يك نويسنده و كارگردان تئاتر معتقد است داشتن يك اساس‌نامه اجرايي براي دبير و هنرمندان شركت‌كننده در جشنواره تئاتر رضوي، ضروري به نظر مي‌رسد تا با تغيير مديريت، اساس‌نامه و سياست‌هاي آن تغيير نكند.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: سيروس همتي گفت: با توجه به اينكه عنصري به نام شفاعت، كرامت و مواردي از اين قبيل به وفور در داستانها و كتابها و قصه هاي مادربزرگ سينه به سينه نقل شده و حتي نوشته شده، از جشنواره منتسب به امام رضا(ع) اين توقع وجود دارد كه به ساير منابع معتبر در زمينه زندگي امام هشتم بپردازد و آثاري همچون عيون الاخبار امام رضا در اختيار هنرمندان قرار بگيرد تا به منبع و مرجع خوبي براي ايجاد نگاه متمايزي به زندگي آن حضرت فراهم كند.

اين نويسنده تئاتر افزود: اگر چنين منابعي را به خوبي مورد بررسي و نقد قرار دهيم، از آن لحظات دراماتيك خلق و نمايش‌هاي خوبي روي صحنه خواهد رفت و نمايشنامه‌هاي خوبي به نگارش و چاپ درخواهد آمد.

وي با بيان اينكه حضرت رضا، عالم آل محمد(ص) هم هستند، ادامه داد: چنين ويژگي شاخصي از امام هشتم در نمايش‌نامه‌ها و نمايش‌هاي مرتبط با ايشان مورد اشاره قرار نگرفته است؛ با اين حال من سعي كردم در برخي نمايش‌نامه‌ها همچون "حكايت دختري كه خاتون مغربي را ديد" كه براي جشنواره تئاتر رضوي نوشتم، به اين مورد اشاره كنم.

همتي با ابراز اميدواري از اينكه هنرمندان نگاه متفاوت‌تري به مفاهيم مرتبط با رضوي داشته باشند، تصريح كرد: جشنواره رضوي مي‌توانست بين‌المللي و بهترين جشنواره مذهبي كشور باشد و با توجه به اينكه و تمام جشنواره‌هاي كشور دچار مشكل مالي هستند، اين جشنواره به پشتوانه توليت آستان قدس رضوي مبري از اين مساله باشد و انتظار بود تنها جشنواره‌اي باشد كه به لحاظ كمي و كيفي سربلند باشد و همه جشنواره‌هاي داخلي را تحت الشعاع قرار دهد.

وي توضيح داد: اين جشنواره در برخي دوره‌ها دچار چالش‌هاي سليقه‌اي مديريتي و مالي شد و براي ممانعت از وقوع چنين اتفاقاتي لازم است همچنانكه در تمام ادارات و سازمان‌هاي كشور يك منشور كاري و اخلاقي وجود دارد كه با تغيير مديران، عوض نمي شود، در جشنواره تئاتر رضوي نيز چنين باشد.

همتي گفت: جشنواره تئاتر رضوي، جشنواره قابلي است و بنابراين داشتن يك اساس‌نامه اجرايي براي دبير و هنرمندان شركت‌كننده در آن ضروري به نظر مي‌رسد تا با تغيير مديريت، اساس‌نامه و سياست‌هاي آن تغيير نكند.

برنده جایزه متن نمایشنامه برای نمایش "حکایت دختری که خاتون مغربی را دید" از هفتمین جشنواره ملی رضوي يادآور شد: اساس‌نامه جشنواره رضوي بايد رويكردي جهان شمول و مورد تاييد مقامات بالاي اجرايي و سياست‌گذاري شامل همه موارد و مفاد داشته باشد تا هر فردي كه قصد شركت در آن را دارد بداند و موظف باشد سياست‌هاي كلي را رعايت كند و با تغيير دبير، سياست كلي اجرايي عوض نشود.

گفتني است دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی 25 الی 29 مرداد ماه سال جاری در استان خراسان شمالی(بجنورد) به دبيري حسين ثابت قدم وحيد برگزار می‌شود.

 

اخبار مرتبط:

«سعادت لرزان مردمان تیره روز» چهارم مرداد به صحنه می‌رود

گزارش تصویری نمایش «فصل شکار بادبادک‌ها» کارگردان: جلال تهرانی

تجدید چاپ دو کتاب نیستان در حوزه تئاتر و نمایشنامه

«نمی‌دونم فردا چی می‌شه!» در هلند اجرا شد

برگزاری سومین سالگرد درگذشت حمید سمندریان

«سال ثانیه» به مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد می‌رود

معرفی طرح های برگزیده بخش خرسالان و خیابانی جشنواره تئاتر کودک

فراخوان پنجمین جشنواره منطقه ای نمایشنامه نویسی «قلم سبز»

اجرای دو اثر نمایشی جدید در تئاتر شهر

فراخوان اجرا در تماشاخانه سه‌نقطه در سال

پرفورمنس «خارش» برای دانشجویان نیم بها شد.

سالن خصوصی تئاتر «هما» افتتاح شد

«هامون بازها» را با توکل و توسل اجرا می‌کنیم

تمدید مهلت ارسال آثار به بخش پوستر جشنواره «مریوان»

آثار برگزیده سه بخش جشنواره آیینی سنتی معرفی شدند