تماشاخانه سه‌نقطه به منظور اجرای عموم آثار نمایشی در تالارهای استاد رکن الدین خسروی و استاد خسرو شکیبایی فراخوان داد.

 

سایت خبری تئاتر: محمد حسن نجفی، رئیس تماشاخانه و مدرسه تئاتر «سه نقطه» در خصوص این فراخوان گفت: «به منظور تجهیز حرفه‌ای و بهینه سازی فضای تالارهای نمایشی (امکانات نورپردازی و صوتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی، جایگاه تماشاگران، عایق صوتی و آکوستیک سالن‌ها) اجراهای این تماشاخانه در اردیبهشت و خرداد ماه متوقف شد تا فضای حرفه ای و دارای امکانات مناسب برای هنرمندان فراهم شود، بنابراین هم‌اکنون ضمن اجرای تعهدات قبلی سالن، آمادگی خود را برای میزبانی اساتید، هنرمندان و دانشجویان (رشته هنرهای نمایشی)، جهت اجرا در تماشاخانه «سه نقطه» اعلام می‌کنیم و همچنین در نظر داریم ضمن ایجاد بستری مناسب برای گروه‌های نمایشی به طور ویژه از نمایش‌های متقاضی حمایت کنیم.»

وی همچنین افزود: «آثاری که در سبک و شیوه اجرایی به تجربه‌هایی نو پرداخته باشند و همچنین آثاری که از متون نویسندگان مطرح عرصه نمایشنامه‌نویسی جهان بهره گرفته باشند، در اولویت اجرا در تماشاخانه «سه نقطه» خواهند بود.»

متن این فراخوان به این شرح است:

فراخوان تماشاخانه «سه نقطه»

ویژه اجرای عموم در سال 94

تماشاخانه و مدرسه تئاتر «سه نقطه» به عنوان یک مجموعه آموزشی، تولیدی و اجرایی در حوزه تئاتر کوشیده است ضمن آموزش دقیق و ایجاد امکان تولید آثار نمایشی، شرایط اجرای نمایش را برای هنرمندان فراهم آورد.

بدین منظور متقاضیان محترم می‌توانند فرم درخواست اجرا را تکمیل نموده و به همراه آن سه نسخه از متن نمایش مورد نظر خود را به تماشاخانه «سه نقطه» واقع در میدان ولیعصر بلوار کشاورز بعد خیابان فلسطین خیابان کبکانیان نبش کوچه مرتضی زاده ارائه دهند. همچنین نمایش‌هایی که هم‌اکنون آمادگی اجرا دارند می‌توانند به صورت حضوری درخواست بازبینی نموده و یا در صورت امکان فیلم نمایش را جهت بازبینی ارائه نمایند.

نکات قابل توجه:

1-به دلیل ویژگی‌های اختصاصی تالار، آثار نمایشی که مطابق با امکانات و ظرفیت تماشاخانه باشند، در اولویت قرار خواهند گرفت.

2-برای اجرای نمایش در تماشاخانه «سه نقطه» دکور پیشنهادی باید متحرک (پرتابل) باشد.

3-کلیه آثار ارسالی برای تماشاخانه محفوظ می‌ماند.

4- آثار پیشنهادی پس از تأیید از سوی شورای هنری تماشاخانه، برای بازبینی نهایی و صدور مجوز به شورای محترم نظارت و ارزیابی مرکز هنرهای نمایشی ایران ارائه می‌شوند.

مهلت ارائه درخواست تا چهارشنبه 14 مردادماه سال 94 است.

اولین کارگاه نمایشنامه‌نویسی زیر نظر عطاءالله کوپال

اولین کارگاه نمایشنامه‌نویسی زیر نظر عطاءالله کوپال در سال 94 از اوایل مرداد ماه در مدرسه تئاتر سه نقطه برگزار می‌شود.

کوپال در خصوص این کارگاه گفت: «هنرجویانی که باید تکنیک‌ها و مهارت‌های نویسندگی را فرا گیرند تا نویسنده‌هایی برای آینده باشند، انگیزه‌ای برای تشکیل کارگاه‌های نویسندگی شدند. برآنیم در این کارگاه با پرداختی جامع به عنصر کشمکش در ادبیات دراماتیک بر آموزش تکنیک‌ها و مهارت‌های نویسندگی تاکید شود و نتیجه آن به تولید و نشر آثاری ارزشمند در حوزه ادبیات نمایشی منجر شود.

با توجه به برگزاری موفقیت‌آمیز دوره‌های پیشین اولین مجموعه آثار نمایشی مدرسه تئاتر سه نقطه پس از پایان این دوره با ویرایش نهایی آثار برگزیده دوره های پیشین و دوره پیش رو توسط عطاالله کوپال، به چاپ خواهد رسید.

همکاری با انجمن صرع ایران

مدرسه تئاتر سه نقطه طی تفاهم‌نامه‌ای کلاس‌های پایه و اصلی (مستر کلاس) خود را با 60% تخفیف و کارگاه‌های مکمل را با 50% تخفیف برای اعضای این انجمن برگزار می‌نماید.

محمد حسن نجفی رئیس تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه در این رابطه گفت: «دوره‌های آموزشی مورد نظر پس از تصویب ریاست محترم انجمن صرع ایران،مصطفی پور در دستور کار سه نقطه قرار گرفت. ما علاقه‌مند هستیم که این کارگاه‌ها که خوشبختانه با مشارکت کادر علمی سه نقطه و با کمترین هزینه‌ها برگزار می‌شود بتواند در راستای اهداف این مجموعه یعنی «آموزش، تولید، اجرا» منجر به اجرای نمایش‌های زیبا و قابل قبول شود.

این کارگاه‌ها به ترتیب از اواسط تیرماه معرفی و تشکیل خواهند شد»

«کارگاه بازیگری» مرتضی اسماعیل کاشی

«کارگاه نمایش» حمیدرضا هدایتی

«کارگاه تولید تئاتر عروسکی» محمد حسن نجفی

«کارگاه گریم»آتنا نعمتیان

همچنین کارگاه «کاربرد تئاتر و تئاتر عروسکی در ارتباطات آموزشی» به عنوان شیوه نوین آموزشی برای معلمان و کارشناسان این انجمن برگزار خواهد شد که توسط کادر آموزشی مدرسه تئاترسه نقطه طراحی شده است.

کارگاه بازیگری با حضور وحید رهبانی

بازیگران فصل سوم نمایش «کابوسنامه» با حضور برگزیدگان این کارگاه تکمیل خواهد شد.

وحید رهبانی ضمن تاکید بر موارد آموزشی و تمرینی کارگاه بازیگری فوق نظیر، تمرکزشدید، پرورش صدا و بدن، شناخت مهارت‌های کارگروهی و همچنین مواجه بازیگر با دوربین افزود، براساس ارزیابی عملکرد و توانمندی هنرجویان در این کارگاه، بازیگرانِ فصل سوم «کابوسنامه» که با نام «آگاهی بی‌موقع» در تماشاخانه سه نقطه بر روی صحنه خواهد رفت، تکمیل خواهند شد.

این کارگاهِ رقابتی اواخر تیرماه در شانزده جلسه چهار ساعته و در چهار هفته متوالی برگزار خواهد شد. در پایان این دوره و با توجه به عملکرد هنرجویان در طول کارگاه تعدادی از ایشان برای حضور در فصل سوم نمایش کابوسنامه براساس عملکرد، توانمندی و ارزیابی حضور در این کارگاه، انتخاب خواهند شد تا به همراه دیگر بازیگرانِ گروه نقشینه، فصل سوم کابوسنامه «آگاهی بی‌موقع» را از اوایل مهرماه در تماشاخانه سه نقطه اجرا کنند.

وحید رهبانی درخصوص این کارگاه گفت: «کابوسنامه نوع نوینی از هنر نمایشی است که در آن مخاطب اجرا را با چشمان بسته و از طریق درگیری حواس چارگانه ی بویایی، چشایی، لامسه و شنوایی تجربه می‌کند و اجرای این نمایش به آن دسته از علاقه‌مندان به بازیگری توصیه می‌شود که به تازگی از آموزش بازیگری فارغ شده و در آغاز این مسیرِ دشوار قرار دارند.»

همچنین «کابوسنامه» به دانش آموختگان بازیگری کمک خواهد کرد علاوه بر تمرینِ تمرکزِ شدید، پرورش صدا و بدن، همچنین تجربه کارِ گروهی امکان رویارویی با بسیاری از ترس‌ها و تشویش‌های حاصل از حضور تماشاچی یا به نوعی دوربین کنار آمده و خود را برای تجربه‌های بزرگ تر و میدان‌های وسیع‌تر در این عرصه جان‌فرسا آماده کنند.

وحید رهبانی فارغ التحصیل رشته کارگردانی از دانشکده ملی تئاتر کانادا است که نمایش کابوسنامه حاصل بیش از ۱۸ سال تجربه ی حرفه‌ای و بین‌المللی این هنرمند است که در این کارگاه فشرده این تجربیات را با هنرجویان به اشتراک می‌گذارد.

این کارگاه به مدت چهار هفته در روزهای شنبه تا سه شنبه برگزار خواهد شد که بلافاصله اعضای منتخب به همراه دیگر بازیگران گروه نقشینه به ادامه تمرینات نمایش کابوسنامه اضافه خواهند شد. این نمایش قرار است در اوایل فصل پاییز در تماشاخانه سه نقطه اجرای خود را آغاز کند.

 

اخبار مرتبط:

زمان اجرای نمایش «کالیگولا»

دو خبر از جشنواره تئاتر رضوی

«هیچ کس نبود بیدارمان کند» شنبه در دو اجرا به روی صحنه می رود

رونمایی از اولین پوستر «فصل شکار بادبادک ها»

دوشنبه های نقد تئاتر از سر گرفته می شود

نمایش «سرود دوباره کلات» در تماشاخانه استاد مشایخی آغاز می‌شود

افتتاح نمایش «اندر هدایت نسل جوان» با حضور حسین پاکدل

«صدای آهسته برف» جایزه ویژه جشنواره لهستان را گرفت

خداحافظی محمدرضا فروتن از «عاشقانه های ناآرام»

برگزاری مسابقه عکاسی برای «فصل شکار بادبادک ها»