چنين جشنواره‌هايي كمكي است به تئاتر و نـَفـْس آن؛ جشنواره رضوي نيز چنين رسالتي را به خوبي انجام داده است و البته بايد براي رسيدن به نقطه‌هاي ايده‌آل تلاش كرد.

مرزبان درباره حمايت‌هاي مالي از جشنواره تئاتر رضوي توضيح داد: به نظر من جشنواره تئاتر رضوي نبايد از نظر مالي در مضيقه باشد و اگر هست، متوليان آن بايد تلاش داشته باشند تا بودجه بهتر و امكانات مناسب‌تري جذب كنند تا آثار مطلوب و مناسبي در اين حوزه توليد شود؛ ضمن آنكه سمت و سو دادن به هنرمندان و جريان‌سازي در اين عرصه نيز حائز اهميت است.

كارگردان نمايش "دزدآب" با تاكيد بر ضرورت دور شدن آثار توليدي در حيطه مفاهيم مذهبي از برخي شعارها و كليشه‌ها، گفت: براي دور شدن از اين كليشه‌ها و برقراري ارتباط با مخاطب جديد و نسل نو، مسئولان بايد كاري كنند؛ يعني كار را به كاردان بسپارند و اين امر هيچ راهي ندارد جز اينكه به جامعه تئاتري اعتماد كنند و آنها را باور داشته باشند.

وي تاكيد كرد: اگر قرار است جشنواره‌اي به نام امام رضا(ع) برپا شود، ضمن آنكه بايد از نظر مالي بايد شرايط خوبي داشته باشد، لازم است از نظر كيفي در حدي باشد كه لياقت نام آن را داشته باشد؛ نه اينكه مثل همه جشنواره هاي ديگر باشد.

مرزبان افزود: جشنواره تئاتر رضوي بايد از وزن و بار خاصي برخوردار باشد، امكانات داشته باشد، مسئولان به هنرمندان باورمند باشند و دست‌اندركاران نيز اهالي هنر را براي حضور در آن ترغيب كنند.

مدیر کل هنرهای نمایشی و مديرعامل خانه تئاتر، مهمان ویژه همایش گفتمان تئاتر دینی

مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایرج راد بازیگر سینما و تلویزیون، تئاتر و مديرعامل خانه تئاتر ایران در همایش گفتمان تئاتر دینی کشور به عنوان میهمانان ویژه حضور خواهند داشت.

همایش علمي گفتمان تئاتر دینی کشور در قالب يكي از برنامه‌هاي دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی یکم و دوم مرداد ماه سال جاری با حضور اساتید و کارشناسان برجسته تئاتر کشور در خراسان شمالی برگزار می شود.

اساتیدی همچون دکتر قطب الدین صادقی، دکتر حسین فرخی، دکتر محمد حسین ناصر بخت، دکتر مهدی نصیری، دکتر مهرداد رایانی مخصوص، حجت الاسلام نبی، نصرالله قادری، حسین مسافر آستانه، حسین پارسایی، محمد بهرامیان، رضا کمال علوی و اعظم رحمان بروجردی به عنوان سخنرانان و کارشناسان همایش گفتمان تئاتر دینی کشور از سراسر  کشور در خراسان شمالی حضور خواهد یافت.

دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی 25 الی 29 مرداد ماه سال جاری در استان خراسان شمالی(بجنورد) به دبيري حسين ثابت قدم وحيد برگزار می‌شود.

 

اخبار مرتبط:

جلسه نقد «کوکوی کبوتران حرم» برگزار شد

گزارش تصویری نمایش «یه دورهمى ساده با سیمین» کارگردان: مهشید بدرنیا

گزارش تصویری نمایش «فهرست» کارگردان: رضا ثروتی

فراخوان مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

بازدید وزیر ارشاد از روند بازسازی تئا‌ترشهر

اجرای یک تئاتر با 6500 نفر تماشاچی

اولین تجربه کارگردانی تئاتر منوچهر هادی در نیاوران اجرا می‌شود

پیش‌فروش بلیت نمایش «تخلف ميزانسنيک سهراب» آغاز شد

تجربه مشترک مهدی پاکدل و ایمان افشاریان در تئاتر

فرزاد امینی از «عشق سال های وبا» گفت

«ستوانِ اینیشمور» دو اجرایی شد

نظر محمدرضا خاکی درباره «هیچ کس نبود بیدارمان کند»

یادداشتی درباره خصوصی سازی در تئاتر/ به بار نشستن آزادسازیِ ویرانی