اولین جشنواره بین‌المللی کینوبراوو از ۲۸ سپتامبر تا ۴ اکتبر در رد آرنا واقع در سوچی روسیه برگزار می‌شود و شرکت فیلم شمال روسیه و گروه رسانه روسیه برگزارکنندگان این رویداد هستند. سحر دولتشاهی از ایران در هیات داوری این رویداد حاضر است و فیلم پرمخاطب «فسیل» نماینده ایران در این جشنواره است.
چارسو پرس: مدیر برنامه‌های بین المللی جشنواره فیلم پکن. برای اولین بار، این جشنواره روسی را رهبری و حمایت خواهد کرد.

منحصر به فرد بودن این جشنواره، در این است که «کینوبراوو» جشنواره سینمای تماشاگر است. فیلم‌هایی که همیشه مورد توجه هیئت داوران جشنواره قرار نمی‌گیرند، اما برای بیننده‌ها ارزشمند و جالب هستند زیرا فرهنگ کشور سازنده یا کل منطقه را نشان می‌دهند. این جشنواره با هدف ورود فیلم‌های پرفروش ملی و تبلیغ آنها در بازارهای بین‌المللی فعالیت می‌کند و آثار بخش اصلی جشنواره شامل ۱۲ فیلم است.

انتخاب آثار بر اساس شاخصه‌هایی مانند موفقیت در گیشه کشورهای مختلف، شایستگی‌های هنری و پتانسیل ارائه بین‌المللی بوده است.

رئیس هیئت داوران کینوبراوو، مارکو مولر، منتقد سینما، مورخ فیلم، تهیه کننده، مدیر سابق جشنواره‌های فیلم در لوکارنو، روتردام، پسارو، تورین، ونیز، رم و… است.

به نقل از صبا ، مارکو مولر منتقد سینما، مورخ سینما، تهیه کننده، ویشال بهاردواج کارگردان، فیلمنامه نویس، آهنگساز، خواننده و تهیه کننده، وی شوجون کارگردان و فیلمنامه نویس، الکسی ژرمن جونیور کارگردان، فیلمنامه نویس، تهیه کننده، بازیگر، الکسی گوسف ناظر و تهیه کننده VFX، سحر دولتشاهی بازیگر، آندری زولوتارف فیلمنامه نویس، تهیه کننده، کارگردان، بازیگر و مایکل اورت تهیه‌کننده اعضای هیات داوری این رویداد هستند.در این جشنواره، ۲۵ فیلم‌ از روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی، برزیل، مصر، ایران، اتیوپی، عربستان، اندونزی، صربستان، ترکیه، تایلند، امارات متحده عربی و… به نمایش درمی‌آیند و نمایش فیلم‌ها رایگان است.


النا سیور،از برگزارکنندگان «کینوبراوو» می‌گوید: این جشنواره، با هدف نمایش فیلم‌های مخاطب‌پسند از کشورهای مختلف در شهر سوچی و در یک زمان سخت برگزار می‌شود، اما این رویداد، ایجادکننده فرصت‌های جدید است. گسترش بریکس ما را ترغیب می‌کند تا روی کشورهای عضو آن تمرکز کنیم، اما ما از همه کشورهایی که آماده همکاری با روسیه هستند دعوت می‌کنیم، زیرا روسیه بخشی از فرهنگ بزرگ جهان است و جشنواره ما تاییدی بر آن خواهد بود.

او ادامه داد: آثاری که از پاییز ۲۰۲۳  تا پایان تابستان ۲۰۲۴ در کشورها اکران شده‌اند، روی پرده‌ها نمایش داده می‌شود. همچنین فیلم‌های کشورهای بریکس نیز نمایش داده می‌شوند که به وضوح نمایانگر سینمای ملی هستند و کدهای فرهنگی را آشکار می‌کنند.

دومین هدف مهم جشنواره کینابراوو، برنامه تجاری خواهد بود و از این رو، میزگردها، کارگاه‌های آموزشی، جلسات تجاری و… تدارک دیده شده است.

چگونه می‌توان قبل از مرگ مادربزرگ میلیون ها درآمد کسب کرد؟ (تایلند)، دوکا (ایتوپی)، سملویز (مجارستان)، وای! وای! وای! (مصر و امارات)، فسیل (ایران)، آگاک لاین (اندونزی)، پسران منجمیل (هند)، آرزوی پری ماهی (روسیه)، آخرین مظنون (چین)، نگهبانان فرمول (صربستان، اسلوونی، مونته نگرو، مقدونیه)، ربودن پرواز ۳۷۵ (برزیل)، هانس از روبیکون عبور می‌کند (آفریقای جنوبی) ۱۲ فیلم بخش اصلی این جشنواره هستند.